Oppgradere gammel Powermac G4

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav jhdjupvik » tir 12.02.2008 18:54

Hei!

Jeg har en ganske gammel Powermac G4, og en ganske kraftig pc.

Jeg har kastet innmaten på G4, og jeg tenkte å bruke delene fra pc'n, da jeg liker bedre OS X en windows.
Kan jeg gjøre det?

Altså, jeg tar alle pc'delene inn i Powermac kabinettet, og installerer OS X Tiger.

Går det bra?


Specsa på pcn:
AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2 Ghz Dual Core
3 GB ram
Geforce 8800 GTS 512 mb
500GB harddisk
NortQ 500W Strømforsyning
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav Totoro » tir 12.02.2008 19:01

Kan vel egentlig ikke si at det går bra nei. Dette er det mange forskjellige meninger om, og til tross for at det lar seg gjøre, så er det ikke bare bare. Og her på forumet er mange av den oppfatning av at det du har tenkt å gjøre er ulovlig.

Tror du bør søke litt rundt omkring på nettet angående guider og slikt. Tror denne tråden vil bli stengt relativt snart....

MEN LYKKE TIL!!

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav haartufs » tir 12.02.2008 19:08

Så du tror det er kabinettet som er avgjørende for om du kan kjøre OS X eller ei?
Kan ikke helt si at jeg forsto meg på denne posten. Uansett tror i alle du bør satse på å holde delene i pc-kabinettet der du er helt sikker på at de passer.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav jhdjupvik » tir 12.02.2008 19:11

Jeg har ikke peiling, jeg bare spør.

Og, hvorfor skal tråden bli stengt? Jeg bare spør om det er mulig!
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav Siggii » tir 12.02.2008 19:22

Tror bare haartufs har en dårlig dag...

Jeg har sett noen eksempler på der folk installerer OSX på en PC, men veit ikke hvor enklelt det er. Et fort googlesøk gav meg denne siden, som jeg ville tittet litt på om jeg var deg.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav lazaruz » tir 12.02.2008 19:31

det er isåfall enklere å putte os x dvd i pc spillern, enn det er å putte alle pc delene i powermac kabinettet ;D

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav jhdjupvik » tir 12.02.2008 19:34

Kode: Merk alt
Jeg har sett noen eksempler på der folk installerer OSX på en PC, men veit ikke hvor enklelt det er. Et fort googlesøk gav meg denne siden, som jeg ville tittet litt på om jeg var deg.


Tusen takk, Siggii! :-)
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav haartufs » tir 12.02.2008 20:56

Siggii skrev:Tror bare haartufs har en dårlig dag...


Hva mener du så med det? Greit nok at jeg uttrykte meg litt keitete, men mitt budskap var i alle fall det samme som ble nevnt senere; ikke bruk tid på å sette inn deler i et kabinett hvor de ikke vil passe. Det vil ikke bli noen forskjell uansett.
Uansett, OS X er egentlig kun lisensiert for bruk på autentiske Apple-maskiner, diskusjon om lovbrudd skal jo egentlig ikke finne sted på mac1.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Powermac G4

Innleggav gersa » tir 12.02.2008 21:11

Det vil være ganske mye jobb i det hele tatt å få standard "PC"-komponenter til å passe i et powerPC kabinett. Helt annen formfaktor. PCens PSU må inn, hovekortet har andre festepunkter, kortplassene treffer kanskje ikke der det er hull til kort på baksiden osv. Regn med å måtte jobbe en del med Dremel. Og så er det det å få OSX til å kjøre på standard PCkomponenter. Ulovlig og ikke veldig optimalisert for å si det mildt. Det er stor forskjell på at noe funker og at det er brukbart. En ny Mac Mini vil være mye kjappere. Selv om du har kraftigere skjermkort i den gamle PCen er det ikke noen driverrutiner for det kortet (ja du får 8800 i MacPro, men det kortet har annen firmware så jeg tviler sterkt på at det kan bruke samme driverne) i OSX så det vil ikke hjelpe.
medlem i 229 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]