iMac G5. Kan det være mulig å lage så mye støy

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac G5. Kan det være mulig å lage så mye støy

Innleggav sinatra » ons 17.11.2004 0:09

Hei

Etter alle filmene fra div expo på apple sine sider. blei facinert av tanken på å anskaffe meg en iMac 20". Det har jeg nå gjort. Og når jeg nå har klart å bli litt kjent med maskinen, så har jeg omsider kommet meg igang med mitt virke på maskinen. Og det er nemmelig musikk.

Denne maskinen er ikke særlig egnet til dette formålet. Greit at steve jobs klarer å hviske høyere enn den nye imacen. Han hadde fått seg en real omgang juling om han hadde sitti på pulten min, en halv meter fra meg og hvisket mens jeg laget musikk. Jeg blir rett og slett helt satt ut her jeg sitter nå. Selv med mine lukkede sennheisere hører jeg susingen.

Maskinen er jo bare helt fantastisk deilig å se på og jobbe med ellers. Men at den er stille? Det kan de bare glemme.

Jeg vet ikke hva det er som støyer. Det høres ikke ut som det er harddisken. Muligens viftene.

Finnes det noe jeg kan gjøre for å prøve å få ned støyen på maskin uten at den koker over?
Hvordan er G5 PowerMac hva angår støy? Denne vil vaffal ikke stå oppå pulten.

Mulig jeg bare må bytte maskin. Litt trist igrunn. For jeg har allerede rekki å bli glad i den. Men hadde jeg fått en unge som bråka like mye, hadde jeg bytta den i noe annet også. ;)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav sls » ons 17.11.2004 0:16

Satt på beste ytelse eller automatisk i systemvalg? Er lyden "unormal" sammenlignet med andre datamaskiner? Du kan jo ta opp på lyden i en liten lydfil og legge ut her. Kan jo være ditt eksemplar som det er noe i veien med.

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Snarf » ons 17.11.2004 0:30

Hvilke software og ekstra hardware brukar du? og hvilken musikk? er det lov å høre på?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav sinatra » ons 17.11.2004 0:52

sls skrev:Satt på beste ytelse eller automatisk i systemvalg? Er lyden "unormal" sammenlignet med andre datamaskiner? Du kan jo ta opp på lyden i en liten lydfil og legge ut her. Kan jo være ditt eksemplar som det er noe i veien med.


Jeg har satt den på beste ytelse. Men også prøvd automatisk uten nevneverdig endring av den grunn. Lyden er nok ikke unormal i forhold til andre PCer. Men i forhold til PCen jeg har har hatt det siste året, så er det en del mer støy. Og det er vifter som støyer. jeg hører de går opp og ned i hastighet.
Skal ta opp en lydfil jeg. :)

Snarf skrev:Hvilke software og ekstra hardware brukar du? og hvilken musikk? er det lov å høre på?


Jeg bruker Renoise (http://www.renoise.com) og av hardware har jeg kun en M-Audio Ozone. Alt går på samples og litt VSTi/VST her i gården.
Det er lov å høre på. http://sinatra.no
Du bør ha et forhold til den tidligere Amiga-scenen skal du ha noe særlig glede av det tror jeg :)

Tilbakemelding er lov. Både positiv og negativ. (Ser helst at den negative tilbakemeldingen angår lydkvalitet el. Og ikke selve komposisjonene :D)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Snarf » ons 17.11.2004 1:04

har lite kjennskap til amiga scenen, annen en at eg har hørt eindel musikk. hakje putla med det sjølv. har derimot leika eindel med fast tracker 2 i min spede barndom, så "hjemmemækk på mac" (og pc) er alltid kult.

Sitter og høyre på det no. og må inrømme at eg kosar meg. :)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Funkaholic » ons 17.11.2004 9:26

ååå, Fast Tracker... Nå fikk jeg et akutt anfall nostalgi :D

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sinatra » ons 17.11.2004 10:07

Snarf skrev:har lite kjennskap til amiga scenen, annen en at eg har hørt eindel musikk. hakje putla med det sjølv. har derimot leika eindel med fast tracker 2 i min spede barndom, så "hjemmemækk på mac" (og pc) er alltid kult.

Sitter og høyre på det no. og må inrømme at eg kosar meg. :)


Koselig at du koser deg da :)

Hjemmemekka musikk er utrolig gøy. Jeg har holdt på litt i overkant av ett år når jeg har tid.
Det ligger jo noe eldre chiptunes fra Amigatiden min der også.

Men nå sklei denna tråden over i noe helt annet enn det den var ment som :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav netromac » ons 17.11.2004 10:21

Det er skrevet en del om støyproblemet på nettet. Sjekk Apples eget forum. Det virker som det bare er noen maskiner som plages med dette, liksom et high-pitch turbin ul mer enn ren "vitftestøy".
Andre igjen klarer knapt nok å høre maskinen. Du bør vel kanskje gå å sammenligne med en annen iMac for å vurdere om det er noe du bør klage på.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav sinatra » ons 17.11.2004 10:27

netromac skrev:Det virker som det bare er noen maskiner som plages med dette, liksom et high-pitch turbin ul mer enn ren "vitftestøy".


Takk for tipset. Jeg vil ikke akkurat karkterisere det som er "turbin ul", men heller en slags saktegående sementblander (ikke sååå støyende da). Omtrend som om du tegner en sirkel med en billig kulepenn på ett enkelt papir. Om du holder en jevn hastighet på dette. Så kan det nesten sammenlignes med lyden jeg hører. Hastigheten går noe opp og ned avhengig av hvor hardt maskinen jobber.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav netromac » ons 17.11.2004 10:28

Høres "litt" plagsomt ut :wink:

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav MrCrox » ons 17.11.2004 11:06

En ting som faktisk kan gjøre at det suser en del er om du har en cd i cd-rommen. Vet ikke om det er slik på iMac, men på min PowerBook er lydnivået noe helt annet når en cd er inni der, så jeg har ikke cder der uten at de må være der...
medlem i 238 måneder
 

Innleggav RonnyS » ons 17.11.2004 16:48

Sitter med min nye iMac 20" forann meg nå, og kan ikke høre den. Men i går da jeg sjauet fælt med over 5.000 bilder på iPhoto hørte jeg viftene til tider gikk endel. Har satt maskinen til høyeste ytelse, men kan likevel ikke si lyden er plagsom. Men så har jeg jo bare hatt denne et par dager da.
Sikkert verdt å sjekke din mot en annen. Har fått tips om at det som er bak maskinen kan sende litt støy tilbake. Så om iMac'en står opp mot en vegg blir vel litt av viftestøyen reflektert tilbake mot deg.

Ronny S
medlem i 233 måneder
 

Innleggav sinatra » ons 17.11.2004 16:56

MrCrox skrev:En ting som faktisk kan gjøre at det suser en del er om du har en cd i cd-rommen. Vet ikke om det er slik på iMac, men på min PowerBook er lydnivået noe helt annet når en cd er inni der, så jeg har ikke cder der uten at de må være der...


Det er ikke superdriven som bråker. Den bråker bare normalt når den er i bruk. Jeg har heller aldri plater i superdriven om de ikke er i bruk.

RonnyS skrev:Sitter med min nye iMac 20" forann meg nå, og kan ikke høre den. Men i går da jeg sjauet fælt med over 5.000 bilder på iPhoto hørte jeg viftene til tider gikk endel. Har satt maskinen til høyeste ytelse, men kan likevel ikke si lyden er plagsom. Men så har jeg jo bare hatt denne et par dager da.
Sikkert verdt å sjekke din mot en annen. Har fått tips om at det som er bak maskinen kan sende litt støy tilbake. Så om iMac'en står opp mot en vegg blir vel litt av viftestøyen reflektert tilbake mot deg.

Ronny S


Maskinen står ikke vendt med ryggen mot vegg.

Jeg kan si prøve å forklare det litt anderledes. Det er ikke luftstøy (blåsing) som er irriterende. Det er noe som høres uten mekanisk gnagende lyd. På en måte noe som maler der inne.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav MrCrox » ons 17.11.2004 16:58

kan kanskje være et kulelager på en vifte? Viss du har kjøpt den hos en forhandler bør du ta den med dit og la de få lytte..
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Totto » ons 17.11.2004 16:59

Hvis det er noe som maler, er panteren fornøyd!
{;-)
Totto
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]