Problemer med targetmode på G4

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Problemer med targetmode på G4

Innleggav Dj bassmaster » tor 30.06.2011 22:00

Hei, jeg sliter litt meg å få opp Powermac G4´en min til å starte i target mode...

Har firewire kabel koblet mellom G4 og iMacen min + har orginal apple tastatur koblet i orginal usb 1.0 kontakten bakpå.

Men alt som kommer opp er en mappe som skifter mellom Finder ikonet og et ? tegn.
Har både tatt utav P-ram batteriet og resett PMU, i tillegg har jeg formatert disken... så den skal være helt tom.

noen ideer på hva som kan være gale ? :/


EDIT: byttet usb port på maskinen og prøvde på nytt, men denne gang når jeg holder inne T så slår maskinen seg bare av :/

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Frants » fre 01.07.2011 10:06

Så du vil ha en G4 til å starte opp fra en iMac, når iMacen settes i targetmode? Det kan la seg gjennomføre, jeg har selv startet opp mange maskiner på den måten.

Men det er da helt essensielt at systemet på iMacen er kompatibelt med G4en. Er iMacen G4 prosessor? Eller G5 eller intel? Hvis den ikke er G4 vil jeg nok tippe på at systemet som ligger på iMacen ikke er tilpasset G4, og at G4 dermed ikke gjenkjenner det som system i det hele tatt. Kan du opplyse om hva slags maskin iMacen er. Og hvilket system som ligger på den. Så har vi litt mer å forholde oss til.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Burrell » fre 01.07.2011 12:24

Targetmode er kun for FireWire!

Prosessor har ingenting å si.

Lykke til,
B.

EDIT: leste litt for fort, og ser at du bruker firewire :rolls eyes: Ser ut som du har forøkt det meste - jeg ville satt i disken i et eksternt kabinett, og droppet targetmode.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Frants » fre 01.07.2011 14:38

Prosessoren har mye å si. Den kan faktisk ha alt å si. Dvs den definerer hva som installeres av systemet.

Hvis iMacen f.eks er en intel vil det installerte systemet på denne maskinen kunne være SnowLeopard. Kan da ikke boote en G4 fra denne maskinen. Selv samme hovedsystemversjon kan skape trøbbel, fordi installasjonen på iMacen jo vil tilpasse installasjonen for akkurat den maskintypen, med de riktige komponentene for akkurat denne maskinvaren. Og det er ikke sikkert at G4 da kan boote. Så selv kombinasjonen G4 - G5 er jeg ikke sikker på om alltid går så bra. Eller PM G4 - iMac G4.

Men det er riktig at du må bruke Firewire. Starte iMac med å holde T ned på tastaturet. Koble maskinene sammen. Starte G4. Skulle ikke ha noe å si å putte disken i eget kabinett - ved å starte iMacen i targetmode reduserer du den jo nærmest til et eksternt kabinett.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Dj bassmaster » fre 01.07.2011 15:57

Systemet på iMacen er Lion...

Men jeg har fått til tidligere å få startet en iMac G4 i targetmode når jeg hadde SnowLeopard på maskinen.

Men dersom jeg skulle innstalere via et eksternt kabinett vil ikke innstalasjonen tilpasses den maskinen jeg innstalerer fra ? altså endten iMacen eller MacBook Pro´en ?

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Frants » fre 01.07.2011 16:52

Du får ikke en G4 til å starte fra Lion. Støtten for G4-maskiner er nok "long gone" i det systemet.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Burrell » fre 01.07.2011 16:58

Hva er grunnen til at du vil kjøre i targetmode? Dersom DVD drevet på PMG4 maskinen din ikke virker, så skal du gjøre dette:

* Skru av begge maskiner, og koble til firewire kabel mellom dem
* på iMac: Start opp maskinen og hold inn "t" - vent til du ser firewire symbolet på skjermen
* på iMac: Sett inn OS X disken - vent til den spinner opp
* Start opp PMG4'en
* på PMG4: Hold inn alt tasten helt til du ser OS X DVD symbolet på skjermen
* på PMG4: Klikk på OSX symbolet, og installer systement

B:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Dj bassmaster » fre 01.07.2011 18:07

Planen er å få innstalert Mac OS X (leopard) på G4´en.

Jeg har innstalasjonsfilen liggende på iMacen men har ikke duallayer dvd og usb boot er relativt tungvindt på powerpc maskiner... (har jeg hørt)

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Burrell » fre 01.07.2011 18:15

aha...Har du en ledig ekstern firewire disk?

Da kan du kopiere installasjonsimagen over på denne ved å bruke Disk Utility og restore, hvor source er image filen og destination er disken. Deretter velger du denne disken ved oppstart+alt og installerer derfra.

B.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Dj bassmaster » fre 01.07.2011 20:06

Nei, jeg har ikke noen Firewire disk :/

Skal prøve en siste ting før jeg ender opp med å kjøpe meg dual layer disker xD

Skal prøve å gjenopprette filen på disken ved bruk av et usb hdd kabbinett... om det ikke funker ser jeg bare en løsning :P

Edit: har enda ikke fått det til, selv ikke med sist nevnte metode... Men er det noen som vet hva feilmeldingnen med en blinkende mappe med finder og ? betyr, skulle gjerne vist hva det betyr. Så kan jeg kansje jobbe utifra den feilen

Edit nr2: Fant igjen innstalasjons disken for 10.5 så nå løste det seg heldigvis, men skulle like vel likt å vite hva den feilen med mappen + finder/ ? betydde :P

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Problemer med targetmode på G4

Innleggav Burrell » man 04.07.2011 9:27

Den blinkende mappen betyr at maskinen ikke finner noe system. Ofte må man tvinge maskinen til å lete etter eksterne disker ved å holde inne alt ved oppstart, men det spørs om det hjelper i dette tilfellet.

B.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]