Harddiskbytte

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Harddiskbytte

Innleggav Lord Kimm » tor 12.02.2009 0:52

Har akkurat kjøpt meg en Seagate 1,5TB harddisk (som har fått en del pepper?), og har foreløpig brukt Carbon Copy Cloner til å klone alt jeg hadde innpå maskina fra før til en ekstern harddisk med firewire. Da hadde jeg to harddisker på 250GB som til sammen viste som "Macintosh HD" på 500GB. Etter å ha satt inn den nye disken får jeg ikke bootet. Noen som kan gi noen tips for hvordan jeg kommer meg videre?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Harddiskbytte

Innleggav SeaLion » tor 12.02.2009 9:49

Hvis du har kalt begge diskene for det samme "Macintosh HD", så er ikke dette noe lurt sjakktrekk. Dette kan gi problemer. Diskene bør ha forskjellige navn, og det er bare fantasien som setter begrensinger for hva en Mac-disk kan hete. Jeg har f.eks en interndisk som heter Tigergutt og en eksterndisk som heter Tussi.

Prøv å holde nede alt-tasten ved oppstart og inntil det kommer opp ulike disker. Velg den du vil boote fra. Når maskinen har startet opp endrer du navn på den ene disken og går deretter inn i systemvalget Startdisk. Der velger du hvilken disk maskinen skal bruke som oppstartdisk.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Harddiskbytte

Innleggav slogmo » tor 12.02.2009 12:35

Tolker det som at han hadde 2 stk 250GB disker i RAID 0 (striping).

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Harddiskbytte

Innleggav Lord Kimm » tor 12.02.2009 17:41

Jepp, slogmo, RAID it is...noen tips om hva jeg bør gjøre videre? :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Harddiskbytte

Innleggav Lord Kimm » tor 19.02.2009 16:42

Ingen forslag? Vil det virke hvis jeg kjøper meg et eksternt kabinett, får formatert disken og klont hele "Macintosh HD" direkte over? Håper på en løsning hvor jeg kan unngå dette...

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron