Startproblemer g5 dual 2.7

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav dannyt » man 16.06.2008 23:17

For en tid tilbake, frøs min mac for første gang og etter litt begynte viftene å gå som en jetmotor. Siden har den vært veldig ustabil, noen ganger får jeg normal start på den, og den virker uten problemer, andre ganger er det ikke mulig å få liv i den. dvs den starter opp, men stopper enten med grå skjerm, eller etter at karusellen har begynt å gå. Jeg kan også få vanlig start og kan jobbe litt, føre den igjen fryser... Har prøvd å la den stå på, men da har jeg kommet tilbake etter en tid med full fart på viftene og full frys på'n.

Har prøvd å resette PRAM, PMU etc, Disk Utilety fra CD, Hardware test, tatt ut og satt inn RAM brikkene mm. Den har til og med vært inne på verksted hos Humac, uten at de fant noen feil. Den hadde virket som den skulle, og de hadde kjørt en del tester på den:-(
Men den fusker fremdeles, og jeg har nesten gitt den opp. Har noen peiling på hva det feiler min kjære, og evt hvor det finnes kapable folk jeg kan sende den til.

På forhånd takk,
Danny

PS har også tatt ut HD'n og det er ingen problemer på den, har brukt den på en annen maskin.....
medlem i 189 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav Dj hamy » man 16.06.2008 23:39

har du installert leopard på den?

evt hadd tiger før det og panter før der gjenn?

dette problemet hadde jeg på min imac G5 og jeg hadde ikke tatt clean install på noen av osx ene... panter, tiger så leopard... maskinen klikka faktisk! (samme som du beskriver viftene på fult og grå skjerm)

tok en clen install med Leopard og nå er den god som gull gjenn :-)
håper dette hjalp deg :-) har ikke noe formenin om hvorfor men det bare skjedde?..

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav dannyt » tir 17.06.2008 8:17

Hmm, jeg har nok oppdatert OS'et flere ganger som deg, men jeg prøvde også å sette inn en ny HD og installere fra bånn av. Resultatet var frys føre fullendt installasjon... Vet ikke om det har noe for seg, men skal prøve med den gamle HD'n også, har klonet den, så har ikke noe å tape på det.
Tusen takk for at du tok deg bryet å svare,
danny
medlem i 189 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav XCP » tir 17.06.2008 10:32

Det kan være at du har fått et cpu problem :(
Virker sånn. Klarer du å få startet opp en gang så kjapp deg og se i panic.log
Er lettere å se hva som forårsaker det da.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav dannyt » tor 23.07.2009 19:22

Maskinen har ligget brakk en lang tid nå, men lurer på om det er mulig å redde maskinen ved å bytte noen deler, CPU, prosessor eller hva det heter :-)
Problemet er at jeg er helt grønn på området =-O
Kan noen hjelpe med råd om hva slags CPU eller prosessor som kan passe i maskinen?
Det er et lokalt verksted som kan monteret det inn i maskinen, men de er ikke så bevandret i Mac-verden...

På forhånd takk,
Danny
medlem i 189 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav dannyt » tir 25.08.2009 12:06

Ingen som kan hjelpe...?
medlem i 189 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav jensen.christer » fre 02.10.2009 19:00

Jeg har fått samme problem som du beskriver i det første innlegget her på min PM G5. Har du funnet ut hva det var?

Christer
medlem i 188 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav dannyt » fre 02.10.2009 19:18

Heisann,

Nope, ingen løsning enda :-(
Har en nyere Dual 3.0 som arbeidshest, men skulle jo gjerne fått brukt den gamle...

danny
medlem i 189 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav jensen.christer » fre 02.10.2009 20:56

Hmm.. merkelig.

Den henger seg bare i oppstarten, med grå skjerm, og så begynner vifta å gå. Så restarter den noen ganger av seg selv, før den gir beskjed om at jeg må restarte.. Har kjørt hardware-test med installering-dvd nå, og det ser ut som det har noe med CPU å gjøre der. uten at jeg vet noe om det...

Jeg har heldigvis en bærbar å jobbe på så lenge, men uten CS4 og en masse jobb-filer..

Takk for svar uansett.
medlem i 188 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav jensen.christer » tor 08.10.2009 17:17

Lurer på om Hardisken min er gått.. Men hvis den booter fra tid til annen så er det jo merkelig. Uansett, er det noen som vet hva som passer og ikke passer/er kompatibelt med denne maskinen? altså en Power Mac G5 (Okt 2005/"Cypher") Dual 2.3 Ghz. Trenger tips til ny her - Ser det er mange aktuelle som er litt for høye (2,6 cm) i forhold til det som står i manualen (at den maks kan være 2,54 cm). Er det noen som kan bekrefte / avkrefte at disse målene stemmer?

På forhånd takk for hjelpen.
medlem i 188 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav reidar_rose » tir 12.01.2010 20:44

Hvor mye ligger en pris på en G5 2,7 ? Kunne tenkt meg en...og hvor får jeg tak i en ?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Startproblemer g5 dual 2.7

Innleggav Heliluc » ons 02.01.2013 22:39

Hei, Jeg vet det er et gammelt emne men opplever akkurat samme problemer på min nå. Har søkt rundt omkring på web og ser at det er mange som har liknende problemer.
Jeg har dessverre ikke funnet noe løsning enda og lurer på om du klarte å fikse din maskin?
medlem i 140 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere