Oppgradering av Powermac G4?

Diskusjon rundt Apples iMac

Oppgradering av Powermac G4?

Innleggav Ono » lør 06.11.2004 6:45

Hei, Jeg er en Windows bruker som vil skaffe meg en Mac. (har ikke hatt Mac siden 1995). Så det jeg lurer på er om det går an å oppgradere en G4 i noen særlig grad hvis man vil begynne med å kjøpe en eldre modell?
Hvor mye Maskin kan jeg regne med å få for ca kr 5000,- ?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Oppgradering av Powermac G4?

Innleggav ZiPLe » lør 06.11.2004 9:37

Ono skrev:Hvor mye Maskin kan jeg regne med å få for ca kr 5000,- ?


Hei,
Mitt inntrykk er at for 5000 får du ikke en mac.... Nå eier jeg ikke en mac selv, men holder på å spare til en... For meg virker det helt idiotisk å betale feks 12 000 spenn for en mac som er 3 år gammel, når du kan legge på ett par tusen til, og du får en helt ny og bedre maskin...

Men mulig folk for solgt maskinene sine for de prisene de krever, men i så fall så er det vel nesten enestående.... Selger du en 3 år gammel bil kan du bare glemme å få igjen opp mot 90 % av ny-prisen... (om du ikke er en dødelig god selger da :) )

Men sjekk på qxl, der ligger noen mac'er ute til rundt den prisen... og mulig jeg er litt "hissig" på bruktprisen fordi jeg vil ha mest mulig for pengene selv om/når jeg kommer til å kjøpe brukt :twisted:

Arild

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav eirik1 » lør 06.11.2004 11:25

Vil bare opplyse om at hvis du betaler 7000 NOK, kan du få en iBook G4 som ble kjøpt ny i juni.
Om den er solgt vet jeg ikke. Du finner den her.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

oppgradering?

Innleggav Ono » lør 06.11.2004 17:17

men er det ikke særlig aktuelt å gjøpe en eldre G4 for så å oppdatere den ved en senere anledning? Er det f.eks mulig å oppgradere en 450mzh til 1 gzh senere? Beklager å måtte komme med et slikt nOOb spørsmål, men jeg har veldig lyst til å begynne å lære meg mac igjen, men lommeboka er ikke helt enig for øyeblikket :(

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Rev » lør 06.11.2004 17:58

prosessoren lar seg ikke oppgradere

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 06.11.2004 18:02

det er mulig og oppgradere fra PowerMac G4 "Sawtooth" 450 MHz til 1.5 GHz G4. MEN man må huske på at flere programmer støtter ikke prossesor oppgraderinger, og tar jeg ikke svært feil tror jeg ikke du kan installere OS X på maskiner med prossesor oppgraderinger. Dessuten er det ikke en billig jobb. Angående den OS X greia er jeg ikke 100% sikker.

edit: Det er også mulig og oppgradere andre maskiner en kun sawtooth.
Sist endret av Otsego den lør 06.11.2004 18:31, endret 2 ganger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 06.11.2004 18:04

Rev skrev:prosessoren lar seg ikke oppgradere

neivell?
http://eshop.macsales.com/Accelerators/index.cfm

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav MacPlus » lør 06.11.2004 19:26

Er ikke noen guru på dette området, men mener nå at en skal kunne kjøre osx med oppgradert prosessor!

Og prossessorer er lett å få tak i på nettet, men synes det er noe vel dyrt.

En kan gjerne oppgradere maskinen med mer minne, raskere harddisk, cpu, skjermkort osv. Men man må huske på at det vil alltid vær noen ledd som ikke lar seg oppgradere, som vil påvirke hastigheten på maskinen.

Feks minnehastiget, systembuss hastighet osv
Poenget mitt er at om en oppgraderer feks en gammel B&W G3 maskin til feks G4 700Mhz, så vil en original G4 700Mhz være raskere.
Men dette er vel noe som "alle" vet..

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Ono » lør 06.11.2004 19:35

Takk for gode svar :)

Hvor kraftig maskin bør man kjøpe seg da? Jeg surfer mye fikser en del på bilder og vil gjerne også ha muligheten til å drive bittelitt med video på maskinen. Dette trenger ikke å fungere superraskt. Denne første maskinen er egentlig mest for å lære seg mac og bestemme seg for om neste skikkelige invistering skal bli en ny PC eller ny Mac. Er blitt kraftig lei av virus og bugs, så for øyeblikket heller jeg mest imot Mac :)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 06.11.2004 19:50

bare kjøp deg en PowerMac G5 2.5 GHz du så kan vi avslutte denne idiotiske diskusjonen.
Neida :P. Jeg synes at en iBook eller en 12" PowerBook vil være midt i blinken. Hvis du ønsker og drive med litt videoredigering kan det være litt smart og kjøpe seg litt mer ram. Så til ditt bruk mener jæg en bærbar mac holder. Og da kan du jo alltid ta den med deg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav KjellPell » lør 06.11.2004 20:45

poznix skrev:det er mulig og oppgradere fra PowerMac G4 "Sawtooth" 450 MHz til 1.5 GHz G4. MEN man må huske på at flere programmer støtter ikke prossesor oppgraderinger, og tar jeg ikke svært feil tror jeg ikke du kan installere OS X på maskiner med prossesor oppgraderinger. Dessuten er det ikke en billig jobb. Angående den OS X greia er jeg ikke 100% sikker.

edit: Det er også mulig og oppgradere andre maskiner en kun sawtooth.


Dette er mye tøv.
Jeg har en oppgradert Gigabit Ethernet (400mhz originalt. 1.4 ghz nå)
Har ALDRI opplevd at programmer ikke virker.
Hvilke programmer er det snakk om her?
Og OSX fungerer akkurat slik som det gjør originalt. D.v.s, den dagen det kommer et OS der modellen du har originalt ikke støttes kan man kanskje få trøbbel.
Når det gjelder raskhet kan du jo sjekke min maskin her...og sammenligne med andre nyere modeller.
http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=56883

Min ser ut til å kunne sammenlignes med en 1.25ghz MDD G4.
Er klar over at dette er bare sånn ca, men det sier jo litt likevel.
Og en 1.25 MDD koster tross alt litt fortsatt

Så det lønner seg ofte å oppgradere. Jeg bestilte min oppgrdering fra USA, som kostet rundt 400 dollar mener jeg å huske.
Nå er de enda billigere. Men man møter selvfølgelig et tangeringspunkt m.h.t pris/ytelse/kjøpe nyere maskin.

Men min har absolutt levd opp til forventningene.
Nytt grafikk-kort og prosessor kan gjøre underverker med en gammel maskin.

Etter min mening er Sawtooth og Gigabit Ethernet og til dels Digital Audio-modellene de maskinene som egner seg best til oppgradering.
Dette p.g.a at de har AGP-kortplass, koster forholdsvis lite på bruktmarkedet og har det du trenger av inn/ut-porter.
Bare pass på at du kjøper en med passe mengde RAM. PC100/133-Ram er ikke akkurat billig lenger.

Slike maskiner bør du få for rundt 4-5000 kr.
Sist endret av KjellPell den lør 06.11.2004 21:01, endret 1 gang
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 06.11.2004 20:56

jeg sa jeg ikke var hundre 100% sikker på OS X så takk for at du oppklarte det. Men jeg er 100% sikker på at jeg har sett programmer og oppdateringer hvor det strå "if you use a upgraded processor you will not be able to use this software" men jeg kan ikke huske nøyaktig hva programmer. Skal se om jeg finner det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav KjellPell » lør 06.11.2004 21:07

poznix skrev:jeg sa jeg ikke var hundre 100% sikker på OS X så takk for at du oppklarte det. Men jeg er 100% sikker på at jeg har sett programmer og oppdateringer hvor det strå "if you use a upgraded processor you will not be able to use this software" men jeg kan ikke huske nøyaktig hva programmer. Skal se om jeg finner det.


Joda, det stemmer nok at det har vært slike tilfeller, men det var ganske dårlige prosessoroppgraderinger. Gjerne oppgraderinger til Beige G3, B&W og de første G4-ene med Yikes hovedkort.
Styr unna disse, det er gammelt rask!

Du kan også få slike feil ved å klokke buss/prosessor feil, men etter...jeg tror det var 10.3, rapporterer maskina riktig i de fleste tilfeller.

Hvis du holder deg til "standard" gangetabeller hvis du overklokker slipper du nok slike problemer.

Kjøp enten GigaDesigns eller OtherWorldComputing sine egne oppgraderinger.

Sjekk på http://www.xlr8yourmac.com for tilbakemeldinger på hvilke oppgraderinger som folk er fornøyde med.
Det er forøvrig en fantastisk bra side uansett. Mange tips og triks å snappe opp der.
medlem i 233 måneder
 

Takk for hjelp

Innleggav Ono » søn 07.11.2004 17:11

Jeg har de siste par dager lest en god del hva som er sagt tidligere her i forumet ( :oops: noe jeg selvfølgelig skulle gjort før jeg begynte å stille spørsmål :oops: ) Og utifra det har jeg egentlig bestemt meg for å gegynne jakten på en Cube! Med et slikt design får jeg nok til og med lov av kona til å ha den i stua :)

Hvis noen av dere som leser dette skulle ha eller vite om en slik maskin, må dere gjerne gi et hint.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron