Trenger info om eMac

Diskusjon rundt Apples iMac

Skal skal ikke....

Innleggav Gjest » man 19.04.2004 20:10

Nå blir det slik for meg som det alltid blir. :?

Ser prisen på emac og får godkjenning av kona til kjøp av ny maskin. :D

Og så ser jeg diskusjonen her og begynner å titte på G4..... :roll:

8190 for emac. (Litt lite plass på pulten her....)
15430 for powermac G4 (Dual)

Mangler skjerm.... må kjøpes i tillegg.

Noen som vet sånn ca hastighetsforskjell mellom disse maskinene? 8O

Skal bruke maskinen til Digital Performer +waves pluggins og minst 15 stereospor.... sliter med dette idag på en 600 mhz G3 ibook med 384 mb ram...


*sukk*
 

Innleggav macrules » man 19.04.2004 20:12

Glemte å logge meg inn.....

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav svele » man 19.04.2004 20:37

Ikke akkurat et svar men aa kjoepe pc er farlig! Man begynner aa tenke paa en liten luring til 10000 men saa ender man opp med en luring til 23000.
Basert paa en sann historie. :(

En omskapsfull overskrift paa dette innlegget :twisted: :D
medlem i 240 måneder
 

Re: Skal skal ikke....

Innleggav sniffer » man 19.04.2004 21:16

Anonymous skrev:Nå blir det slik for meg som det alltid blir. :?

Ser prisen på emac og får godkjenning av kona til kjøp av ny maskin. :D

Og så ser jeg diskusjonen her og begynner å titte på G4..... :roll:

8190 for emac. (Litt lite plass på pulten her....)
15430 for powermac G4 (Dual)

Mangler skjerm.... må kjøpes i tillegg.

Noen som vet sånn ca hastighetsforskjell mellom disse maskinene? 8O

Skal bruke maskinen til Digital Performer +waves pluggins og minst 15 stereospor.... sliter med dette idag på en 600 mhz G3 ibook med 384 mb ram...


*sukk*

Sånn alt i alt mener jeg at eMac'en er utvilsomt ett bedre kjøp. Det er mye maskin for pengene. Men PM G4 kan sikkert dekke noen behov som ikke eMac dekker like bra... Visst eMac'en i utgangspunket har det du trenger, så er det ett bedre kjøp. Visst du trenger flere valgmuligheter som PM G4 gir, så kan PM G4 være ett alternativ. Det kommer ann på dine behov. Men husk, dual er ikke det samme som 2x i hastighet. Men dual gir først og fremst veldig mye bedre multitasking. Jeg er ikke sikker på om jeg ville satset på dual PM G4 nå da G5 venter på å bli oppdatert. Men det er meg. :P (Men dual PM G4 er utvilsomt en bra maskin uansett)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Skal skal ikke....

Innleggav svele » man 19.04.2004 21:56

sniffer skrev:Nå blir det slik for meg som det Jeg er ikke sikker på om jeg ville satset på dual PM G4 nå da G5 venter på å bli oppdatert. Men det er meg. :P


Noen aning om hvor mye en oppdatert G5 kommer til aa koste? Hvis det er under 15000 (som er litt tvilsomt) saa blir den et alternativ for meg.
medlem i 240 måneder
 

Innleggav magnus » man 19.04.2004 22:29

svele skrev:Er det mulig aa bruke "Corsair TWINX512-3700LL 512MB Platinum" minne paa PowerMac G4?

Siden jeg har saann minne hadde det vaert greit om det gikk an aa bruke. :)


hmm er det ikke pc 2700 i pm, kan odt være at det fungerer…
Hvis Apple har tilbud på ram er det vel ikke sp mye å spare, men til vanlig kan man kjøpe ram billigere hos f. eks. psdata osv. ol.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav macrules » man 19.04.2004 22:48

hmm er det ikke pc 2700 i pm, kan odt være at det fungerer…
Hvis Apple har tilbud på ram er det vel ikke sp mye å spare, men til vanlig kan man kjøpe ram billigere hos f. eks. psdata osv. ol.


Sjekka prisen på komplett.no
Der var prisen så vidt jeg kunne se dyrere enn hos Apple.... :o

(Tror nok det blir emac på meg, takker for svar :D )[/quote]

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Skal skal ikke....

Innleggav sniffer » tir 20.04.2004 0:47

svele skrev:
sniffer skrev:Nå blir det slik for meg som det Jeg er ikke sikker på om jeg ville satset på dual PM G4 nå da G5 venter på å bli oppdatert. Men det er meg. :P


Noen aning om hvor mye en oppdatert G5 kommer til aa koste? Hvis det er under 15000 (som er litt tvilsomt) saa blir den et alternativ for meg.

Den vil koste det samme som det dagens maskiner koster, om ikke litt billigere. Teknologien er allerede klar for nye PM, dvs med 970FX chippen med 90 nm teknologi ifra IBM, men IBM har hatt/har produksjons problemer. xserve shipper nå med 970FX, men Apple holdes tilbake av IBM og har leverings problemer. Steve har selv sagt at han forventer at vi har 2x3GHz G5 maskiner til høsten. Så en oppgradering til 2x2.5GHz på toppmodellen (med 970fx) eller deromkring burde ha funnet sted nå, men det har altså ikke skjedd (foreløbig), og mange tror at produksjons problemene til IBM er alt som står i veien. Uansett hva som skjer de nærmeste månedene så tror jeg mange er enig med meg visst jeg sier at en formidabel hastighet økning pågår og vil skje. Visst du kan holde ut til neste oppdatering av PM G5, og spare opp litt penger i mellomtiden, så kan det være lurt. Visst trenger maskin nå, så kan dual G4 være ett greit alternativ. Men bare visst du er klar over på forhånd risikoen om at noe bedre ventes. eMac'en er har ingen slike overraskelser i vente de neste 6 månedene garantert, og er derfor ett safe bet.

Nå er forslagene mine ikke nødvendigvis noen fasit til noe, og jeg vil heller ikke at noen skal føle seg lurt over det jeg sier visst forslagene mine ikke holder helt vann.. Men siden spørsmålet ligger i topic så... :wink:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

G5 til 15.000

Innleggav magnus » tir 20.04.2004 21:49

Er det G5 til 15.000 du vil ha, eller er det en opppdatert G5 til 15.000 du vil ha? :)

Dagnes koster ihvertfall like over 15.000…
• 1.6GHz PowerPC G5
• 256MB DDR333 SDRAM (PC2700) - 2x128MB
• 80GB Serial ATA
• DVD/CD-RW
• NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64MB, ADC/DVI
• Apple Keyboard
• Mac OS
• One FireWire 800 port
• Two FireWire 400 ports
• Three USB 2.0 ports
• Apple Mouse
Subtotal: NOK 15.604,00

G4 til samme pris har dette å by på:
• 512MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• DVD/CD-RW
• Country kit
• ATI Radeon 9000 Pro 64MB, ADC/DVI
• Apple Pro Keyboard
• 80GB Ultra ATA
• Mac OS
• Dual 1.25GHz w/ 2MB L3 per proc.
• Two FireWire 400 ports
• Four USB ports
• Apple Pro Mouse
Subtotal: NOK 14.934,98

Hvor du får mest for pengene, er vel opp til deg, men G4 har mulighet for to optiske enheter, hvilket jeg ser på som et pluss
medlem i 244 måneder
 

Re: G5 til 15.000

Innleggav svele » tir 20.04.2004 23:31

magnus skrev:Hvor du får mest for pengene, er vel opp til deg, men G4 har mulighet for to optiske enheter, hvilket jeg ser på som et pluss


Ser nok ut som G4 er det beste kjoepet... men naa har jeg jammen begynt aa vurdere en baerbar ogsaa.
medlem i 240 måneder
 

Innleggav admin » tir 20.04.2004 23:50

Veldig greit å oppgradere til DVD-brenner selv.. Mac1 redaksjonen utførte en slik oppgradering for et halvt år siden. Eneste du bør forsikre deg om er at brenneren er en av de modellene Apple bruker, for da kan du bruke den i iLife og alt er integrert i OSet. Fungerer perfekt.

Les mer om vår opplevelse her:
http://mac1.no/community/modules.php?na ... le&sid=185

En PowerMac G4 av den du tenker på bråker ikke noe mer en de fleste PCer, men bråker en god del mer enn iMacen og G5en som ofte betegnes som "lydløse". Jeg sitter på en Dual G4 867Mhz og er veldig fornøyd med den.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav magnus » ons 21.04.2004 14:04

Jo mer du tenker på det, jo være/vanskeligere blir det å bestemme seg :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav svele » ons 21.04.2004 17:08

jeg har tatt en helomvending... og er nesten 100% sikker paa at jeg skal kjoepe en ibook... starter ny tread i ibook/powerbook forumet
medlem i 240 måneder
 

Innleggav macrules » tir 04.05.2004 16:46

Da er eMac bestilt. :D

Bestilte den med dvd-brenner og 1 GB ram. 8)

.....så tar vi tiden.......

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav magnus » tir 04.05.2004 17:57

Gratulerer med ny maskin, det vil garantert være mye fart i den med 1 GB ram :P
medlem i 244 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]