Powermac G4 800dual:er det verdt oppgradering

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Powermac G4 800dual:er det verdt oppgradering

Innleggav morpheus77 » tir 04.08.2009 22:31

Hei

Jeg har fått en powermac g4 800 dual (quicksilver). Den har 512mb minne og kjører tiger. Jeg har fått den koblet til en skjerm og bruker den som en stasjonær til surfing/kontor og enkel bilde/video redigering i ilife.
lurte på om det nytter å oppgradere minne og usb1.0 til 2.0.
Har tenkt å maxe ut minne til 1536mb og kjøpe en usb 2.0 pci kort.
prosessoren har jeg ikke tenkt å oppgradere, da det blir altfor dyrt.
ser at komplett.no har minne til den 500 nok per 512mb. kan ikke finne noen passende 2.0 usb pci kort i norske nettbutikker.
handler man utenfor norge, her jeg søkt meg fram til http://www.macsales.com som har fornuftige priser men så kommer tollvesenet inn i bilde men moms..
vil gjerne spørre om det er verdt oppgradering med tanke på lett video redigering og kontor maskin. Om mulig link til passende norske nettbutttikker

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Powermac G4 800dual:er det verdt oppgradering

Innleggav morpheus77 » fre 07.08.2009 20:17

noen som kan hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Powermac G4 800dual:er det verdt oppgradering

Innleggav quadra800 » fre 07.08.2009 20:23

Med tanke på at ytelsen på nye maskiner, nå til dags, øker nærmest eksponensielt, vil jeg råde deg til å reservere grunkene til en maskin av nyere dato.

F.eks. kan du få en Mac Mini til 6-7k, som er over dobbelt så rask (og dobbelt så stille), som vindtunnellen din.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Powermac G4 800dual:er det verdt oppgradering

Innleggav Frants » søn 09.08.2009 22:01

Det er vel neppe lønnsomt å oppgradere så veldig mye, men det er jo litt morsomt da. Og maskinen er faktisk OK til 90 prosent av det de aller fleste bruker sine nye maskiner til, så noen hundrelapper bør du kunne bruke på den (men ikke forvent en "snappy" maskin når du begynner å dra rundt video etc.).

Jeg kjøpte et USB 2.0 pci kort på Clas Ohlson til nesten maken maskin for 199,- (pass på at kortet har NEC-chipset). Bør kunne finne litt RAM og større HD via brukt1.no eller en nettbutikk. Utover det er det ikke så mye å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Powermac G4 800dual:er det verdt oppgradering

Innleggav AreKrishna » søn 09.08.2009 23:04

Frants skrev:Det er vel neppe lønnsomt å oppgradere så veldig mye, men det er jo litt morsomt da. Og maskinen er faktisk OK til 90 prosent av det de aller fleste bruker sine nye maskiner til, så noen hundrelapper bør du kunne bruke på den (men ikke forvent en "snappy" maskin når du begynner å dra rundt video etc.).

Jeg kjøpte et USB 2.0 pci kort på Clas Ohlson til nesten maken maskin for 199,- (pass på at kortet har NEC-chipset). Bør kunne finne litt RAM og større HD via brukt1.no eller en nettbutikk. Utover det er det ikke så mye å gjøre.


Takk for info'en om USB 2.0 PCI-kort! Vanskelig å vite hvilke PC-kort som passer i en Mac

Ellers har jeg handlet en del fra http://www.otherworldcomputing.com gjennom åra. Det er et seriøst firma i USA, og selvom frakten kan bli like høy som prisen på RAMen så blir det likevel billigere enn å handle i Norge. Særlig nå når dollaren er svekket i forhold til krona igjen!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Powermac G4 800dual:er det verdt oppgradering

Innleggav morpheus77 » man 10.08.2009 11:25

Er enig med dere. Hadde ikke tenkt å oppgradere mer enn ram og 2.0 usb pci kort. Harddisk har jeg jo liggende et eller annet sted.
Kjøpte belkin 2.0 usb pci kort på lefdal som virker fint i maskinen. De har også en billigere fra Hama, som også på embalasjen støtter mac OS.
Ram er nok dyrere enn man kunne tenke.
Har fulgt med brukt1, og kunne ikke finne noen som selger brukt og passende ram.
da er alternativet http://www.macsales.com

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron