Pris på PM G4

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Pris på PM G4

Innleggav bZerk » søn 14.09.2008 13:53

Hvor mye er det vettugt å gi for en pen Powermac G4 Dual 1.42 GHz. 2 GB RAM. DVD brenner, 4 brukbare interne disker samt en 17" Apple LCD skjerm?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav ggt667 » søn 14.09.2008 14:06

bZerk skrev:Hvor mye er det vettugt å gi for en pen Powermac G4 Dual 1.42 GHz. 2 GB RAM. DVD brenner, 4 brukbare interne disker samt en 17" Apple LCD skjerm?
Jeg har også to slike, den ene bruker jeg til musikkfiler...

Den andre brukes til Illustrator 5.5

Husk at markedsverdien på slike maskiner sansynligvis er lavere enn nytterverdien.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav bZerk » søn 14.09.2008 14:14

Har hatt drøssevis av Macer opp gjennom årene men slik markedet er nå er jeg litt usikker på hva man bør betale.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav Dorkfish » søn 14.09.2008 14:29

Kommer litt an på om du skal beholde selv og bruke eller om du planlegger å selge videre innen kort tid.
Kan ikke si at 3.000 kr er en upris for noe slikt. Jeg hadde betalt 3.000 for en sånn.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav bZerk » søn 14.09.2008 14:35

Ja, det er vel ikke helt galt. Takker for tips. Tenkte ha å ha den i stua som en enkel bruksmaskin.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav sortebill » søn 14.09.2008 14:53

3000 er vel litt drøyt, med tanke på at en mac mini som er en mye kraftigere maskin (ironisk nok) koster 4390... Greit nok, man får med skjerm men en 17" er jo ikke så mye å skryte av.

Jeg synes iallefall det er en drøy pris.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav Dorkfish » søn 14.09.2008 15:05

Tror du misforstår her Sortebill. Man kjøper ikke en PowerMac G4 bare for ytelsens skyld. Javisst en Mini er raskere og bare litt dyrere, men en slik PM er for det første MYE kuulere, har kanonbra utvidelsesmuligheter, og støtte for skikkelig mange harddisker og skikkelige skjermkort.

En Mini er det du får, men kan knapt oppgraderes med annet enn minne og muligens EN litt større HD.

Tror bZerk vet hva han vil ha, og det er ikke en Mini.

Har selv en Cube G4 stående. Den er søppel i forhold til en Mini i ytelse, men så uendelig mye stiligere.

Skulle jeg ha kjøpt meg en HOVEDMASKIN, hadde en Mini vært for svak i alle tilfelle, men som en ekstramaskin hadde den vært OK. Og det er nok det bZerk skal med denne PowerMac'en.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav ggt667 » søn 14.09.2008 15:27

Faktoren mellom den beste G4en og den dårligste G5 er 16 i ren prosessorkraft. Generasjoner har gått, G4, G5, Intel Core, Intel dualcore, Intel Quadcore og snart kommer vel Intel AppleCore?

Jeg holder meg på det at nytteverdien i en G4 er bra som NAS og mange Macoppgaver( Illustrator, BBEdit / Smultron, Terminal.app vil funke som bare det ), jeg vil anta at markedsverdien er mellom 1000 og 5000, men at den faktiske nytteverdien i boksen godt kan være 8000, altså taper man 8000 - markedsverdien på å selge en slik...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav bZerk » søn 14.09.2008 15:30

Jeg hadde lenge klart meg med en Mac Mini. Men den billigste har liten harddisk, ikke all verdens skjermkort, ikke DVD brenner. Skal jeg kjøpe den neste Mininen koster den 6000,-. Så kommer skjerm, tastatur og mus i tillegg. Da kan jeg like godt kjøpe en ny iMac og da er vi godt over 8000,-. Men, og da mener jeg men, jeg skal bare ha en enkel grei surfe maskin som jeg kan sortere bildene mine og musikken min. Samt sjekke epost. Tror denne Dual 1.42 burde duge da det var en high end maskin for ikke så mange år tilbake.
Sist endret av bZerk den søn 14.09.2008 16:23, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav ggt667 » søn 14.09.2008 16:12

bZerk skrev:Jeg hadde kenge klart meg med en Mac Mini. Men den billigste har liten harddisk, ikke all verdens skjermkort, ikke DVD brenner. Skal jeg kjøpe den neste Minine koster den 6000,-. Så kommer skjerm, tastatur og mus i tillegg. Da kan jeg like godt kjøpe en nye iMac. Men, og da mener jeg men, jeg skal bare ha en enkel grei surfe maskin som jeg kan sortere bildene mine og musikken min. Samt sjekke epost. Tror denne Dual 1.42 burde duge da det var en high end maskin for ikke så mange år tilbake.
Tja, jeg syns ikke den duger til bilder hvis det blir over 2-3000 stk i iTunes... men det andre du nevner, helt greit.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav MacPlus » søn 14.09.2008 16:54

Jeg villle bare nevne at jeg også har en PM G4 MDD (Mirrored Drive Doors) 1,25Ghz
(den siste som støttet Mac OS 9).
Jeg bruker den fremdeles som hovedmaskin. Og det er rett og slett en utrolig bra maskin til å være i fra 2002!
Men jeg har oppgradert den til 1,75gb RAM, og 3 store harddisker (plass til 4stk), og Ati 9800Pro skjermkort.
Operativsystemet kjører fra HD via SATA kort.

Dette er kjempeflotte maskiner, som er enkle og rimelige å oppgradere. Er veldig fornøyd med min.

MEN, det du må være klar over er at disse maskinene (MDD) bråker vanvittig mye originalt, pga feildesignet strømforsyning. Vet at Apple jobbet med en forbedring på PSUen , så muligens den siste MDD maskinen som du ser på har vifter som støyer mindre?

Min bråkte så mye at jeg hadde problemer med å konsentrere meg da jeg jobbet på maskinen, så jeg byttet viftene i strømforsyningen selv. Det ble mye bedre.
Men pga strømforsyningen krever kraftige vifter, så bråker maskinen mye mer enn min PM G4 733Mhz, som jeg har stående som server.
Så om du vil ha denne maskinen i stua, så vær obs på at denne maskinen bråker endel.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav ggt667 » søn 14.09.2008 17:30

Også en annen ting, når maskinen bare dør uten vidre; er det kanskje klokkebatteriet som er brukt opp...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav bZerk » søn 14.09.2008 17:33

Han sier at denne er mye mer stillegående enn de forrige som ble kalt Windtunnel. Er blitt brukt i musikkproduksjon så jeg regner med at støy er av en viss faktor der..

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav Dorkfish » søn 14.09.2008 17:37

Det var et strømforsyningsbytte-program da disse var ca et halvt år gamle. Apple innrømte at de bråket for mye og sendte nye mer stille PSU'er til de som ville ha det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Pris på PM G4

Innleggav ggt667 » søn 14.09.2008 18:56

bZerk skrev:Han sier at denne er mye mer stillegående enn de forrige som ble kalt Windtunnel. Er blitt brukt i musikkproduksjon så jeg regner med at støy er av en viss faktor der..
Ikke hvis den har stått som server på et annet rom...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Neste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]