Styring av ekstern disk fra Maccen

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Styring av ekstern disk fra Maccen

Innleggav krovoll » ons 06.02.2008 12:01

Jeg har en sånn WD ekstern h arddisk, en premium med firewire og usb.

Den spinner og går og er lykkelig -- men lyden er litt for mye for å holde ut i et stille rom.

Derfor løser jeg den ut når jeg ikke bruker den.

For å få den på igjen, må jeg nappe ut usb ledning og så sette den igjen :wub:

Jeg føler at det må være dumt, det må det finns en Mac utility som vekker den til live igjen uten at jeg skal dra ut ledningene ??
medlem i 233 måneder
 

Re: Styring av ekstern disk fra Maccen

Innleggav Macini » ons 06.02.2008 15:14

Når du løser ut disken, er det det samme som å fjerne den "fysisk" fra maskinen, for at macen skal se disken igjen må den kobles til på et vis. Har du en strømbryyter på den eksterne disken din bruk den, når du slår på disken vil den dukke opp på skrivebordet og i Finder. Hvis disken fortsatt står og spinner når du har løst den ut må du koble den fra og koble til igjen for at macen skal se den. Det skal finnes et script eller noe for å koble til disken på nytt, men da må du søke litt på forummet.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Styring av ekstern disk fra Maccen

Innleggav krovoll » ons 06.02.2008 21:58

Macini skrev:Når du løser ut disken, er det det samme som å fjerne den "fysisk" fra maskinen, for at macen skal se disken igjen må den kobles til på et vis..



Presisering.

DIsken står og spinner. Den viser sitt gule ikon i finder.

Når jeg klikker på "eject" greiene til høyre, spinner den ned.

Men jeg kobler IKKE fra noen ledninger, verken strøm eller USB!

Selv om disken er borte fra finder, så må da OSX på ett eller annet vis kunne vite at den er der -- den er jo fysisk tilkoblet?
(syns å huske at windows hadde noe refresh usb greier engang for lenge sia som ordnet dette?)
medlem i 233 måneder
 

Re: Styring av ekstern disk fra Maccen

Innleggav jimjoarjanssen » søn 09.03.2008 22:29

Hallois, Min eksterne disk starter opp igjen etter jeg har løst den ut, når jeg starter Onyx. Så på et eller annet vis "skjønner" macen at den har kontakt med en ekstern disk... Bare en kommentar...
medlem i 215 måneder
 

Re: Styring av ekstern disk fra Maccen

Innleggav Macini » søn 09.03.2008 23:40

Macen har ikke kontakt med disken, den får bare strøm fra USB eller FW-port som forteller disken at den fortsatt er koblet til. OS'et har fått "beskjed" om at disken ikke er der lenger. For å koble den til igjen må du slå den av og på eller koble den fra og til igjen. Det er det samme som i Windows når du klikker på løs ut maskinvare du har puttet i USB-porten, den må også kobles fra og deretter til igjen for at du skal kunne bruke den. Vet ikke hvorfor det er sånn, men det er sånn det fungerer.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Styring av ekstern disk fra Maccen

Innleggav EinarJ » søn 09.03.2008 23:49

Sjekk i diskverktøy om disken fortsatt er synlig, er den det, kan du merke den og montere den på nytt der.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]