Et merkelig (beige G3 PowerPC) problem.

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Et merkelig (beige G3 PowerPC) problem.

Innleggav Edwi » tor 02.04.2009 10:10

Jeg har en 98 mod. beige G3 desktop PowerPC som jeg av og til bruker når det er ting jeg ikke kan få åpnet på MacOSX. Den har nå streiket for meg ved at den begynner å boote, men snart kommer det opp en dialogboks uten tekst, og der fryser maskinen. Jeg prøvde å starte opp på syst. 9.x systemCD, men det samme skjedde da også. Så koblet jeg av harddisken og prøvde på nytt, men det samme skjedde. Jeg har zappet P-ram. Så skjedde det merkelige at da jeg prøvde å starte opp på system CDen OS X.1 så gikk det. Jeg fikk formatert disken, delt den opp, og installert syst. 10.1 på en av partisjonene. Nå tenkte jeg at jeg skulle få installert syst. 9.x, men det samme skjedde. Jeg har prøvd flere av back-up CDene av system 9. men det samme skjer. Jeg får heller ikks startet opp på Norton eller DiskWarrior CDene. Er det noen som har en løsning på dette problemet?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Et merkelig (beige G3 PowerPC) problem.

Innleggav Fiskepudding » tor 02.04.2009 11:08

Det er en reset knapp på hovedkortet også forøk å holde nede denne noen sekund om det er noe annet som klusser.
Har du et USB kort plugget i maskien? Har hatt liknende problemer med OS9 på disse. Fungerer greit i 10, men krasjer i oppstart av os9. Plugg ut pci kort og prøv om det hjelper.

Men starter den greit i 10.1 kan du jo installere Classic der :-) Ellers er SheepShaver et alternativ på nyere maskiner for eldre programvare.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Et merkelig (beige G3 PowerPC) problem.

Innleggav Edwi » tor 02.04.2009 18:08

1. Takk for svar. Kan du forklare nærmere hvordan reset-knappen sitter på kortet, og hvordan den ser ut?
2. Ja, jeg satte inn et USB-kort for flere år siden og det har fungert helt fint. Nå har jeg en scroll-mus koblet til porten. Men jeg skal fjerne porten for å se om den kan være årsaken.
Ellers er det jo merkelig at en G3 lar meg installere syst. 10.1 men vil ikke ha syst. 9.x Ja, data er ikke alltid lett å bli klok på, det er mest som med damer.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Et merkelig (beige G3 PowerPC) problem.

Innleggav Dorkfish » tor 02.04.2009 18:22

Du har husket å partisjonere slik at OSX er på en partisjon på max 4 GB?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Et merkelig (beige G3 PowerPC) problem.

Innleggav Fiskepudding » tor 02.04.2009 21:24

Dorkfish skrev:Du har husket å partisjonere slik at OSX er på en partisjon på max 4 GB?

< 8 Gb på første partisjonen, litt bedre plass da :-) Har pleid å sette den til 7,5Gb selv og det fungerer fint.

Ellers husker jeg ikke layouten på hovedkortene 100% på denne, men det et en blank firkantet med en rund sort knapp, (Eller husker jeg feil og det ikke er reset på HK på de beige?? -finner du ingen må jeg ned å sjekke på en av mine..) men holder en knapp på USB kortet, jeg fikk det til å virke i OS9, men måtte da bytte Apple sin USB driver med en anne som jeg ikke husker hvor jeg fant, før jeg satte inn kortet.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Et merkelig (beige G3 PowerPC) problem.

Innleggav Edwi » tor 02.04.2009 22:19

Takk for hjelp. Får ikke tid til å sjekke dette før i morgen. Kommer da eventuelt tilbake. Men det er rart om det skulle være USB-kortet så lenge det har sittet der i flere år, og problemene plutselig begynte nå uten at jeg hadde gjort noen forandringer. Men jeg får se i morgen!
Ja, jeg har funnet reset-knappen, og hovedkortet er nå resatt. Jeg har også koblet fra USB kortet. Men dessverre, ikke noe av dette hjalp. Jeg får fremdeles ikke startet opp fra syst. 9-platen. Det begynner og kommer et stykke, men så kommer før nevnte meldingsboks opp og alt fryser. Dette er det rareste jeg har opplevd med denne maskinen noen gang. Hva kan være forskjellen på syst. 10.1 og 9.2 ?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]