Ulyd fra iMac DV SE 500MHz G3, skjermen?

Diskusjon rundt Apples iMac

Ulyd fra iMac DV SE 500MHz G3, skjermen?

Innleggav thomasb » tir 05.10.2004 9:38

Jeg har en iMac DV SE 500MHz G3, som for en stund siden begynte å lage en meget irriterende pipe-lyd. Det virker som om lyden kommer fra skjermen, for skjermen står og flimrer og lyden endrer seg når jeg endrer på kontrast, lysstyrke eller oppløsning i OS X. Det er ikke harddisken som lager lyd. Det er en ny Seagate Barracuda 120GB (7200rpm, 8MB cache) disk som jeg satte inn for cirka 2 år siden.

"more than likely this is an issue with the down converter board ( power supply board) if the noise sounds like a dog whistle then this will most likely be the issue. have an AASP look at the machine. in my experience I had a machine with the exact same symptom we replaced this part and the issue was resolved. it the only time I have ever seen this part fail though, so not likely going to be a known issue."

Noen som har hatt lignende problemer? Er det skjermen eller hovedkortet? Forslag til hva jeg kan gjøre for å redde maskinen/skjermen?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 05.10.2004 9:49

Eneste siden jeg har funnet hvor andre forteller om samme problem som jeg har, er denne: http://www.appletechs.com/archives/00000073.html

Det er mange som forteller som samme problem, men det ser ikke ut til at noen har funnet en løsning enda :(

Snufs...

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » tir 05.10.2004 10:57

Det er sikkert høyspenningsspolen som lager lyd.
Er du heldig kan det være at det er koblingen inn på skjermen fra spolen som ikke har like god kontakt som den skal. Du kan åpne maskinen NB høyspenning!! og vri litt på plastproppen som dekker denne. Benytt anledningen til å støvsuge maskinen innvendig samtidig.Det kan også hjelpe.
(Er ikke noen TV reperatør, men har hatt tilsvarende problem på diverse gamle SEer og TVer)
Hjelper ikke dette har du muligheten å koble fra den interne skjermen og heller bruke en ekstern. iMacen driver intill 21" skjerm med tusener av farger :-D

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 05.10.2004 11:58

Er det ikke bare å koble den fra strøm før man åpner den? :)

Jeg får prøve å skru den opp senere i dag da. Håper det er så enkelt som du sier! Det hadde vært gull :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 05.10.2004 12:39

thomasb skrev:Er det ikke bare å koble den fra strøm før man åpner den? :)

Hmm.. nei tror ikke det er så lurt. Monitor tuben på TV apperater og CRT PC monitorer er fullladet av strøm hele tiden. Det er farlig å åpne disse visst man ikke vet hva man holder på med. Den eletriske spenningen forsvinner ikke selv om du kobler den av nettstrømmen.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 05.10.2004 14:52

Ojda... :D Da venter jeg med det!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » tir 05.10.2004 15:26

Du dør ikke av det om du ikke har dårlig hjerte da :twisted:
Bare pass på ikke å ta på metallkoblinger -hva med oppvaskhansker? Har fått svimerke på fingrene flere ganger av dette... kanskje det var en god ide med oppvaskhansker :?:

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 06.10.2004 18:27

Fikk et svar fra en i Apple Discussions forumet :)

bert202 skrev:Thomas's problem probably is probably not normal. I work at a campus with around 800 iMacs and I have seen his problem before. I've been with macs that make a high piched sound and it's hard to even be in the same room because its so loud and for fear of the screen imploding and sending shrapnel at me.

Generally it is a bad component on the video board. Video boards are rotten to replace and that doesn't garentee that it is that. When you change the screen contrast and brightness you alter the amount of volts going through the components which inturn alters the pitch of the sound. Hope this helps.


Var litt oppklarende for meg... men hva nå? Hva kan jeg gjøre? Noen ideer?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron