Oppgradere G4

Diskusjon rundt Apples iMac

Oppgradere G4

Innleggav Kristian » ons 18.02.2004 18:29

Har en ca. 3 år gammel G4 400Mhz, og vurderer å oppgradere prosessoren. Noen som har erfaringer på dette området?
Hvor mye kraftigere er f.eks en G4 1Ghz prosessor kontra den jeg har i dag? Er det / vil det bli muligheter for oppgradere til G5?

Gode råd mottas med takk!
 

Innleggav Kristian » ons 18.02.2004 18:32

En ting til: hvordan er det med mulighetene for å oppgradere den til "dual processor"?
 

Innleggav sniffer » ons 18.02.2004 18:45

Officeline har noen oppgraderings kort. Rundt 5000 for et 1GHz kort. Aner ikke om det er ett godt tilbud eller ei.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav admin » ons 18.02.2004 19:18

Mulig at det vil komme en mulighet for å oppgradere til G5 en gang i fremtiden, MEN flaskehalsen rundt RAMen og systembusen vil kunne gjøre en slik oppdatering mer eller mindre verdiløs.

De fleste jeg har hørt om har rimelig god erfaring med prosessoroppgraderinger på G4ene, men prisnivået i Norge er ofte bak mål. Sjekk hva prisene i USA er før du evt. handler.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Kristian » tor 19.02.2004 13:37

admin skrev:Mulig at det vil komme en mulighet for å oppgradere til G5 en gang i fremtiden, MEN flaskehalsen rundt RAMen og systembusen vil kunne gjøre en slik oppdatering mer eller mindre verdiløs.

De fleste jeg har hørt om har rimelig god erfaring med prosessoroppgraderinger på G4ene, men prisnivået i Norge er ofte bak mål. Sjekk hva prisene i USA er før du evt. handler.


Noen forhandlere "over there" du vil anbefale?
 

prosessoroppgradering fra USA

Innleggav Gjest » tor 11.03.2004 14:07

Hei
Eg har hatt god erfaring med Other World Computing. http://eshop.macsales.com/
Eg har oppgradert min G4 digital audio 733 mhz med ein OWC Mercury 1.467 ghz prosessor, Seritec SATA kontroller, WD Raptor HD til OS og 1.25 Gb Ram og det utgjør ein stor forskjell. Eg har også oppgradert skjermkortet til Ati Radeon 9000, bytta DVD brennaren med ein Pioneer A06. Å oppgradere så mykje er kanskje ikkje økonomisk forsvarleg for ei så gamal maskin men Final Cut Pro og IDVD er mykje raskare.
 

Innleggav artsan » tor 11.03.2004 17:21

Oppgraderte min G4 cube fra 450 mhz til 1.2 ghz forrige uke. Kjøpte prosessor fra eshop.macsales.com mandag, ble levert på døren 3 dager senere, og er nå installert. Litt kronglete å innstalere i en Cube, men ingen problemer (alt måtte skrus fra hverandre). Pris ca 3000,- alt i alt. Stoor forskjell
 

Innleggav admin » tor 11.03.2004 17:45

OWC er en fin gjeng :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav magnus » tor 11.03.2004 18:49

Kristian skrev:En ting til: hvordan er det med mulighetene for å oppgradere den til "dual processor"?


Koster ganske enkelt grovt sett :P ca. dobbelt så mye minus et par tusenlapper.

artsan skrev:Oppgraderte min G4 cube fra 450 mhz til 1.2 ghz forrige uke. Kjøpte prosessor fra eshop.macsales.com mandag, ble levert på døren 3 dager senere, og er nå installert. Litt kronglete å innstalere i en Cube, men ingen problemer (alt måtte skrus fra hverandre). Pris ca 3000,- alt i alt. Stoor forskjell

Ble det mye mer fart i Cuben din etter at du fikk opppgradert, eller bare litt mer? Hvor mye ram har du?

Driver å tenker litt på å oppgardere cuben min med en seagate 120 gb, 1,5 gb ram, beste cpu-updaten, og jeg er fristet til å kjøpe ati radeon 9800 special edition med 256 mb minne. Men jeg tror dette er smør på flesk?, hva slags garfikkort vil være det best i forhold til hva det kan levere i forhold til maskinen, tenkte også litt på å nøye meg med geforce 4 ti 128? trenger hjelp her :P.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav TeSp » man 15.03.2004 22:55

oioioi oppgradert en cube... Så sinnsykt tøft.. Jeg husker jeg gikk på ungdomskolen og tok et kurs på animatør og der ble jeg presantert for første gangen til en cube... Den var vakker og jeg er sikker på at den er like fin den dag i dag. Husker spesielt godt hvordan man puttet og ejected cdene i den.. åå.... Vil ha en! ;P
Kjøp all fin stasen til cuben ati 9800Pro? 256mb hadde vært knall da..

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav magnus » man 15.03.2004 23:03

Hadde nok det, men når jeg tok en grundigere sjekk under og inne i maskinen fant jeg ut at grafikkortet var uerstatelig… Men raskere disk, mer ram, og prossesoropppdatering hjelper da på! I tillegg tilen 23" Apple Cinema Display! Wireless keyboard, og mus
medlem i 245 måneder
 

Innleggav artsan » man 22.03.2004 10:46

Jeg sitter med 1.25 gb ram, og ja forskjellene er STOR. Når det gjelder grafikkort til Cube så tror jeg maks oppgradering er radeon 9000 el. 8500. Dette fordi cuben kun støtter 2x agp. 9800 krever 4x el 8x agp. Et annet problem er plass og varme, vet at det er mulig å bytte kortet, men andre komponenter må omplasseres, videre må det installeres en vifte. Powerlogix har et cube kabinett (Ser ut som en G5 cube, som løser dette problemet.) Se forøverig cubeowner.com for mer info anng. cube. Skal bytte mitt skjermkort ved en senere annledning, so i´ll be back

I love my cube and will never get rid of her!!
:twisted:
 

Innleggav artsan » man 22.03.2004 10:51

Xbench verdier:
før 54 etter 98 og her er det skjermkortet som trekker ned
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]