Støy fra G5 1.8

Diskusjon rundt Apples iMac

Støy fra G5 1.8

Innleggav LilleHjelper » fre 10.12.2004 14:12

Det er utrolig mye lyd fra G5en, såpass mye at jeg velger å kalle det støy. Sålangt jeg klarer å lokalisere det kommer det fra en av de to viftene bak på maskina -eller av noe som skjer inne i "G5-boksen"..

Noen som har vært borti tilsvarende ? Og hva må jeg gjøre for å bli kvitt det ? Har blitt fortalt at dette skulle være en særdeles støysvak maskin..
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 10.12.2004 14:15

Det er nok helt normal støy du hører :)

G5'en er to ganger så stille som G4-vindtunnelene, men den er likevel ikke så stille som en iBook, PowerBook, iMac G3 eller Cube. I forhold til disse maskinene, er det mye støy ja :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Aphelion » fre 10.12.2004 14:22

Høy musikk løser alle mine støyproblemer... :D

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav andemann » fre 10.12.2004 14:46

Hvordan er støynivået i G5ene med vannkjøling?

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 10.12.2004 14:51

Like mye støy som de uten væskekjøling :). Kanskje de bråker litt mindre, men det er i så fall ikke mye. Svært liten forskjell.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Ttiger » fre 10.12.2004 17:51

det hjelper sikkert å plasser den på gulvet, selv om den er for fin for det... derfor har jeg den på bordet, 8)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 10.12.2004 17:58

Jeg har også min på bordet :D

Mest på grunn av støv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav LilleHjelper » lør 11.12.2004 0:23

Nei, noe verre maskin enn dette har jeg ikke vært borti siden jeg "flytta" fra Windows-PCen for 2 år siden..

Den splitter nye G5en har ikke bydd på annet enn problemer fra dag 1. Den låser seg, våkner ikke "riktig" fra dvale og er generelt ustabil. Etter to år med OS X på en liten iBook trodde jeg dette skulle være et steg i riktig retning, men uff.. Nå har jeg nylig formatert maskina på nytt og såvidt begynt å legge tilbake programmer, men problemene har allerede vist seg igjen. Den "henger" (eneste måte å få liv i den igjen er en fy-fy omstart ved hjelp av av-på knappen) og er ustabil.

Noen som har vært borti tilsvarende på Power Mac ?? Trenger hjelp her, hvis ikke er eneste utvei å ringe Apple på mandag å be om få pengan igjen. Og går det så langt er det over og ut med Apple for ei stund. PCer skal jeg altså klare å finne ut av (vokste tross alt opp med de)..
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 11.12.2004 1:58

Trist å høre dette LilleHjelper :(

Det er diskutert mye ang. det problemet du har.

Har du prøvd "Hardware Test CD'en" din? Hvis ikke. Gjør det. Husk, det er normalt at viftene går for fullt når du kjører den testen. Dette pga. at det ikke er noe OS som styrer viftene.

Prøv også å sette "Strømsparingsinnstillingene" slik at maskinen aldri går i dvale av seg selv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 11.12.2004 2:07

Som du kan lese her:
http://discussions.info.apple.com/webx? ... @.689f5fea

...så er du ikke den eneste :(

Likevel. Ikke gi opp enda! :)

Jeg sitter og prøver å finne ut hva mer som kan gjøres for å fikse problemene du har.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 11.12.2004 2:13

"10.3.7 is due around years end, testing in beta now. Hopefully that will end this madness."

"I had the same problem that everybody is describing here for a week or so. For the record my configuration is SP 1.8 1.25 GB (1 GB outer banks, Corsair, 256 MB inner banks, Apple), LaCie external Firewire disk and Radeon 9600. My solution has been:

1) Use the computer as a different user as the one with administrator privileges (not sure that this has anything to do, though)

2) Remove all the power saving features (put screen to sleep, hard disks, sleep after x min, etc)

3) Reset the NVRAM.

4) Remove the bluetooth external dongle (I am using it now in my TiBook without issues) and do not allow to be waken up by Bluetooth devices.

Since I did all this, I have not had a single sleep problem in the last two-three weeks.

This is definetly a software issue, not a hardware one. I am very happy with this computer, being extremely silent even under heavy use, responsive and, all in all, a joy to use.

Tomas"

"since i have turned off the option to sleep the hd when possible, i havent had the problem.. try it out... may be too soon to say right now though"

Prøv å slå av alt som er i "Strømsparing".

Håper noe av dette kan fungere som en midlertidig løsning! Apple bør se å få ut fingern nå snart. Hold ut LilleHjelper!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 12.12.2004 13:20

LilleHjelper: Du kan prøve om dette hjelper:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300341

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Caveman » søn 12.12.2004 13:37

syntes min dual 1,8 er veldig stille jeg. plager meg ikke i det hele tatt. sover med den på i samme rom veldig ofte. pcen min bråker mye mer og der har jeg gjort alt for å få den til å være stille.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 16.12.2004 1:50

LilleHjelper: Hva skjer? Noe nytt? :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav LilleHjelper » tor 16.12.2004 10:03

Tja. Jeg mener kanskje at maskina er noe mer stabil etter at jeg formaterte den, hvor den faktisk hadde et par-tre dager i strekk hvor den ikke låste seg eller lagde andre problemer. Men seinest i går igjen hadde jeg problemer med at den låste seg fullstending i det jeg forsøkte å sette den i dvale.

I tillegg til formateringa har jeg som anbefalt skrudd av automatisk dvalehåndtering på disker og maskin. Jeg er på nippet til å mene at dvaleproblematikken spesielt kanskje er knyttet til firewiredisken min.. Men det trenger noe nærmere undersøkelse til før jeg event. kan slå det fast..

Viftene har jeg gitt opp, og jeg prøver å vende meg til at de bråker som om de kommer fra en annen planet :(

Muligens 10.3.7 kan by på saker og ting som kan gjøre maskina noe mer stabil. Håper det.

Takk for all hjelp her ( enn så lenge :) )
medlem i 247 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]