G4 Quicksilver hardware-problem?

Diskusjon rundt Apples Power Mac

G4 Quicksilver hardware-problem?

Innleggav Kroon » ons 12.03.2008 20:36

Jeg har en G4 dual 800 Quicksilver som tydeligvis har latt det gå sport i å fryse på
forskjellige måter hver gang jeg prøver å starte den opp.

Her er noen eksempler:

Oppstartsforsøk 1:
Starter opp som normalt. Rett etter at jeg har logget inn med passord, fryser maskinen
med meldingen: "You have to restart your computer."

Oppstartsforsøk 2:
Hvit bakgrunn med Apple-logo. Fryser under oppstart med meldingen: "Unresolved kernel
trap(cpu 0): 0x700 - Program DAR=0X00000000000035D3AC PC=0x000000000000202C400".
Osv, cirka 20 linjer med kode.

Oppstartsforsøk 3:
Grå skjerm

Oppstartsforsøk 4:
Grå bakgrunn. Mappesymbol med spørsmålsegn inni.

Oppstartsforsøk 5:
Svart skjerm

Oppstartsforsøk 6:
Blir sendt rett inn i Open Firmware. Uansett hva jeg gjør der, så ender det i grå skjerm.

Oppstartsforsøk 7:
Hvit bakgrunn med Apple-logo. Fryser under oppstart med meldingen: "Unable to find driver for this platform: powermac3,5". Osv, cirka 20 linjer med kode

Noen forslag?

Hovedkort? RAM? Harddisk? PRAM-batteri? Kaste på dynga?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: G4 Quicksilver hardware-problem?

Innleggav Frants » fre 14.03.2008 11:15

Det første jeg ville tenkt var at harddisken min var korrupt. Ikke nødvendigvis ødelagt, men det er tydelig at maskinen mangler tilgang på esseniselle filer som ligger på disken.

Start en annen mac, koble dem sammen med firewirekabel, og så start problemmacen mens du holder "T" inne (for target-mode). Du får den forhåpentlig opp som en ekstern disk på den første macen. Da kan du både hente ut vitale data og kjøre diverse reparasjoner på disken vha Diskverktøy på den fungerende macen (har du tilgang på Diskwarrior er det det beste programmet for slike reparasjoner jeg har prøvd). Kommer disken ikke opp er det nesten garantert ødelagt harddisk.

Du kan også forsøke å starte fra CD/DVD for denne typen reparasjon, enten fra systemplata som kom med maskinen, eller fra tredjepartleverandører (slik som Diskwarrior). Det er ellers masse tråder om denne typen problemer her på forumet, bare søk.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: G4 Quicksilver hardware-problem?

Innleggav Kroon » tir 18.03.2008 14:51

Det første jeg ville tenkt var at harddisken min var korrupt.


Jeg hadde den mistanken også. Har nå prøvd følgende:

1. Starte fra Mac OS X installasjons-CD. Ingen fremgang.

2. Nappe ut interne harddisker og starte fra ekstern FW-disk med Mac OS X installert. Ingen fremgang.

3. Holde inn "T" for å mounte systemdisken på en annen maskin. Ingen fremgang.

Jeg har også sjekket RAM:

4. Elimineringsmetoden, ta ut en brikke av gangen osv. Ingen fremgang.

Og PRAM:

5. Satt inn et ferskt PRAM-batteri.

6. Zappet PRAM

Jeg har fjernet tredjepartskomponenter:

7. Ut med lydkort

8. Ut med SATA-controller kort

9. Ut med harddisker

Status er antagelig følgende:

A. Det er ikke harddisken

B. Det er ikke RAM-minnet

C. Det er ingenting som kan løses med PRAM reset eller nytt PRAM-batteri

D. Det er ikke strømforsyningen

E. Det er ikke pga installerte tredjepartskomponenter

F. Det må nesten være hovedkortet.

Konklusjon: Kaste på søpla? Nytt hovedkort koster vel fort like mye som en ny Mac Mini?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: G4 Quicksilver hardware-problem?

Innleggav Dorkfish » tir 18.03.2008 15:00

Å kaste på dynga er i alle fall verdens dårligste ide. Mye av den maskinen kan selges i deler. Så her om dagen en som lette etter strømforsyning.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: G4 Quicksilver hardware-problem?

Innleggav Frants » tir 18.03.2008 15:38

Ble litt nysgjerrig på punktene 1-3. Betyr "ingen fremgang" at du ikke får opp noe som helst, eller at maskinen ikke starter som normalt etter at du faktisk hadde tilgang på interndisken? Dvs har du reddet ut vitale data, fått formatert disken, installert nytt system osv, eller er alt dødt fra første sekund.

Hvis alt er dødt har du vel rett i at det er hovedkortet. Da er maskinen vandret, og bare delene er tilbake. Men som J.D. Dorian skriver, mange er på jakt etter deler til slike maskiner, så du kan komme langt på en Mini ved å selge delene.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: G4 Quicksilver hardware-problem?

Innleggav Kroon » tir 18.03.2008 15:49

Å kaste på dynga er i alle fall verdens dårligste ide. Mye av den maskinen kan selges i deler.


Du har selvfølgelig helt rett i det. :)

Med "kaste på dynga" mente jeg vel egentlig å plukke maskinen fra hverandre og selge det som selges kan.

Ble litt nysgjerrig på punktene 1-3. Betyr "ingen fremgang" at du ikke får opp noe som helst, eller at maskinen ikke starter som normalt etter at du faktisk hadde tilgang på interndisken? Dvs har du reddet ut vitale data, fått formatert disken, installert nytt system osv, eller er alt dødt fra første sekund.


Det lengste jeg har kommet er til login-skjermen. Maskinen fryser da rett etter at jeg har skrevet inn passord.

Det vanligste er imidlertid at maskinen fryser med grå, svart eller hvit skjerm i løpet av oppstartsfasen.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere