DVD ROM som ikke vil åpne seg.

Diskusjon rundt Apples Power Mac

DVD ROM som ikke vil åpne seg.

Innleggav olsen89n » ons 26.11.2008 13:50

Jeg jobber for en lokal TV stasjon, og vi har tre Power Macer G5er som vi bruker til redigering.
På den ene av dem, så har vi et problem med at DVD-ROMen ikke vil åpne seg. Du hører at den kjører når du trykker på eject-knappen på tastaturet, men den vil alikavel ikke åpne seg. Vi har så prøvd å koble til en ekstern DVD-ROM til macen, men da får vi et problem i iDVD ved at vi ikke får brent gjennom den DVD-ROMen. Noen som har et tips hvordan vi kan få fikset dette, eller noen som kanskje kan tenke seg hva som gjør at DVD-ROMen ikke åpner seg.

På forhånd Takk!
medlem i 199 måneder
 

Re: DVD ROM som ikke vil åpne seg.

Innleggav Dorkfish » ons 26.11.2008 14:17

Brenneren på PowerMac'en har et lite hull oftest ved siden av eject knappen. Binders inn der får ut plata.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: DVD ROM som ikke vil åpne seg.

Innleggav olsen89n » ons 26.11.2008 15:27

For å svare på svaret ditt, så er dette en PowerMac http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g5_early_05&performa=off&sort=date&order=ASC&range=uten eject-knapp. Kan være jeg formulerte meg feil.
Dessuten så er det ikke det at jeg har en DVD inni brenneren som jeg ikke får ut. Problemet er at hele DVD-ROMen ikke vil ut.
medlem i 199 måneder
 

Re: DVD ROM som ikke vil åpne seg.

Innleggav Casual » ons 26.11.2008 15:38

Hei
Har du forsøkt å åpne G5 og justere skruene på DVD brenneren? Den har en tendens til å flytte på seg etter noe tids bruk. Har den blitt skjev, bil ikke skuffen på den interne dvd brenneren gå igjennom det nøye tilpassede hullet som er satt av.

mvh
Staale

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: DVD ROM som ikke vil åpne seg.

Innleggav Dorkfish » ons 26.11.2008 15:46

Vet godt hva en PowerMac er ettersom jeg har hatt det selv. Det sitter en helt ordinær DVD-brenner inne i kabinettet som har akkurat de samme knappene som alle andre DVD-brennere du får kjøpt i butikken. :-)

Samme om det er en DVD inni eller ikke, det er en måte som åpner skuffen manuelt, og det er ved å stikke en binders inn i det hullet på fronten.

Grunnen til at din brenner ikke virker kan jeg ikke svare på, men for meg har det ofte hjulpet å åpne den manuelt for å få lirket løs litt slark i skuff-mekanismen.

Men til syvende og sist er det nok greiest å bytte ut hele brenneren med en ny. Det koster ca 250 kr for en NEC brenner som du kan sette inn på 4 minutter selv.

En annen ide er å oppgradere til en nyere versjon av iDVD som lar deg brenne til eksterne brennere.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: DVD ROM som ikke vil åpne seg.

Innleggav olsen89n » ons 26.11.2008 15:58

Takk for svar! Får se om jeg får fikset den. Se hva vi gjør med det.
medlem i 199 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron