Power Mac G5

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Power Mac G5

Innleggav Traktor » fre 23.01.2009 18:46

Jeg skal få en Power mac G5 av onkelen min, men han husket ikke helt vilke spesifikasjoner den hadde. Jeg er så klart ganske spendt og lurer på hvilke speks den har. Det han sa var at den ble kjøpt rundt 2005 og kostet da mellom 35 000 til 40 000 kr, og den var standar konfigruert, synes det er litt rart at den kostet så mye når den var satandar konfigruert, men det var det han sa. De maskinene var sikkert litt dyrere på den tiden. Han sa også at den kjørte Panther. Så det jeg lurer på er om noen hvett sånn cirka hvilke spesikikasjoner denne maskinen har, hvet det ikke er så mye informasjon å beregne det ut i fra :rolls eyes: Og en annen ting jeg lurer på er hvilke opgraderinger jeg burde gjøre på den, som vil gi merkbar virkning, som foreksempel mer RAM, større hardisk osv. Er det verdt pengene å opgradere den til Leopard? Han er svensk, så osx er på svensk, går det ann å endre det til norsk, uten større problemer?

Takk for alle svar!

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Øivind B.J » fre 23.01.2009 18:53

Se her for 2005 Specs

http://www.apple-history.com/?page=gall ... ASC&range=

Endre språk i systemet kan gjøres enekl i Systemvalg. ;)
medlem i 208 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav alford » fre 23.01.2009 18:56

Hvis prisantydningen stemmer så er det mest sansynlig snakk om G5 2 x 2.5-2.7 GHz.

2 x 2.5 GHz modellen kom med 512mb ram og 160 gig hd, så du har mye å hente på en oppgradering.

Det er absolutt verdt og oppgradere til Leopard, maskinen vil bla. virke kjappere.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Traktor » fre 23.01.2009 19:06

Ser ut til at jeg har noe å glede meg til der ja :-) Hvor mye RAM vil dere anbefale og hvordan RAM bruker den, gi gjerne linker til RAM brikker som passer. Er det mulig å sette 32GB RAM i den eller er det bare på mac pro?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Øivind B.J » fre 23.01.2009 19:28

Se her for ram.

http://mac1.no/ram
:-D
medlem i 208 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav NamKeng » fre 23.01.2009 19:38

du kan ha maks 8GB ram i maskinen

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav gurwen » fre 23.01.2009 19:44

Fantastisk snill onkel da :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Traktor » fre 23.01.2009 19:51

Ja, håper bare han husker den neste gang han kommer.

Hvis jeg skal ha 8 GB RAM i den, må jeg da ha 4 brikker på 2 GB vær? Kan noen vise meg hvor jeg får kjøpt det, så på den gaiden for å kjøpe RAM, men der stod det "bare" 1 GB brikker og da får jeg ikke mer enn 4 GB, siden RAM til den virker ganske billig tror jeg at jeg skal ha 8 GB med en gang.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav iTromsø » fre 23.01.2009 20:06

I følge tråden tidligere viser linken der at maskinen kan maks adressere 16 GB RAM, jeg tror det er litt avhengig av hvilken maskin det er. Min Powermac G5 har bare støtte for 8 GB. Det er 8 kortplasser, de må installeres parvis. Om du ønsker 8 GB kjøper du feks 8 stk rambrikker.
Vent til du får maskinen, så finner du ut eksakt hvilke minnebrikker du trenger :-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Traktor » fre 23.01.2009 20:13

Ja, kommer så klart ikke til å kjøpe RAM før jeg får den. Hva tror dere jeg kan forvente av ytelse på den i forhold til en macbook alu 2.4 ghz og 2 GB RAM?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav NamKeng » fre 23.01.2009 20:31

Den maskina er ikke gammel og treg. Selv har jeg en følelse av at G5 prosessoren er bedre enn den intel jeg har i MacBook pro.

Det er mye bedre og jobbe på en stasjonær, større skjerm og litt mere ergonomisk.

Skjermkortet har kanksje en slik ADC kontakt, men ganske sikekrt også en vandlig DVI.
vi får vente og se...

Hva jeg har gjort med min:
• Byttet DVD stasjon, nå har jeg en med Label flash... er vist noe som kan tegne bilde på dvd platen
• Koblet av 2 vifter grunnet støy!
• Vurderer og sette i mere enn 4GB ram, vurderer og finne ut hvordan jeg kan få til 5.1 lyd ut av maskina via optisk lydutgang.
• Satt inn ett PCI kort med flere USB kontakter.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Traktor » fre 23.01.2009 20:38

Er det åtte RAM spor i maskinen, jeg trode det bare var 4 spor. Er det ikke 4 i de nye mac proene, rart vis det er flere i de gamle...

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav NamKeng » fre 23.01.2009 20:42

det er 8 spor i min.
den nye Mac Pro har 8 spor til RAM men du kan fylle opp med 32GB ram.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Otsego » fre 23.01.2009 21:00

NamKeng skrev:• Koblet av 2 vifter grunnet støy!
Kan ikke akuratt påstå det var et sjakktrekk. Power Mac G5 er ekstremt varme maskiner og dem trenger all kjølinga dem kan få. Det å fjerne to vifter er ikke akuratt direkte smart, eller heldig for maskinen. I første omgang blir den nok meget ustabil, men du skal ikke se vekk i fra en meget tidlig død på maskinen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Power Mac G5

Innleggav Traktor » fre 23.01.2009 21:20

Kan jeg bruke cd-ene som følgte med macbooken til å installere Leopard på den?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Neste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]