Hvitt tastatur(masse skitt)

Diskusjon rundt Apples iMac

Innleggav magnus » tir 28.09.2004 15:05

Andre taster som også ofte utsettes for hard belastning har også denne metallbøylen. f. eks. enter, begge enter-tastene
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Herget » tor 07.10.2004 14:35

Tastaturet mitt er også ofte fullt av smuler å annen dritt, er litt kjipt å komme på hva du spiste forige uke når du tar en titt på tastaturet haha :mrgreen:

Men nå er jeg blitt lei av å rense tastaturet hele tiden, så jeg kjøpte meg en sånnen "plastikk-ting" til å legge over tastaturet,
Nå kan ingenting dette mellom tastene, og i går sølte jeg faktisk kaffe på det,( 8O ble ganske redd) MEN takket være "plastiktingen" jorde det heldigvis ingen ting :lol:

så dette er å anbefale for alle sølete-mac'ere :wink:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Fantomas » tor 07.10.2004 16:08

Hvor fikk du den fra?? Det vil jeg også ha... så ei jente på skolen som hadde knall lilla-tastatur på iBooken sin..hehe...ikke det at det hadde vært mitt førstevalg i farge men det er jo praktisk med tastatur deksel da...

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Herget » tor 07.10.2004 17:59

jeg kjøpte det på en mac-butikk, tror ( ær alså ikke helt sikker) det koster 180,- dette er jo litt dyrt for en sånn plastikk ting, men jeg ble "sponsa" av foreldrene mine :D

Så de fleste mac-butikker vil jo ha det, vist ikke finner du det helt sikkert på internett :wink:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Herget » tor 07.10.2004 18:13

jeg kjøpte det på en mac-butikk, tror ( ær alså ikke helt sikker) det koster 180,- dette er jo litt dyrt for en sånn plastikk ting, men jeg ble "sponsa" av foreldrene mine :D

Så de fleste mac-butikker vil jo ha det, vist ikke finner du det helt sikkert på internett :wink:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav NyZeta » tor 07.10.2004 18:16

heheheh!
Vi har alle våre små problemer

jeg sølte en halvliter cola i PCtastaturet mitt.. Ble så provosert at jeg koblet fra tastaturet, gikk ned i kjellern der Grønnsåpa til modern stod og skrubbet det med en børste. jada.. akkurat som man vasket tøy i gamledager. Oppi stampen og skrubbet i vei..

Så ut og henge opp på snora (det var sommer og finvær)

Tror kanskje nabon trodde det hadde klikka for meg, men resultatet ble bra. Ingen skuishskuish lyd fra gammal seig cola og ingen uventede tegn på skjermen. Tastaturene i dag består jo bare av ei stor kontaktplate og noen komponenter. Det er strømmen i kombinasjon med vann som er farlig.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav haralha » tor 07.10.2004 19:24

Hehe helt enig.

Fadern kjørte en kalkulator i vaskemaskinen en gang, ikke med vilje da. Han bare la den til tørk, og den virket.

Vil nok ikke prøve det med macen altså.....
medlem i 235 måneder
 

Innleggav RonnyS » lør 13.11.2004 13:14

Herget skrev:jeg kjøpte det på en mac-butikk, tror ( ær alså ikke helt sikker) det koster 180,- dette er jo litt dyrt for en sånn plastikk ting, men jeg ble "sponsa" av foreldrene mine :D

Så de fleste mac-butikker vil jo ha det, vist ikke finner du det helt sikkert på internett :wink:

Hei Herget
Jeg tipper du har kjøpt og sett iSkin. Finnes her---> http://www.iskin.com/
Og nå selges det også via Applestore.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... .18.1.17.0
Da finnes det sannsynligvis hos forhandlere rundt i landet oxo.

Ronny S
medlem i 233 måneder
 

Cleaning for dummies

Innleggav Kristian » lør 20.11.2004 15:41

Jeg har akkurat rengjort et hvitt Apple tastatur selv.
Det burde hvem som helst få til, men her har du
prosedyren for å få et shiney nytt tastatur igjen:

-Bruk en flat skrutrekker eller noe liknende for å "vippe" tastene løse
Hvis det ikke ser så ille ut under tastene, holder det med å bare rengjøre tastene
- Bruk en klut eller papir som bare såvidt er fuktet, og rengjør tastene en og en (alle kantene). For å unngå tabber (grunnet feil plassering av tastene), ta løs kun én tast av gangen, og sett den tilbake før du tar løs den neste.
- Hvis du har vært ekstra grisete, må du ta løs alle tastene for å komme skikkelig til, MEN du burde ha en plan, så du setter tastene tilbake på riktig plass. Ta et bilde eller tegn en oversikt, så unngår du tabber.

Tips:
- Vær forsiktig nå du vipper opp tastene, så ingenting brekker.
Pass på å ikke skade de dyrbare tastene.
- Unngå å få tastaturet vått
- Alle tastene har en LITEN prikk på toppen for å indikere hva som skal peke opp.
- Taster som backspace, enter osv, har en liten metallpinne som hjelper den å sprette opp når den blir trykket på. sørg for å få "pinnen" tilbake i sporet (det finner du fort ut av uansett).
Den har en anelse olje på seg, så hvis du er nødt til å tørke på metallpinnen, kan det være lurt å smøre den litt inn igjen etterpå.

Husk at det tar litt tid å rengjøre hver eneste tast, så skru på iTunes og ha kaffen klar, så blir det en kosejobb! :D
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 20.11.2004 16:21

sniffer skrev:Har også ett slikt tastatur. Det er litt sjenerende. Vurderer snart Plumbo.. ev. støvsuger visst jeg husker på det når jeg valser rundt i forbifarten. *Gah*
hvis du hiver plumbo oppi og litt vann så vil en av to følgende ting skje:

1. Tastaturet etser opp
2. Det sprenger (hvis du kjenner til plumbo + vann i flaske så vet du hva jeg snakker om)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Cleaning for dummies

Innleggav magnus » søn 21.11.2004 13:17

Kristian skrev:-Bruk en flat skrutrekker eller noe liknende for å "vippe" tastene løse

- Taster som backspace, enter osv, har en liten metallpinne som hjelper den å sprette opp når den blir trykket på. sørg for å få "pinnen" tilbake i sporet (det finner du fort ut av uansett).
Den har en anelse olje på seg, så hvis du er nødt til å tørke på metallpinnen, kan det være lurt å smøre den litt inn igjen etterpå.


Vil ikke anbefale skkrujern til å få opp tastene, da har de veldig lett for å brekke, eller få skader etter skrujernet. Ville heller ha brukt fingrene (det pleier jeg for den saks skyld også gjøre :))
Det er ikke olje men fett på denne "fjæra", slik at den ikke skal begynne å knirke, olje går fortav, mens fett holder seg der, så om du skal ha på pånyttt ville jeg ha hatt på fett :)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 21.11.2004 13:35

Advarsel: Rådene i dette innlegget utføres på eget ansvar!

Du kan muligens prøve med å skrubbe tastene med en klut du har dyppet i klor. Klor bleker vet du. Pass på å skylle i store mengder vann etterpå.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 21.11.2004 17:55

Gjør som Kristian foreslår! :)

Jeg har gjort det samme flere ganger selv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Otsego » søn 21.11.2004 17:58

Åsmund skrev:Advarsel: Rådene i dette innlegget utføres på eget ansvar!

Du kan muligens prøve med å skrubbe tastene med en klut du har dyppet i klor. Klor bleker vet du. Pass på å skylle i store mengder vann etterpå.
IKKE gjør dette på en PowerBook, det vil vel antakeligvis gjøre tastene dine *gråhvite*

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav RonnyS » søn 21.11.2004 18:00

På min gamle ansiktsgrå iMac DVD SE vasket jeg tastaturet med blå isopropanol. Det ble bra det...

Ronny S
medlem i 233 måneder
 

Forrige

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]