Da var det nok! Importere Apple-produkter fra hvor?

Diskusjon rundt Apples iMac

Da var det nok! Importere Apple-produkter fra hvor?

Innleggav jevel » tor 13.01.2005 17:13

Da er jeg lei av stivbeint og idiotisk mentalitet i distribusjonsorganisasjonen til Apple. Jeg kunne ha solgt flere titalls Macer men selger stort sett PC da prisene på Applestore på nett stort sett er lavere enn prisen ut fra distributører i norge.

Apple-forhandlere i norge er det ikke akkurat mange av, og de få som er lever på marginer som ikke ligner grisen. (Kanskje da med unntak av Eplehuset, men de er like arrogante som Apple selv...)

Derfor skal jeg nå kikke på parallellimport av maskiner fra en eller annen plass. Noen som har peiling på gode utelandske websjapper som shipper internasjonalt?

-KJ
medlem i 243 måneder
 

Innleggav netromac » tor 13.01.2005 22:26

He, he. Lykke til med det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav jevel » fre 14.01.2005 0:47

Har du ikke noe å bidra med så kan du jo f.eks. la vær.

-KJ
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Journalisten » fre 14.01.2005 1:07

Jeg har jobbet i en avis somm var meget tidlig ute med totalproduksjon på Mac, og vi importerte selv maskiner fra USA. Det eneste vi handlet i Norge var tastaturer. Apple Norge og diverse forhandlere vaar selvsagt ikke så blide, men det var uproblematisk å være sin egen importør. Vi kjøpte også skjermer (ikke Apple-skjermer) med 110 volt, og hadde eget 110-voltsnett rundt desken til de større skjermene. De mindre Apple-skjermene til journalistene var det bare å flytte en dip-switch på for å takle 230 volt.

Metoden: Enkel. Vi kjøpte fra de største amerikanske postordrebutikkene. Det finnes en mengde slike butikker, blant annet macwarehouse.com. De tillater såvidt jeg ser salg utenfor USA sålenge det ikke strider med nasjonens eksportregler (salg til "fiendtlige" land). Mac Mini starter på 495 USD, og med en dagens kurs på 6,2 blir dette 3118 kroner. Pris på norsk AppleStore er 4490 kroner. Altså en drøy tusenlapp spart.

Men tollreglene er noe annet, og her er jeg grønn. Det eneste jeg vet er at min tidligere arbeidsgiver sparte adskillig på egenimport, men det var jo i en tid da data var dyrt, især Mac.
Skal du likevel til USA kan du imidlertid toll og momsfritt ta med deg varer for rundt 6000 kroner. Det er nesten to Mac Mini..

Lykke til, sjekk http://www.toll.no!
medlem i 238 måneder
 

Innleggav netromac » fre 14.01.2005 2:04

jevel skrev:Har du ikke noe å bidra med så kan du jo f.eks. la vær.

-KJ

Dårlig dag ?

Når det gjelder parallellimport med tanke på videresalg i Norge, så tviler jeg på at Apple vil se på dette med blide øyne. Å kjøpe macer fra usa gjennom nettbutikker for så å selge disse i Norge vil nok ikke kunne gi noe særlig fortjeneste regner jeg med. Ellers finnes det sikkert distributører i andre land som kan kontaktes. Et lite problem er kanskje at man da ikke får norsk tastatur, manualer osv. Hvordan blir det med garanti???

.netro, nå med et lite bidrag til debatten ;-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav gphaugen » fre 14.01.2005 2:05

Gjorde ett forsøk på http://www.toll.no. Har jeg forstått dette rett skal en finne prisen med toll slik.

495 USD (pris på Mac mini fra inlegget over) * 6,240 (omregningskurs fra toll.no, gjelder for en uke av gangen) =3038 NOK + 24 % mva gir 3767 NOK

Utregning som følger : 495 * 6,240 = 3038
3038 * 1,24 = 3767
Med litt ureglementære avrundinger.

Det skulle gi ca 1200 kr spart på en Mac mini. Om jeg nå har forstått dette rett da, noe som er langt fra sikker. Det er i tillegg sent på kvelden. :)

Gaute

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Journalisten » fre 14.01.2005 2:16

Da jeg kjøpte min 3G-iPod på AppleStore i New York i 2003 spurte jeg uttrykkelig om garantibestemmelser world wide. Jeg fikk opplyst av to stk at dette ikke var noe problem uansett hvor i verden jeg befant meg. Kostnadene ved garanti havnet til slutt samme sted uansett.

Det sa i alle fall Apple-ansatte til meg. Om noe annet er tilfelle får de stå til ansvar, og jeg hever kunden-har-alltid-rett-fanen høyt til værs!
medlem i 238 måneder
 

Innleggav jevel » fre 14.01.2005 2:18

netromac skrev:
jevel skrev:Har du ikke noe å bidra med så kan du jo f.eks. la vær.

-KJ

Dårlig dag ?

Når det gjelder parallellimport med tanke på videresalg i Norge, så tviler jeg på at Apple vil se på dette med blide øyne. Å kjøpe macer fra usa gjennom nettbutikker for så å selge disse i Norge vil nok ikke kunne gi noe særlig fortjeneste regner jeg med. Ellers finnes det sikkert distributører i andre land som kan kontaktes. Et lite problem er kanskje at man da ikke får norsk tastatur, manualer osv. Hvordan blir det med garanti???

.netro, nå med et lite bidrag til debatten ;-)


Ikke så dårlig dag. Mer sint på Apple som er så inne hampen kørka at de motarbeider mine forsøk på å spre OS X ut til folket.

Jeg regner også med at Apple misliker en evt. parallellimport, men må man så må man. Fikk nettopp inn bestillinger på tre stasjonære og en bærbar Mac. Da har jeg to valg: Enten handle hos distributør og selge med tap eller å bestille på Apple.no og selge med nada fortjeneste. Hvor er da butikken i det?

Møkkafirma!

Men sånn rent bortsett fra det så setter jeg generelt mer pris på konstruktiv kritikk enn på ensetnings vissvass. :D

-KJ
medlem i 243 måneder
 

Innleggav jevel » fre 14.01.2005 2:20

Takker for alle konstruktive innspill så langt.

Selve operasjonen er ikke vanskelig i det heletatt.

Man kjøper en amerikansk Mac, skifter ut til norsk tastatur og reinstallerer OS X på norsk. Vips. Ved evt. garantirep så må nok enten Apple eller InfoCare ta dete uansett.

Det jeg trenger er plasser som sender internasjonalt og som har gode priser. ;)

-KJ
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Journalisten » fre 14.01.2005 2:30

Du trenger ikke en gang installere noe norsk OS.
Det ligger der fra før, er bare å bytte språk med et klikk på OS X.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Larssa » fre 14.01.2005 3:34

For dere som vurderer å importere selv vil jeg sjekk uthttp://www.magnum.no. Dette er ett firma som har spesialisert seg på import fra usa til norge mm. Det funker sånn at de oppretter en amerikansk addresse for deg slik at du kan f.eks. kjøpe rett fra apple store i usa. Magnum vil så sende produktet til hjemmeaddressen din i norge for en grei pris. Prisen kommer ann på størrelsen på pakken, både volum og vekt.
Check it out dudes

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav andemann » fre 14.01.2005 7:34

jevel skrev:Takker for alle konstruktive innspill så langt.

Selve operasjonen er ikke vanskelig i det heletatt.

Man kjøper en amerikansk Mac, skifter ut til norsk tastatur og reinstallerer OS X på norsk. Vips. Ved evt. garantirep så må nok enten Apple eller InfoCare ta dete uansett.

Det jeg trenger er plasser som sender internasjonalt og som har gode priser. ;)


Hovedulempen er at ved videresalg til forbruker overtar du reklamasjonsansvaret for perioden mellom apple sin garanti og den tiden kjøpsloven mener et produkt skal vare,

andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » fre 14.01.2005 8:16

.................................................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 17:28, endret 1 gang
medlem i 239 måneder
 

Innleggav MacPhisto » fre 14.01.2005 8:38

Mye av butikken rundt salg av Apple i norge baserer seg på kundestøtte og salg av supporttimer sammen med produktet.

Men jeg er helt enig, og mitt firma har solgt 500 G4 PowerMacer i måneden i mange år fra en restleverandør i California, dette har ført til at vi har vært norges mestselgende Mac butikk i flere år, men dette kommer jo selvsagt ikke på papirene til Apple Norge da de kun registrerer det som kommer fra dem!:)

Apple kunne godt ha spist seg inn i markedet litt med sunn foretningsdrift, vi får bare håpe å se!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav kuuuli » fre 14.01.2005 9:35

har du nettbutikk MacPhisto?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]