Burde jeg gå for en iMac G5?

Diskusjon rundt Apples iMac

Burde jeg gå for en iMac G5?

Innleggav kevin » man 08.11.2004 23:36

(Ja, enda en av disse trådene)

Har vært PC-bruker i 12 år, men vurderer nå en iMac G5 1,6Ghz med ekstra 512mb ram-brikke og bluetooth. Er opprinnelig student, men jobber også som grafisk designer, både print så vel som web. Jeg er også veldig opptatt at ting skal ta seg godt ut -- en iMac G5 ser selvsagt VELDIG snadder ut på skrivebordet og man slipper all ledningsrotet. Mac er også det større deler av reklamebransjen bruker i arbeidet sitt, så jeg er derfor litt interessert i å lære meg å bruke verktøyet. Dette er det som i hovedsak trekker meg mot en iMac. Den vil i hovedsak bli brukt til Photoshop, Illustrator, Quark og web-utvikling men også musikk, film og generell internett-surfing.

Selvsagt kunne jeg gå for en barebone-PC med fint design, en god flatskjerm og trådløst tastatur og mus, men dette vil koste minst like mye, om ikke mer - og det vil aldri se like bra ut som en iMac G5.

Synes dere jeg burde gå for en iMac G5 1,6Ghz? De større modellene blir for dyre i denne omgang. Er det også tåpelig å velge en iMac G5 pga at den ser så pen ut? Er jo opptatt av interiør, men dog..?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav TwiX » man 08.11.2004 23:45

Ja det bør du så absolutt.
Med tanke på det du skal bruke den til i tillegg til at du er opptatt av design så høres det rett ut med en iMac.

Det er ikke tåpelig å velge en iMac fordi den ser pen ut.
Det fører til økt trivsel og kanskje økt produktivitet.

Du kan jo vurdere en powerbook også, men da mister du jo litt av skjermstørrelsen og arbeidsområdet. Dyrere blir det vel også.

Husk masse RAM, og at det kan kjøpes billigere på f.eks komplett.no eller mpx.no i etterkant.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav kevin » tir 09.11.2004 0:16

TwiX skrev:Det er ikke tåpelig å velge en iMac fordi den ser pen ut. Det fører til økt trivsel og kanskje økt produktivitet.


Takker for svar :) Veldig godt poeng. Glemte å nevne at det var noe jeg hadde ventet om jeg kjøpte en slik. Ikke bare av utseendet, men OS X ser namm ut.

Hadde tenkt å bytte ut 256mb-brikken med en 1024-brikke til etter jul en gang. Men hvilket merke burde jeg få for? Vil de passe med en original Mac 512mb-brikke?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Fantomas » tir 09.11.2004 0:19

Jeg jobber i reklamebransjen og kan fortelle deg at du kommer ikke langt som grafisk designer, AD eller lignende uten å kunne bruke Mac. I firmaet der jeg jobber har vi en maskinpark på ca 50-60 maskiner og hver eneste én av de er en mac. De mest anerkjente utdanningsinstutisjonene innen reklame, design og media i Norge (og verden forøvrig) i dag baserer seg på bruk av Mac som verktøy så om du har tenkt å jobbe seriøst vil det være i din favør å gå over til det som er bransjestandard. ........Et godt råd på veien bare

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav chrisandre » tir 09.11.2004 17:27

Jeg fikk min iMac G5 i helga. Har også vært pc bruker i x antall år. Dette er bare helt digg. Satte i en xtra 512 brikke, alt passer. Min kostet 1100 kr. Bare du kjøper en ddr ram brikke, så kjenner maskinen den igjen. Ser frem til å bli bedre kjent med maskinen, en del ting som er uvant.
medlem i 232 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]