Disktrøbbel ...

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Disktrøbbel ...

Innleggav jeppedal » man 26.10.2009 0:39

Hei!

Jeg har en Powermac G5 som har fungert helt utmerket helt til i dag. Har ryddet opp i ca. 100GB med bilder. Slettet duplikater og flyttet litt rundt på filene. Etterhvert begynte maskinen å gå ganske tregt, og stoppet opp i perioder. Tenkte at den kanskje hadde behov for en omstart. Problemet er at den ikke starter opp igjen.

Har forsøkt å kjøre fsck -fy i single-user mode. Da får jeg følgende melding etter en stund:
...
***checking Catalog file ***
disk0s3: I/O error
Invalid node structure
(4, 30542)
** Volume check failed
/dev/rdisk0s3 (hfs) EXITED WITH SIGNAL 8

Jeg kan se filstrukturen, og filene mine, men kommer ikke videre. Jeg er fullstendig grønn når det gjelder MAC, så gode forslag taes i mot med takk.

Maskinen har tilkoblet en ganske stor USB disk som jeg har brukt til Time-machine, og siste backup ble kjørt rett før dette skjedde. Kan jeg boote fra den og bygge opp maskinen på nytt?

MVH
Pål
medlem i 193 måneder
 

Re: Disktrøbbel ...

Innleggav pondi » man 26.10.2009 1:47

Hvis du reinstallerer mac osx vil du i installasjonen få mulighet til å hente ut gammel kopi fra time machine.

http://www.technipages.com/os-x-leopard ... state.html

Dog vil dette da ikke fungere hvis den har tatt backup av korrupte filer noe jeg ikke tror.
Kan tenke meg disken din er på vei til å dø ut. Eventuelt må du skaffe deg en ny disk.
medlem i 207 måneder
 

Re: Disktrøbbel ...

Innleggav jeppedal » tir 27.10.2009 0:47

Takk for tilbakemeldingen!

Da er et par nye disker underveis, og jeg håper restore vil fungere greit.

Hvis det mot formodning ikke fungerer, vet du om det kan være mulig å mounte den gamle disken etter at jeg har fått opp systemet fra scratch? Tenkte det kanskje kunne være mulig å kopiere ut dataene på denne måten i etterkant? Jeg kan i hvertfall se alle filene mine i single-user mode ...

MVH
Pål
medlem i 193 måneder
 

Re: Disktrøbbel ...

Innleggav cladi » tir 27.10.2009 11:09

Tror det skal mye til for at en restore fra TimeMachine ikke vil virke. Jeg har nettopp gjort dette på en 24" iMac, og det fungerte som ei kule.

Har du forresten forsøkt å kjøre fsck-kommandoen flere ganger på rad? Hjelpeteksten til denne kommandoen anbefaler i alle fall det.

Om disken din ikke har tatt fullstendig kvelden, og du fortsatt får kontakt med den fra single user, vil det trolig være mulig å mounte den når du har installert de nye.

Før du går virkelig drastisk til verk, kan det være en ide å starte fra installasjons-CD/DVD og kjøre Diskverktøy derfra (verifisere/reparere disk).

Du kan også sjekke denne tråden fra Apple Support som inneholder feilmeldingen du fikk:
http://discussions.apple.com/thread.jsp ... ID=1261294

Lykke til!
medlem i 199 måneder
 

Re: Disktrøbbel ...

Innleggav jeppedal » ons 28.10.2009 2:21

Takk for all hjelp!

Det gikk lekende lett, og (nesten) alt er på plass igjen. Måtte resette passordet mitt etterpå for å komme inn. Noen filer lar seg ikke åpne, og et par programmer har av en eller annen grunn fått transparente ikoner, og lar seg ikke starte, men det regner jeg med er en smal sak å fikse. Det viktigste er at jeg fant igjen ca. 100GB med bilder som jeg ikke har lagret noe annet sted.

Satt inn to nye disker, installerte systemet på nytt og valgte restore etter at OSX var reinstallert. Det fungerte ikke med system restore fra TimeMachine, da den nye disken av en eller annen grunn ikke dukket opp som alternativ som target.

Har satt opp en egen intern disk for TimeMachine som står og jobber nå, så da er lettelsen stor. Tenkte å leke litt med den gamle disken senere for å se om jeg får ut dataene. Føler at jeg har lært et par nyttige ting.

MVH
Pål
medlem i 193 måneder
 

Re: Disktrøbbel ...

Innleggav cladi » ons 28.10.2009 3:50

Godt å høre at det gikk bra!
Rart at du ikke fikk opp den ene disken. Hadde du formatert den på forhånd som OSX Extended?
medlem i 199 måneder
 

Re: Disktrøbbel ...

Innleggav jeppedal » ons 28.10.2009 23:19

Hei!

Fant litt forskjellige oppskrifter på hvordan man skulle gjøre det, så jeg forsøkte upartisjonert og formatert som OSX extended med og uten journaling. Rare greier. Installasjonsprogrammet til OSX fant den med en gang. Det var jo veldig praktisk at man fikk valget om å restore fra TimeMachine en gang til helt på slutten.

Kan det være at det ville fungert annerledes hvis jeg hadde kjøpt originale disker fra Apple?

MVH
Pål
medlem i 193 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron