PowerMac G5 vil ikke gå i dvale

Diskusjon rundt Apples Power Mac

PowerMac G5 vil ikke gå i dvale

Innleggav ddybing » man 12.09.2011 11:54

Hei!
Har en Late 2005 PowerMac G5 dual 2.3 som ikke vil gå i dvale. Det har fungert helt fint, fram til for et par dager siden. Når jeg trykker på dvale blir skjermen svart. Maskinen står å går, men reagerer ikke på noen taster eller slikt. Trykker jeg på på/av-knappen starter viftene på max.
Hva kan være feilen?
Jeg har en minnekortleser stående i med 2 minnekort og en bluetooth usb dongle. Aldri hatt noe problem med donglene, så tror ikke det kan være den.
Jeg vet ikke hvor mye jeg bør teste. Redd for at det kan skade maskinen, og med tanke på at jeg snart skal selge den så vil jeg jo selvsagt at den skal være i orden.
Håper på raskt svar.
Kjører forresten 10.5.8 med nyeste oppdateringer.

Takker på forhånd :-)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: PowerMac G5 vil ikke gå i dvale

Innleggav cesar » man 12.09.2011 14:16

At vifta går er trolig bare et tegn på at maskinen er på uten at noen prosesser av betydning går. Når dermed viftekontrollen er satt ut av spill, returnerer vifta til default, dvs. full pakke. Kan være dårlig RAM - sjekk Hardwaretest fra inst. plate. I verste fall lekasje på vannkjøler (hvis maskinen har) - hvilket vil si at hovedkortet ryker etter hvert. Men tror ikke noe på det. Både G4 og G5 var sensitive for eksterne tilkoblinger i forbindelse med dvale - særlig hvis man fjerner dem under dvalen.

Dette var et giganttema for G5-maskiner og jeg er tilbøyelig til å mene at kjøper må forholde seg til maskintypens fabrikksvakheter. Men det kan man jo opplyse om - at det ikke er spesifikt for din maskin.
medlem i 163 måneder
 

Re: PowerMac G5 vil ikke gå i dvale

Innleggav ddybing » man 12.09.2011 14:31

Ja, merker at hvis jeg fjerner USB-tilbehør eller f.eks iPhonen min fra Macen så våkner den.
Heldigvis tror jeg at jeg fant problemet. Dro ut minnekortleseren og valgte Dvale. Gikk i dvale med en gang. Så, forhåpentligvis er det ikke noe galt med maskinen min :-)

Takk for svar og alle som har vist interesse ;)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: PowerMac G5 vil ikke gå i dvale

Innleggav Kaprolat » ons 12.06.2013 17:48

Hei!

Har du byttet internbatteriet på din PM G5 - om ikke kan dette være dødt - maskinen er dog fra 2005...

Aner ikke om dette fikser din feil, men dette batteriet koster ikke mange kroner hos Clas Ohlson o.l....

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: PowerMac G5 vil ikke gå i dvale

Innleggav ddybing » ons 12.06.2013 21:16

En stund siden jeg kvittet meg med denne nå, men klokken fungerte fint, så jeg vil tro batteriet var i relativt OK stand?

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere