Uppgrade av imac

Diskusjon rundt Apples iMac

Uppgrade av imac

Innleggav nalle » man 01.03.2004 1:45

Heisann

Sitter på en imac 700mhz som ikke har blitt oppdatert på noen måte siden ny. (L2 - 256, versjon=2.1, og 10.2.8 som snart blir 10.3 :)
Synes etterhvert at maskinen har blitt veldig treg til det meste. Har prøvd en del tull blandt annet cash-cleaning uten resultat (les: forbedring).
Det tar minst 30 sek å åpne feks mail uten andre app kjørende. Maskinen står for det meste på hele døgnet (jeg opplever det som mest stabilt av en eller annen grunn). Ser på .apple at det er flere HW oppgraderinger som kan gjøres, men sliter litt med hva jeg skal velge. Med alle oppdateringene kan jeg jo kjøpe en ny P(ower)M(ac) i stedenfor. (og en pc får man jo tross alt til 4-5000 om man har noe stasj fra før)

Er det noen vits å oppgradere prosessoren? Regner med å kjøpe 512 ram uansett men ser også etter andre oppdateringer. Imidlertid er ikke mac prisene så lette å hanskes med for en stakkars student. Noen som har noen mye for penga tips for min mac?

Må også si at forumet her er kjempenyttig og at "omgangstonen" er flott. Selv dumme spørsmål som mine får høflige og gode svar. Ikke alltid man opplever det i PC-verden.

----
Cross-platform user
---
 

Innleggav sniffer » man 01.03.2004 2:07

nalle: 30 sekunder er ikke normalt ved åpning av Mail. Er ikke sikker på hvilken iMac du har, da det finnes to versjoner med 700 Mhz prosessor:
http://www.everymac.com/systems/apple/i ... 00_fp.html
http://www.lowendmac.com/imacs/2001-700.html

Men uansett, så min gjetning (på tynt grunnlag) er at maskinen din har lite ram. Visst maskinen din kom med 128 MB og du fortsatt bruker denne mengden, så er det forståelig at maskinen din bruker 30 sekunder på å åpne Mail (har brukt 128 selv i OS X). Jeg anbefaler deg å kjøpe den 512 Mb minne brikken, å se ting litt ann. Å gå ifra 128 MB ram til 512+ er som å få en ny maskin, det kan jeg love deg. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

hvilken maskin

Innleggav nalle » man 01.03.2004 2:18

Om ikke du hvet vilken maskin det er så vet sikkert ikke jeg det :roll:
men den er i alle fall utstyr med 256 mb ram fra den var ny.

Jeg får det heller ikke til å stemme at den er så treg. Det har slått meg at cashen kanskje er i minste laget, men for mail skulle vel det være nok ?

----
rabalder
 

Re: hvilken maskin

Innleggav sniffer » man 01.03.2004 2:41

nalle skrev:Om ikke du hvet vilken maskin det er så vet sikkert ikke jeg det :roll:
men den er i alle fall utstyr med 256 mb ram fra den var ny.

Jeg får det heller ikke til å stemme at den er så treg. Det har slått meg at cashen kanskje er i minste laget, men for mail skulle vel det være nok ?

Ah, oki. Maskinen din er IKKE for treg til å kjøre Mail, trust me. Har en iBook 600 Mhz G3, så jeg burde vite det. ;)

Maskinvaren din er god nok, så problemet ligger muligens i programvaren, samt at mere minne vil hjelpe deg svært mye.

Noen få, inkludert meg, har hatt noen problemer, ved enkelte av 10.2.x versjonene - så jeg ser ikke bort ifra at det kan være der feilen ligger.

Når du får Panther, ta en god backup av dokumentene dine, og gjør det vi kaller en fresh install. Jeg er sikker på at du vil bli fornøyd med Panther og mere minne. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » man 01.03.2004 23:59

Sett in maksimum med ram, mer enn 768 om det går, kjører selv med 768, og det var som å komme til himmelen fra 256. Større, og raskere harddisk eventuelt, thomasb har erfaring på dette området så vidt jeg kan huske. I din maskin går det vel opp til 128 Gb etter formatering, da du ikke ville kunne bruke mer enn dette, uansett hvor stor disk du har internt. Formatering er så absolutt å anbefale, samt Mac OS 10.3. CPU upgrade er enda ikke nødvendig for ditt vedkommende. Prøve å slå av litt forskjellige fancy greier, slik som hopping i docken, forstørrelse av docken. og diverse, bare imidelertidig, til du får formatert og mer ram. Slett litt dritt, ta deg en runde innom oppstartsobjekter å fjern edt som eventuelt ligger der. Og det er alltid en fordel og ha et ryddig skrivebord.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 02.03.2004 8:52

magnus skrev:Sett in maksimum med ram, mer enn 768 om det går, kjører selv med 768, og det var som å komme til himmelen fra 256. Større, og raskere harddisk eventuelt, thomasb har erfaring på dette området så vidt jeg kan huske.


Mer ram er helt klart noe som vil hjelpe, men en raskere harddisk kan også være kjekt :)

Det har jeg, som magnus sier, skrevet om før:
http://www.mac1.no/community/modules.ph ... opic&t=378

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Ingo » tir 02.03.2004 14:37

Hvis du skal kjøpe mer ram så må du ikke finne på å kjøpe fra apple, sjekk komplett o.l først.
medlem i 244 måneder
 

Takk for svar

Innleggav nalle » tir 02.03.2004 15:35

Heisann
Takk for flotte svar.
HAr oppgradert ram med 512 ekstra og til 10.3
KJEMPEFORSKJELL :P
Det var nok også noe med 10.2.8. som hang seg litt for den ble ikke særlig raskere når jeg satte inn ram en , før jeg oppgraderte. Men nå er det kjempeforskjell.

Takk for gode råd. Jeg kommer til å være innom ofte for å dra fordel av deres tilsynelatende utømmelige visdom :lol:

takk takk takk takk
 

Innleggav sniffer » ons 03.03.2004 0:50

You welcome. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron