Ønsker trådlåst internett tilkobling.

Diskusjon rundt Apples iMac

Ønsker trådlåst internett tilkobling.

Innleggav sparchy » søn 11.07.2004 10:10

Hei
Kan noen si meg hva jeg trenger for å bli trådløs! jeg har en Imac som er oppgradert til 768 ram. jeg har en trådløs router som kan brukes (802.11b) hva av airport systemet må jeg kjøpe? Ønsker også å koble meg opp med itunes trådløst til stereo´n. :P

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Eagle » søn 11.07.2004 10:24

Hei. Hvis du vil ha lyden ut på stereoen trådløst må du ihverfall ha den nye airport express-basestasjonen:

http://www.apple.com/no/airportexpress/

Hvis du ikke har airport-kort i iMac'en din trenger du dette. Her må du ut med litt mere info om hvilken modell du har for å finne rett type.

:)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Ønsker trådlåst internett tilkobling.

Innleggav thomasb » søn 11.07.2004 11:53

sparchy skrev:Hei
Kan noen si meg hva jeg trenger for å bli trådløs! jeg har en Imac som er oppgradert til 768 ram. jeg har en trådløs router som kan brukes (802.11b) hva av airport systemet må jeg kjøpe? Ønsker også å koble meg opp med itunes trådløst til stereo´n. :P
802.11b og 802.11g går helt fint å bruke om hverandre. Så om det er AirPort Extreme kort som skal inn i iMac'en din, så går det helt fint. :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sparchy » søn 11.07.2004 12:08

jeg har vel brukt opp plassen med extra ram brikke på 512 mb? Eller er det pass til airport kortet? (iMac 1 GHz 17")
:roll:

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 11.07.2004 12:13

Ja, det er plass til fullt med ram i tillegg til AirPort-kort ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sparchy » søn 11.07.2004 12:34

trenger jeg base station ? Eller, når trenger man base station?
:)

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 11.07.2004 12:43

Kommer helt an på hva du vil. Vil du bare ha muligheten til å koble iMac'en din på andre trådløse nettverk, eller vil du ha ditt eget trådløse nettverk hjemme, med internett-tilgang? Om det er hos deg selv du vil ha trådløst nettverk, så trenger du en basestasjon ja. Da kan du velge mellom å kjøpe AirPort Express eller AirPort Extreme Base Station ;)

Jeg vil anbefale deg å lese litt om begge deler på Apple sine sider:
http://www.apple.com/airportexpress/
http://www.apple.com/airportextreme/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sparchy » søn 11.07.2004 12:59

om jeg bare skal ha den til å koble trådløst på nettet, og jeg har en ruter som er trådløs, trenger jeg da en basestasjon? :lol:

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav SeaLion » søn 11.07.2004 15:35

sparchy skrev:om jeg bare skal ha den til å koble trådløst på nettet, og jeg har en ruter som er trådløs, trenger jeg da en basestasjon? :lol:
Nei, det trenger du ikke. Din trådløsruter er bare en annen innpakning av en Airport basestasjon.

Man kan også koble opp to maskiner på en sånn måte at den ene er koblet opp til internett på vanlig måte, og bruke denne som en trådløsruter for andre maskiner i loikalnettet. Det har jeg selv gjort, med en iMac med Airportkort koblet opp som basestasjon/ruter, og en iBook med Airportkort som trådløs klientmaskin. Altså ingen seperat basestasjon/ruter. Det fungerte utmerket...

Og som nevnt tidligere i tråden, 802.11b (Airport) og 802.11g (Airport Express/Extreme) er kompatible begge veier, så kjøp det du får tak i og som passer i maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]