En innføring i PowerPC

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav nicho » ons 13.01.2010 9:50

Selv om en datamaskin i et fly har samme ytelse tilsvarende en 486-prosessor og det står RISC på brikken vil ikke hatt den som prosessor i en helt ny mac, Reidar. Skjønner du ikke dette? Å kjøre Snow Leopard med Aperture 2.1 på en PowerMac G4 (eller G5 for den saks skyld) vil ikke være noe bra i det hele tatt selv om det står PowerPC på brikken og den var fantastisk for 5 år siden.

Når det gjelder priser kan du jo se selv på http://brukt1.no/1/posts/1_Mac/1_Stasjon_re/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

nicho

Innleggav reidar_rose » ons 13.01.2010 14:47

En jetjager med 486? Hmmm
Skjønner du har imot RISC...

mvh.
Meg.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav ArneArts » ons 13.01.2010 15:07

«har imot RISC»? Hva skal det bety?

Hva slags prosessor som sitter i et jagerfly har absolutt ingenting å si for noen av oss, da den vil være fullstendig ubrukelig til dagligdags bruk. 2mhz og magnet-basert minne var nok for å få oss til månen, men er ikke akkurat noe jeg ville brukt til å surfe på internett med.

Det er ingenting i veien med PowerPC-prosessorer (eller RISC-arkitekturen generelt), men per i dag er de ikke i stand til å konkurrere med x86 på pris, ytelse og strømforbruk. Religiøs tilbedelse av RISC og PowerPC kommer ikke til å gjøre noe med den saken.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

ArneArts

Innleggav reidar_rose » ons 13.01.2010 15:14

OK, jeg skjønner du har gjort opp din mening mht. RISC.

Unasett mener jeg IBM RISC er en meget god prosessor...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav ArneArts » ons 13.01.2010 15:47

IBM RISC er ingen prosessor. IBM PowerPC er en prosessor designet ut fra RISC-tankegangen. Og ja, det er en meget god prosessor _til sitt bruk_, det er det ingen som har sagt noe på, og uansett har hva vi måtte mene om saken ingenting å si for hva som er fakta :-)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

RE: ArneArts

Innleggav reidar_rose » ons 13.01.2010 15:54

Du har dine meneringer on intel/RICS.

Unasett respekterer jeg for det. :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Mega_Therion » ons 13.01.2010 16:39

Vil bare si at jeg er glad at slike uforbedrlige kverulanter som Reidar Rose har kommet til dette forumet. Livet hadde vært ganske kjedelig dersom alle var rasjonelle… ;)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Takk for den....

Innleggav reidar_rose » ons 13.01.2010 16:52

Takk Mega_Therion.

Ingen er like, du har sikkert brukt mac lenge sikkert - som meg.

Håper du setter pris på noen mac - brukere som ikke er "mainstreim" - som 90% er.

Ha en hyggelig kveld !

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav nicho » ons 13.01.2010 19:45

Du er en god kar du, Reidar.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Mega_Therion » ons 13.01.2010 20:17

For en gammel Mac-bruker (siden 1992) kaller dette frem mange gode minner. Det er selvfølgelig tull at Intel har brakt virus til plattformen. Meg bekjent finnes det ingen virus til OSX overhodet, men slik var det ikke før. I gamle dager fante det ca. 36 virus - alle godt kjente og ingen spesielt skadelige. Folk samlet faktisk på disse og det var status å ha alle i samlingen sin. Ellers var det Claris Works som var det helt store og min inngang til den grafisk bransjen hvor jeg har jobbet siden. G4 var forresten så overlegen Intel når den kom at den ble karrakterisert som superdatamaskin og forbudt solgt i bla Saudi Arabia! I dag er det vel ingen som vil tilbake til Apples avhengighet av Motorola og IBM.

I dag sitter det faktisk PowerPC-prosessorer i produkter fra Microsoft og Sony. Noen som vet hvilke?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav lordoven » ons 13.01.2010 20:36

Jon skrev:Nei, det syns jeg ikke. Du kommer med en påstand, og bør komme med et argument i mot?

CPU arkitektur har lite å gjøre med virusfare mener jeg.


Meeen .. egentlig er man ikke helt på bærtur heller. Riktignok skrives fleste "virus" for å snylte på feil i Windows OS, men kan kanskje bli et problem for fremtidig hw f.eks cpu.

ref: http://www.ehow.com/facts_5745030_definition-cpu-virus.html
http://www.tomshardware.com/news/bios-virus-rootkit-security-backdoor,7400.html
Osv...

Dette var vel noe i den rettning som F-Secure snakket om tidligere, muligheten for å kjøre skadelig kode på low level i cpu slik at man blir OS uavhengig f.eks. Noe som evt kan bli et mareritt for de som kjører virtualiserte systemer f.eks.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav MacPlus » ons 13.01.2010 21:28

Mega_Therion: Mener å ha hørt at Sony brukte og bruker PowerPC chip i Playstation maskiene sine. Mulig at Xbox også har en PowerPc gjemt under huden også?

Men dette er det kanskje andre som vet sikkert?

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Jensrask » ons 13.01.2010 21:29

Men Reidar, kan du ærlig og oppriktig si at cpu-arkitektur kan øke sjansen for og få virus ?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav spiffers » ons 13.01.2010 22:16

Playstation 3 har en Cell-prosessor, som er en direkte arvtaker fra PowerPC, mens Xbox 360 har en IBM Xenon prosessor, som egentlig er en PowerPC prosessor. Viktig å ikke blande denne med Intel Xeon ;)
medlem i 183 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav reidar_rose » tor 14.01.2010 15:42

ArneArts:

Jeg har tenkt litt på hva du skrev....at RISC ikke er en prosessor...

http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]