Er skjermen død? (Apple studio display 21", crt)

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Er skjermen død? (Apple studio display 21", crt)

Innleggav Bukormen » lør 03.09.2011 15:58

Jeg har en eldre crt-skjerm, Apple studio display. Den har alltid oppført seg litt rar. Fra tid til annen blir skjermen svart i et sekund før den kommer på igjen. Nå i det siste blir den svart i lengre perioder før en kommer på igjen.

Det er klart at noe er galt, men hvor ligger feilen? Er det skjerm-kortet eller skjermen.

Jeg bruker Quicksilver/733.

Dette er en gammel skjerm, men kanskje noen har en ide!
medlem i 223 måneder
 

Re: Er skjermen død? (Apple studio display 21", crt)

Innleggav djxfade » lør 03.09.2011 17:07

Om skjermbildet ikke oppfører seg slikt på andre skjermer, er det med liten sannsynlighet at det er skjermkortet.

Jeg vil tippe på at power supplyen i skjermen er dårlig/ødelagt. Forøvrig, så er dette IKKE noe man fikser selv, om man ikke har tidligere erfaring med service på CRT skjermen, da det er vanvittig høye spenninger i en slik monitor.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Er skjermen død? (Apple studio display 21", crt)

Innleggav Bukormen » lør 03.09.2011 17:33

En gang på 90-tallet åpent jeg en APPLE skjerm som var ødelagt. (For å se inni om det var noe løst.) Stor var min forundring når jeg fant ut at det var en Hitachi skjerm og Apple bare hadde lagt dekslet!

Har nå byttet skjerm-kortet og problemet fortsatte, så da vil jeg skrote skjermen som død. Det er en crt-skjerm, så den er gammel.
medlem i 223 måneder
 

Re: Er skjermen død? (Apple studio display 21", crt)

Innleggav djxfade » søn 04.09.2011 13:45

Ja, det er helt vanlig. Apple lager ikke display selv. De lager all teknologien som driver skjermen, men ikke selve panelet. Samme med de nye maskinene deres, er stort sett LG og Samsung som produserer displaypanelene.

Med stor sannsynlighet er det power supplyen i displayet som er død, men på en CRT er det nesten ikke verdt å fikse det.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere