Mac Mini og RAM-kompabilitet

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac Mini og RAM-kompabilitet

Innleggav Bosun » man 17.01.2005 15:26

Hei,

Jeg har bestillt en mac mini med 256mb minne. Planen er å kjøpe 2x512mb og switche selv. Tenkte å kjøpe PC3200 minne fra f.eks. Geil, vil dette fungere uten problemer?

Og hvor lang leveringstid kan jeg forvente?
medlem i 231 måneder
 

Innleggav admin » man 17.01.2005 15:34

Mac Mini har etter hva jeg vet kun 1 RAM slot, og den må vist byttes av Apple Sertifiserte teknikere. Hvis du er litt teknisk kyndig bør du nok greie å kunne skifte selv, selv om selve prosessen for skiftingen ikke er kjent enda.

Geil minne er "billig" minne som ofte ikke virker med Mac. For å få best mulig stabilitet er Apples maskiner mer kresne på RAM enn PCer ofte er. Minne fra Kingston eller Crucial er å foretrekker. Du kan lese mer om dette i vår minne guide : http://mac1.no/ram

Mac mini leveres vel fra slutten av januar, og du bør nok ha den rundt 10 februar hvis ikke etterspørslen overgår produksjonskapasiteten til Apple.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 17.01.2005 15:36

Om det vil fungere kommer ann på litt mer en om det er PC3200, hva er de andre spesifikasjonene på RAM'en?

Jeg anbefaler deg å sjekke ut Minneguiden vår, og bestille direkte ifra Crucial. Det er det sikreste alternativet og på grunn av sterk Krone og lav dollarkurs er det meget gunstig. Prisen blir Crucial sin pris inkl. frakt + 25% mva.

Minneguiden finner du her:
http://www.mac1.no/ram

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Bosun » man 17.01.2005 15:37

Det står at den har to RAM-slotter på websiden til Apple.

Jeg har skrudd på pcer de siste ti årene, så regner med at det skal gå greit å skru på en mac og, selv om jeg aldri har vært borti dem.

Skal vurdere å bestille rett fra Crucial.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 17.01.2005 15:45

Bosun skrev:Jeg har skrudd på pcer de siste ti årene, så regner med at det skal gå greit å skru på en mac og, selv om jeg aldri har vært borti dem.


Heheheh :twisted: – du skal være glad Apple har forandret på ting siden de første iMacene du! :wink: :roll:

På bilen til faren min må man ta ut spylevesketanken og ABS-reléet for å skifte lyspærer.. iMacen var mange hakk værre.
Sist endret av Åsmund den man 17.01.2005 16:17, endret 1 gang

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Bosun » man 17.01.2005 15:51

Ser forøvrig ut som om jeg må bite i det sure eplet å kjøpe en 1024mb modul :S
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Hobbes » man 17.01.2005 15:55

Sure eplet... Haha. Togan...

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav zabo » man 17.01.2005 15:59

Dette er muligens litt off-topic men jeg synes at Aasmund som co-admin bør gå foran som et godt eksempel - og ikke dobbel-poste:)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 17.01.2005 16:19

zabo skrev:Dette er muligens litt off-topic men jeg synes at Aasmund som co-admin bør gå foran som et godt eksempel - og ikke dobbel-poste:)


Det var en glipp, trykket på "quote" isteden for "edit" skjønner du ;)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav timian » tir 18.01.2005 10:54

Bosun skrev:Det står at den har to RAM-slotter på websiden til Apple.


Ja, det står det - men det er feil, dessverre, på de norske sidene. Den har bare én plass, og det går også klart fram på de amerikanske sidene.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav NuSkool » ons 19.01.2005 0:33

Jeg kom over noe spennende på Unofficial Apple Webblog ang. bytte av ram.
TUAW skrev:I spoke with the product manager for the Mac mini today to clarify a few facts.

1) Yes, it will boot headless, meaning with no display or video device connected, enabling you to have what I like to call an iServe.

2) While it is strongly recommended that you only have an Apple Authorized Service Provider crack it open and install RAM, hard drives, Airport and Bluetooth, it will NOT void your warranty if you do it yourself. As is standard operating procedure, however, anything you break while attempting anything on your own is not Apple’s responsibility and will not be covered under warranty. I think that is pretty much common sense.

3) Airport and Bluetooth can, in fact, be added after purchase. AirPort Extreme card and Bluetooth module attach to the Mac mini’s motherboard via a special connector and will be sold together as a kit for $129.

4) RAM is the most accessible upgrade once you get the case off. That much is clear from the picture.

5) All upgrades other than RAM are not as accessible, but accessing them won’t void your warranty, with list item #2 above in mind.

6) The reason the TOP of the Mac mini doesn’t glow and pulse (this is my only gripe so far) is that there wasn’t enough room to light it once the optical drive went in :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav dupe_aXez » ons 19.01.2005 0:50

Jeg har minne fra corsair på min powerbook g4 og det funker perfekt.

Dette er gjerne litt off-topic men føler jeg må si noe..Geil produserer faktisk høy-kvalitets ram brikker..Kan godt hende at de ikke funker helt prima i apple sine maskiner, men på pc er de utrolig gode.
medlem i 241 måneder
 

Innleggav TorbX » ons 19.01.2005 1:06

Hvordan merker man forskjell på to ram-brikker som begge fungerer? Greit nok dersom den ene er mindre stabil, men dersom begge er stabile, hvilke andre kriterier for "god" ram har man å gå etter?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav dupe_aXez » ons 19.01.2005 1:10

Det som hovedsakelig skiller gode rambrikker fra andre er timings og ting som det. Jeg gikk ut av pc verdenen for et år siden så jeg husker ikke alt helt spesifikt, så bare rett meg hvis jeg har feil..

Noen selskaper produserer ram som har større sjanse for å "Klikke" enn rammen som andre produsenter lager gjør. Det vil si at en noname ram-brikke har større sjanse for å gå dunken enn en som er produsert av Corsair.

Du vet alle de tallene bak en ram-brikke på f.eks komplett.no? Det er specsa til rammen. Det at jeg har geil selv hjelper jo litt og da ;)
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Bosun » ons 19.01.2005 3:19

Så hvis jeg bestiller 1024mb PC3200 Geil minne fra PSData så kommer de etter all sannsynlighet til å fungere knirkefritt på min mac mini?

Litt "stilig" at Geil betyr kåt på tysk også ;)
medlem i 231 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]