Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Ebba30 » ons 14.05.2008 11:27

Veit ikke om kortslutta er det riktige ordet, men iallfall: mens jeg satt og jobba på maskina slo den seg plutselig helt av med et lite klikk (tror jeg det var, er helt forstyrra nå så jeg husker ikke eksakt), og sikringa gikk. Vifta gikk kanskje litt heftigere enn vanlig like før dødstidspunktet.
Ang. viftelyd kan jeg nevne at det de siste mnd. har kommet en tilleggslyd, som om "noe" driver og speeder seg opp, brummer ganske kraftig før det roser seg igjen.
Jeg slo på sikringa igjen, men maskina er død. Ikke noe lys, ikke noe klikk som ved vanlig oppstart. Ingenting.
Har lest litt her inne om PRAM og PMU og strømforsyning. Jeg er overhodet ikke inni det tekniske, og skjønner svært lite av dette.
Så... er det noen som kan tilby litt krisehjelp (forklare som til et barn)?
Jeg har hele mitt liv inni den maskina :-[

Takk!
medlem i 197 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav strangel » ons 14.05.2008 13:29

Slapfen sie av..ditt liv er med største sannsynlighet trygt bevart på harddisken(e) din(e) inne i maskinen. :-) Utifra den beskrivelsen du gir virker det ikke som om det var harddisken som gikk heden iaf.

Regner med at garantien er gått ut på maskinen din siden du ikke direkte ringer din Appleforhandler og pronto får den levert på service. Eller i det minste snakker med dem istedet for oss. Det er jo første bud! :-)

Om garantien er gått ut er det jo en del feilsøking man kan gjøre selv, men da spørs det om man stoler nok på sine tekniske ferdigheter til at man tør å operere på "sin elskede" :-) :-)
Det at strømforsyninga har "tatt kvelden" høres jo ikke helt søkt ut heller.
Nei, ta den uansett med til et autorisert Appleverksted. For 400 kan de iaf fortelle deg hva som er feil med den.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Ebba30 » ons 14.05.2008 19:02

Takk for trøstende ord :-)
Jeg håper VIRKELIG at det ikke er harddisken(e) som har vandret heden. Det har jeg opplevd ikke mindre enn to ganger før.
Garantien har nok gått ut ja. Men den er nok nødt til å sendes inn, satser på at det er en enkel sak og fikse.....!! Hvis ikke blir jeg suicidal, og det ville jo være litt, eh... dumt.

Har (selvfølgelig!) backup av det aller viktigste (dog ikke det nyligste...), men gud bedre hvor mye viktig-men-ikke-ekstremt-viktig det er som ligger der :-[ Får panikkangst av å tenke på det. Det er iallfall kjekt å ha min lille MacBook nå! Uten særlig innhold, men iallfall nett :-D

Om noen har noe mer/noe anna behjelpelig å komme med; feel free!

Takk igjen
medlem i 197 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Otsego » ons 14.05.2008 19:06

Hvor kjapp er G5en din?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav andreasbk » ons 14.05.2008 19:16

Du kan jo kjøpe deg et eksternt harddiskkabinett. Så får du tak i filene dine før du sender inn macen. For eksempel denne som funker på båpe 3.5" sata og ide:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326875

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Ebba30 » ons 14.05.2008 19:32

Altså... jeg har (dessverre) ikke mye greie på det tekniske. Har heldigvis en (nå utilgjengelig) hjelper til den slags. Tror den er rimelig kjapp, nylig oppgradert, veit den har 2 prosessorer men husker ikke RAM.

Eksternt hardiskkabinett ja. Sikkert noe å vurdere. Sorry for at jeg er, ja... litt blåst, men er det (bare) en ekstern harddisk, eller noe mer spesielt? Det tekniske i linken du sendte ble litt avansert... (eller så er det kanskje bare at jeg er i både kaffe- og eksamenssjokk samtidig som alt dette her) :-!
Har uhorvelig mange giga med diverse verdt å ta vare på. Det blir jo nesten sånn at kostnadene ved alt spiller null rolle (vel..), så lenge jeg får redda tinga mine
medlem i 197 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Otsego » ons 14.05.2008 20:02

Hmm, to prosessorer. Det jeg er ute etter om det kan være lekkasje i væskekjølinga, men det er kun toppmodellene som hadde det. Sjekk om maskinen din er en 2.5 eller 2.7 GHz, står på serienummerlappen, som er lokalisert bak sidedøra.

Uansett, send den inn til et Apple verksted, og be dem sjekke maskina, og har du en av nevnte modeller, kan du også be dem sjekke veskekjølinga for eventuell lekkasje.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav TheX » ons 14.05.2008 20:18

Er den yngre enn fem år gammel og kjøpt i Norge? I såfall gjelder forbrukerkjøpsloven, og du skal få gratis reperasjon/tilsvarende. En datamaskin skal vare hvertfall fem år.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Ebba30 » ons 14.05.2008 22:05

Det er ikke væskekjøling (det er vanlig vifte), så altså ingen lekkasje der.

Jeg kjenner til forbrukerkjøpsloven og de 5 år (kjøpt i Norge ja). Tror maskina er helt på grensa, muligens over. Det gjelder bare å finne kvittering/garanti, og når det ikke var mitt ansvar å ta vare på/huske hvor den ligger... (strengt tatt ikke min maskin, bare i praksis, hehe), ja, da er den kanskje ikke så enkel å finne :-!

Takk for diverse input. Hyggelig forum dette :-)

Du skreiv:
"Du kan jo kjøpe deg et eksternt harddiskkabinett. Så får du tak i filene dine før du sender inn macen. For eksempel denne som funker på båpe 3.5" sata og ide:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326875"

Men... hvordan få tak i filene mine når data´n er stein dau og jeg altså ikke engang får slått den på??
medlem i 197 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Otsego » ons 14.05.2008 23:21

For informasjon; væskekjølte G5er har også vifter. Og på alle dual maskiner er det ikke mulig å se hvorvidt den er væskekjølt eller ei, ved å se på viften, eller kjøleribben. Du må vite prosessorhastigheten for å avgjøre det. Som sagt, 2.5 GHz Dual, 2.7 GHz Dual, og 2.5 GHz Quad var de som hadde væskekjøling. Disse maskinene hadde vifter og bråkte like mye, samt så helt like ut som andre G5er.

Merk deg at du heller ikke kan se lekkasjen med mindre om du demonterer maskinen, så ingen vits å lete etter en liten flom eller to.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav andreasbk » ons 14.05.2008 23:27

Ebba30 skrev:Du skreiv:
"Du kan jo kjøpe deg et eksternt harddiskkabinett. Så får du tak i filene dine før du sender inn macen. For eksempel denne som funker på båpe 3.5" sata og ide:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326875"

Men... hvordan få tak i filene mine når data´n er stein dau og jeg altså ikke engang får slått den på??


Det eksterne harddiskkabinettet er til å putte harddisken (da blir det en ekstern harddisk) inni, sånn at du enkelt kan få tak i filene dine fra en annen mac.
Dette er ikke en vanskelig "opperasjon", men hvis du ikke føler deg trygg på å gjøre det selv så kjenner du sikkert noen som klarer dette på 10 minutter :)

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav taG » ons 14.05.2008 23:29

Hører ut som om det er strømforsyninga som har tatt kvelden. Jeg vil anbefale deg å plukke ut disse og få tatt backup av de før innsending av maskin. Ellers er nok bytting av strømforsyning en rutinegreie som bør gå ganske fort.

Lykke til :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Ebba30 » tor 15.05.2008 0:16

Nå har jeg iallfall fått sjekka at den er 4 år, altså godt innenfor garantien (i følge forbrukerkjøpsloven). Så får jeg håpe at det blir grei skuring hos Apple.
Jeg håper inderlig det bare er strømforsyninga det er noe tull med, og dermed en enkel sak og fikse (som ikke tar 2 mnd.).

Den er IKKE væskekjølt.

Får opplyst at det er "den nest beste" G5-modellen, hva nå det måtte bety.

Så med det eksterne hardiskkabinettet forstår jeg det slik at jeg I TILLEGG må ha en ekstern harddisk å legge tinga over på? Er det riktig?
Jeg hadde to harddisker i maskina, den ene er nå tatt ut, så kanskje jeg kan legge tinga over på den da.

