Linux på Mac

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Linux på Mac

Innleggav ddybing » fre 09.07.2010 21:14

Hei :)

Jeg har en PowerMac G4
Specs
400Mhz prosessor
128MB prosessor

Jeg har lyst til å legge Linux inn på den ene, men jeg har bare lyst til å stille noen spørsmål først.

1. Kan jeg legge inn Linux via minnepenn? Og, hvordan booter jeg fra minnepennen eller CD-platen?

2. Må jeg velge hvilken disk som skal startes i Mac OS eller kan jeg gjøre dette når maskinen booter, slik som på nyere Mac-er?

3.Hvilket Linux OS anbefaler dere? Skal surfe og spille enkle flash spill, og kanskje litt HTML skriving!

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav Dorkfish » fre 09.07.2010 21:31

1. For å boote fra CD holder du inne C-tasten når maskinen starter.

2. Du kan, som med de nye macene, holde inne ALT-tasten for å velge startdisk. Dette forutsetter at du ikke har Linux på samme partisjon som OSX. Men det er umulig allikevel, så gå igang.

3. Mange fine Linux distroer, men Ubuntu er kjent for å funke fint med PowerMac G4.

Vil også anbefale deg å skaffe litt mer minne. 512 MB RAM er passe. Da får du en bedre brukeopplevelse av Linux.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav ddybing » fre 09.07.2010 21:59

Takk for svar.
Men, når jeg holder inne C-tasten. Booter den fra CD/DVD-ROM automatisk, eller får jeg opp en boot meny?

Jeg har Mac OS 9, så da må jeg vel velge startup disk i Mac OS 9.
Men, dette er kanskje litt upassende, men, kan jeg velge startup disk i Ubuntu også?

Hva med minnepenn?
Kan jeg boote fra den?

Ja, tenkte jeg straks skulle oppgradere minne :) 1GB går for 495,- så da skal jeg slå til snart :)

Takk for svar!

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav NyZeta » fre 09.07.2010 22:03

Verdt å nevne at alle moderne linuxdistroer (ala mandrake, ubuntu, fedora) krever mer enn 384mb minne for å få grafisk brukergrensesnitt automatisk under installasjon. Distroer med høyere terskel (gentoo, debian, slack...) kan en lett omgå dette. Hvis du ikke oppgraderer minnet, ville jeg lett etter en distro med LXDE eller XFCE desktop i steden for KDE eller Gnome. Disse krever mye mindre og er tiltenkt feks netbooks. Da begynner muligens utvalget å bli mye mindre

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav ddybing » lør 10.07.2010 11:17

Takk for tips :)

Har selvfølgelig tenkt å oppgradere minnet litt, ca 512 MB eller 1 GB!

Takk for hjelpen :)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav Bukormen » lør 10.07.2010 11:21

PowermacG4 skrev:Ja, tenkte jeg straks skulle oppgradere minne :) 1GB går for 495,- så da skal jeg slå til snart :)


Skal du kjøpe ny minne for 500 kr? Det er dårlige tider folk må spare penger, men din lommebok er fyldig!!! Hvis du, som andre, må være forsiktig med penger, ville jeg kjøpt en brukt G4 med mye minne. Du skal kunne få en til 500 kr. Da får du en ekstra harddisk og kanskje andre nyttige deler.

Pengene du sparer kan du bruke litt senere på kvelden, hvis du er gammel nok...
medlem i 223 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav ddybing » lør 10.07.2010 21:51

Vel, syns det var veldig billig med 1GB for 500,- jeg da, siden PowerMac-en er ute av produksjon.
Skal kjøpe iMac G3 og en iBook eller Powerbook etterhvert, så blir nok en stund til jeg kjøper minne, men får håpe prisene ikke stiger :D

Vel, jeg har jo en G4 alt, så gidder ikke kjøpe enda en ;)

PS Bare 13 år :D Bruker nok ikke de pengene jeg sparer "på kvelden"xD

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav Dorian » lør 10.07.2010 22:05

Hva med yellow dog, en Red Hat basert distribusjon som fokuserer utelukkende på PowerPC/Cell arkitekturene.
http://www.yellowdoglinux.com/
medlem i 237 måneder
 

Re: Linux på Mac

Innleggav Bukormen » lør 10.07.2010 22:18

PowermacG4 skrev:PS Bare 13 år :D Bruker nok ikke de pengene jeg sparer "på kvelden"xD


Da får du begynne å spare. Dyrt blir det....

Jeg kjøpte i går en G4 dual 450 for 200 kr inkludert en 21" CRT skjerm/tastatur og mus. Macen hadde ikke 1gb, men en halv. Jeg skal ta ut de bitene jeg trenger og selge resten. Jeg tjener selvsagt ikke noe på det, men jeg får de bitene jeg trenger nærmest gratis. Det er en kjekk måte å få programvare på også.
medlem i 223 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]