iMac 233 med 10.3

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac 233 med 10.3

Innleggav simen » ons 15.10.2003 14:48

Seriøst, noen som har prøvd dette på en så gammel maskin ? iMacen har 6MB VRAM (mye i den tiden) og 160MB ram (denne må oppgraderes regner jeg med). OS 9 fungere meget bra på denne, og oppgradering er kun aktuelt dersom det fungerer bra.

10.2 fungerte IKKE bra, selv om mange mente det. Ikke alltid vær så fanatiske, jeg mistenker noen for å være det enkelte ganger. OS X kjører på det, OS X kjører på det, blah blah :D

Vil det gå plagsomt sent ? Eller hvordan er opplevelsen på eldre macer ?

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 17.10.2003 18:25

Tror nok det er en nokså personlig opplevelse det med hastighet på eldre maskiner. Men for all det, i værste fall trykker bare en 120 gig hd i den og du vil ha en super ( 100% mac og iApps kompetibel ) server boks.

Nå er det jo nevnt en hundrevis av ganger at mange opplever en hastighets økning på eldre mac'er som får Panther installert, men visst den var utålelig i 10.2, tror jeg ikke du kan forvente allverden. Men eventuelt masse minne og ny rask hd vil nok gjøre at maskinen faktisk kan gjøre god nytte for seg som skrive bords maskin. Og PS: det er nok flust av oppgaver du kan sette den til å gjøre i bakgrunnen mens du jobber i PS eller whatever på hoved maskinen din.

Kremt. Visst du ikke har bruk for iMac'en din og den er i god stand, så har jeg et familie medlem som gjerne kunne ha brukt den. Den vil få god behandling i såfall. :wink:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav magnus » fre 19.12.2003 18:29

Var det ikke denne maskinen som bare tålte opptil 128 MB SD Ram da???
Det kunne vel ikke være mulig å få maskinens tastatur?, mitt gikk i gulvet og der satt jeg med en USB Kabel og et tastatur, nå vet jeg imidlertidig det at det går ant til å bruke andre tastaturer, men det er ingen andre som passer så godt til den maskinen farge osv. dessuten så var det jo et veldig behagelig tastaur... For spilling kan vel det diskuteres, men ellers så...
medlem i 245 måneder
 

Innleggav simen » fre 19.12.2003 22:41

Søstra måtte selfølgelig søle på tastaturet. Skrudde det opp og vaska det første gang, og det funka faktis. Men gleden var kort, hu klarte det enda en gang. Så vi sitter med et slikt hvit tastatur som følger med macene nå til dags, fattern liker det kjempegodt fordi det har hvite taster og sorte bokstaver. Musa er i orden da. Maskina klarer mer en 128MB ram, vi har iallefall 160MB i den. Maskinen kjører 9.1 norsk for øyeblikket.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 19.12.2003 22:52

Hvis du vil kjøpe et tastatur til Mac'en din som ikke er laget av Apple, så er Logitech et alternativ :). Jeg har sett noen som bruker det. Jeg foretrekker personlig Apple sine.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » fre 19.12.2003 22:55

Det var da synd :oops: Kjører Mac OS 9.2.2, uten tastatur og har 96 MB minne for det meste kjører jeg uten virtuet minne osv. 2 MB grafikk, vet du hvor man får tak i VRAM utvidelsen til iMac 233? (4mb) Bruker den mest til Wolfenstein 3D (når jeg hadde et tastatur ihvertfall)
Sist endret av magnus den fre 21.05.2004 12:25, endret 1 gang
medlem i 245 måneder
 

Innleggav magnus » fre 21.05.2004 12:22

Har nå testet 10.3 på min iMac rev. A i en ganske så god stund, ogde t går tregt (96 mb minne), men det er tildels tålelig. Det som jeg tror sinker ned maskinen mest er at det er altfor lite ledig harddiskplass til virtuelt minne. Og selvfølgelig også for lite internt minne. Hvor mye grafikkminne du har er et fett (har prøvd både med 2 og 4 mb, ingen hatsighetsøkning), da det ikke fungerer med Quartz extreme uansett. Ellers kan det nevnes at jeg anbefaler deg å overclocke maskinen din opp til 300mhz, hjelper kanskje ikke allverden men sammen med harddisk og ram gjør det underverker, er selv i gang med å overclocke min maskin, og det eneste som trengs er en loddebolt og en stødig hånd, og en god porsjon tid.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » fre 21.05.2004 13:46

Min erfaring er at mye ledig plass er veldig viktig for OSX, har mye minne i PB min, men når jeg får lite ledig plass lagger den...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav magnus » fre 21.05.2004 20:37

Det er helt riktig, det er veldig viktig OS X bruker et par gb som "virtuelt minne". Jo flere ting du gjør på maksinen, flere bruker du har på samtidig, jo mer harddisk bruker den
medlem i 245 måneder
 

Innleggav macrules » fre 21.05.2004 23:41

Kona mi har arvet min gamle 233 Mhz iMac rev B.
Den har 384 MB ram og ca 700 MB ledig disk plass.

Den har osx 10.3.3 installert og det fungerer tilfredstillende for henne. :)

Til vanlig har hun msn messenger, Safari, Entourage, iTunes, Preview og windows mediaplayer oppe samtidig.

Men dette er program som ikke krever stor hastighet. Programmene er oppe hele tiden....

Til slikt bruk fungerer maskinen fint med 10.3.3

Brukte maskinen til hjemmestudio før.....men det var i 8.6 :wink:

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav magnus » lør 22.05.2004 0:32

Rev. B støtter 512 mb ram, Rev. A støter bare 256:(
medlem i 245 måneder
 

Innleggav MadsenDK » man 31.05.2004 22:49

Har en 266 mHz iMac m. 160 mb ram, der kører 10.3,- hvilket den gør bra. Bruger den dog kun som jukebox. Den er sat til mit anlæg og er koblet på nettet, så jeg kan høre web-radio (Radio FG, Radio Paradise etc.)....
Fin til surf, mail, musik og lidt Word,- no problems :D

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]