Takk for lykkeønskninger :-)
medlem i 197 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Ebba30 » lør 31.05.2008 14:55

taG skrev:Hører ut som om det er strømforsyninga som har tatt kvelden. Jeg vil anbefale deg å plukke ut disse og få tatt backup av de før innsending av maskin. Ellers er nok bytting av strømforsyning en rutinegreie som bør gå ganske fort.

Lykke til :)


Hei igjen - her er siste (negative) nytt:

Maskina ble innlevert til Eplehuset i Operapassasjen, der har den vært i 2 uker nå og det har vært litt mailing fram og tilbake.

Jeg får beskjed om at feilen skyldes overspenning i strømnettet, noe jeg ikke tror på og som også Hafslund sier det ikke har vært. Den andre maskina (på samme sikring) gikk ikke dukken, det har ikke vært noe lynnedslag og ingen naboer har hatt problemer.

Jeg regnet det nesten som sikkert at de ville prøve å vri seg unna ansvaret for reperasjon (iht. forbrukerkjøpsloven og mine reklamasjonsrettigheter). Det jeg lurer på er om det er vanlig at Apple prøver seg på "overspennings(bort)forklaringer"? Det virker som en enkel & grei måte å forsøke og fraskrive seg ethvert ansvar på.

De sier at Power Supply vil koste 3990; og hvis ikke det hjelper må jeg betale 12 000; for nytt hovedkort.
Hvis det er strømforsyninga i maskina som har tatt kvelden (som jeg er rimelig sikker på), er det jo på ingen måte rett at JEG skal måtte punge ut med 16 000; for reperasjon!

Jeg har altså fått klar beskjed om at denne feilen ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten fordi de mener at det skyldes overspenning.

Hvem har bevisbyrden her? Jeg vil mene at hvis de mener det har vært overspenning, så må de kunne bevise at dette er grunnen.
Hvis bevisbyrden er omvendt (noe den vel neppe kan være?): hvordan kan JEG bevise at det har oppstått en feil på selve maskinen og strømforsyningen?

What to do?? :-[

Takk for svar!
medlem i 197 måneder
 

Re: Power mac G5 har kortslutta - hjelp!

Innleggav Ebba30 » tir 10.06.2008 12:48

Siste nytt (hvis noen er interessert):
Etter at maskina har vært i Eplehusets varetekt i snart 4 uker, har jeg i dag fått en gladmelding :-D Iallfall sannsyneligvis.
Det tok dem riktignok 3 uker å henvende seg til Apple, og jeg måtte ringe for å spørre hva som skjer (om noe?), etter at de i mer enn 2 uker rett og slett neglisjerte mine henvendelser på mail...

Helomvending:
Fra å være helt sikre i sin sak, og si at "feilen skyldes overspenning, og det er ikke dekket av garanti eller reklamasjon", har de nå gått til " Apple har godtatt reklamasjon, så sant det ikke viser seg ved retur av strømforsyning at den er ødelagt av feil på ditt strømnett, så er alt greit og reparasjon vil bli dekket".
(Hvordan de på den defekte psu´en evt. faktisk kan se at grunnen til at den har tatt kvelden er feil i strømnettet, og ikke at selv psu´en har kortslutta, vites ikke).
Jeg har iallfall skriftlig bekreftelse fra Hafslund på at det ikke har vært noen feil i strømnettet.

Så altså: hvis bytte av psu er alt som skal til for at maskina skal funke fin-fint igjen, så er alt i sin skjønneste orden (til tross for vel lang ventetid...).
Hvis derimot strømforsyninga tok kvelden og dro med seg andre ting i fallet (hovedkort f.eks)... ja da snakker vi andre boller og andre kostnader.
Da blir det vel å gå på med krum hals igjen.

Eller forresten: hvis de først har gått med på å bytte psu som følge av en defekt med den, har de jo allerede vedgått at det ikke er min eller strømnettets feil. Så da må de jo også ta de andre reparasjonskostnadene.

Kryss fingra! :-)
medlem i 197 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron