Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Siggii » lør 12.07.2008 23:18

Problemet er: har en G4 cube som jeg hadde tenkt å "restaurere" og begynne å bruke som en surfemaskin. Orginal HDD knirka som en gyngehest, og kjøpte meg derfor en barracuda 80GB. Klona gamle disken for å gjøre det enklest mulig, men det ser ut som om det ikke var så smart.

Når jeg fikk alt over på den nye disken fryser maskinen hver gang jeg vekker den fra dvale. Er ikke 100% sikker, men siden det ikke var sånn før tror jeg det er softwareproblemer. (Har prøvd med OnyX og alt det der) Eneste jeg tilslutt stod igjen med var clean install. Da viste det seg plutselig at den ikke lenger vil oppdage Superdriven heller. (Finnes ikke noe info om den i systemprofil) Også det tror jeg er SW-feil, i og med at den virka før jeg bytta disken.

Jaja, tenkte jeg med et lurt glis, det finnes da løsninger på slikt. Fant fram FW-ledningen min, koblet maskinene sammen, startet MBP i Target-mode med install-disken, og startet opp cuben ved å holde D inne. Maskinen oppdager MBP som ekstern disk, også cd`n som står i den, det er bare at den ikke klarer å boote fra den. Prøvde å boote cuben til Disk Utility, men det skulle jo såklart heller ikke gå.

Hvorfor er den så vrien? Kan det være fordi den kjører 10.4, og egentlig er designet for 10.3?
Hvorfor kan jeg ikke boote fra MBP? Kan det ha noe med at MBP er 10.5?

Noen som kan noen triks eller tips? Vil så gjerne få den opp å gå!
:-)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Dorkfish » lør 12.07.2008 23:25

MacBook Pro bruker intel versjonen av OSX, så det går ikke. Min Cube kjører Tiger (10.4) helt fint, så problemet ligger ikke der.

Er du sikker på at HD i CUBE er i MacOS format og ikke FAT32, eller NTFS som de ofte kommer i?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Siggii » lør 12.07.2008 23:38

Cuben har allerede kjørt Tiger i årevis, bare etter at jeg bytta HDD disse problemene oppstod. Ja, er helt sikker på at HD er HFS. Har allerede Tiger på den, det er bare at det fryser når jeg vekker den fra dvale.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Dorkfish » lør 12.07.2008 23:51

Hr du nylig plugga inn noe nytt? Som f.eks en USB disk eller ny mus eller lignende?

Noen ganger kan det være feil på slike ting og RAM brikker som kan skape trøbbel.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav caga » søn 13.07.2008 0:19

Hei! Boot'e problemet kommer nok av at hard disken ikke er stilt riktig inn (hoveddisk eller slave). Dette gjøres direkte på harddisken. Feil innstilling kan gi problemer både med DVD spilleren, FW og oppstart. Kan dessverre ikke hjelpe deg med riktige innstillinger, men det kan sikkert Google. Lykke til!
medlem i 209 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Siggii » søn 13.07.2008 12:56

Det kan godt være mulig. Var litt usikker på hva jeg skulle stille den inn på. Er ikke 100% sikker på hva jeg valgte, men det er enten CS eller Master. Da prøver jeg å bytte ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Frants » man 14.07.2008 13:05

CS (Cable Select) fungerer bare med litt nyere maskiner. Hadde akkurat samme problem som deg, dvs superdriven forsvant etter harddiskbytte på en Cube. Superdrive og HD står jo på samme bus, og når CS ikke funker haltet hele busen fryktelig. Etter at jeg satte HD til Master fungerte alt perfekt.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Siggii » man 14.07.2008 17:46

Hmm... Men nå booter den ikke i det heletatt. Skrur den på, går et par sekunder, lyset på både skjermen og cuben blinker fort et sekund eller to, så slår den seg av og begynner på bytt igjen

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Dorkfish » man 14.07.2008 17:57

Håper du får det til. Om du eventuelt trenger deler til Cube, så har jeg en komplett Cube stående uten å bli brukt. Si fra om du trenger noe...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Siggii » man 14.07.2008 18:19

HAHAHA, min feil:P HAHA :''>

Skjermkortet hadde detti halvveis ut... humh.. Ikke rart den ikke boota.

Nå er hvertfall HDD master, maskinen starter og Superdrive oppdaget. Da får vi vel tro resten går fint.

Tak for hjelpen dyktige med-Macere. Hva skulle vi gjort uten hverandre? :-D

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav kehagen » man 14.07.2008 18:49

Bare et tips: Jeg har to ganger prøvd 120 GB disker på 7200 rpm i min Kubbe. Begge ganger brant diskene opp! For stor fart med for mye varme. Nå har jeg 4000-et aller annet. Med Tiger. Smertefritt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav Siggii » man 14.07.2008 20:36

Ja, det kan jo ligge noe i det. Har faktisk ikke tenkt på det. Hvor kjapp er orginaldisken da? 5200?

Får følge med litt i begynnelsen. Blir den veldig varm får jeg finne på noe.

Ettersom tiden går har jeg planer om å byte ut skjermkortet med et gForce-kort jeg har, og kommer til å putte inn en relativt stor zalman skjermkortvifte. Vil tro den hjelper godt på tempen.

Men, takk for tipset, eller advarselen da ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Cube G4 - trøbbel med booting og superdrive

Innleggav kehagen » man 14.07.2008 23:17

No problem. Jeg så forresten på http://www.cubeowner.com. Et eget nettsted for "oss".

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]