Mac Mini og RAM-kompabilitet

Diskusjon rundt Apples iMac

Innleggav KDN » ons 19.01.2005 8:52

Bosun skrev:Så hvis jeg bestiller 1024mb PC3200 Geil minne fra PSData så kommer de etter all sannsynlighet til å fungere knirkefritt på min mac mini?

Litt "stilig" at Geil betyr kåt på tysk også ;)

I teorien burde det funke... Men om det funker kan man ikke si 100% før man har prøvd... Ta kontakt med butikken og spør om du kan få bytte brikke hvis den ikke fungerer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav andemann » ons 19.01.2005 9:21

kjøp over nett så får du bytte uten spørsmål.
Har angrerett ved postordrekjøp.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav NickFalk » ons 19.01.2005 10:34

Åsmund skrev:Prisen blir Crucial sin pris inkl. frakt + 25% mva.


Nesten. Prisen er Crucial sin pris + 25% mva + frakt. (Man skal ikke betale mva. på frakten)...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav appleman » ons 09.02.2005 16:24

Hvordan gikk det, passet brikken?

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav chrstein » lør 12.02.2005 0:38

Nå har jeg sjekket opp priser på RAM så grundig som jeg klarer.
Dette har jeg kommet fram til:

Minien har 1 (!) minneslot.
Ergo er alternativene for 1gig RAM følgende;

1. Bestille anbefalt minne direkte fra Crusial i USA.
Pris: (220$x6,5NOK)1430krx1,25(moms)= 1787.50kr (uten frakt)
2. Kjøpe samme minne som i alt.1 i Norge.
(billigste funnet med hw.no sin prisguide)= 1779.00kr (uten frakt)
3. Bestille minien MED 1Gig fra apple-store = 2613.20kr (i tillegg)

Ettersom jeg kan se her så koster minneoppgraderingen fra Apple ikke så mye ekstra i forhold til alt arbeidet og risikoen man ville hatt med å gjøre dette selv. Og om man legger til minst 100kr i frakt på alt. 1 og 2 så blir forskjellen på ennå mindre. Så kan man si at man ville solgt 256Mb-brikka om man oppgraderte minnet selv, den ville ikke jeg fått meg til å tatt 200 spenn for. Så da kan man si at pakken ferdig fra Apple vil koste rundt 700kr mer. Det synes jeg er en grei pris å betale for å få et produkt som garantert virker og som garantert har servicegarantien i behold.

Jeg har tatt utgangspunkt i dette minnet;
Crucial Part Number: CT431640
1GB DDR PC2700 • CL=2.5 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR333 • 2.5V • 128Meg x 64 $219.99, som ble garantert kompatibelt i den meget omtalte minneguiden her på mac1.no

Men uansett så synes jeg minneprisene er helt sykt høye. Jeg har ikke fulgt med i dette markedet på en stund, men sist jeg sjekket var minne veldig billig. Det svinger veldig, så om man vil vente til neste gang minneprisene går ned og håpe at det er noe å spare på dette, så er det jo bare til å bestille 256Mb versjonen av Minien....
Jeg har ikke sammenliknet med det billigste no-name minnet på markedet, rett og slett fordi jeg vil ha noe som garantert funker og som kan sammenlignes på samme grunnlag.
Nå vet jeg ikke hvilket minne Apple setter i, men det er sikkert ikke noe dritt...

Denne posten er ikke ment for å "drite ut" noen ellerno, for jeg hadde akkurat de samme forestillingene selv før jeg faktisk sjekket prisene. Jeg sto omtrent klar med stekespaden her for å gå løs på min Mini som snart er på vei i posten. :D Tror jeg dropper stekespaden jeg!:wink:

For all del rett meg om jeg har bomma totalt her, men dette er slik jeg oppfatter virkeligheten i forhold til nevnte kilder.

Håper noen vil kommentere min konklusjon! :)
Sist endret av chrstein den lør 12.02.2005 1:17, endret 1 gang
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Evvrom » lør 12.02.2005 0:55

Mener å huske at noen sa noe om at Apple hadde redusert prisen på oppgraderinger på Mac minien. Vet ikke om det bare gjaldt den eller alle maskinene...
Muligens derfor det ikke er så stor forskjell i sammenligningen her? Har egentlig ikke sjekket hvor mye man sparer ved kjøp til andre maskiner, men det er det vel noen andre som har greie på.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav chrstein » tir 15.02.2005 10:05

Når det gjelder hvorvidt garantien blir brutt eller ikke om man åpner sin Mini selv;
Jeg har skrevet til Eplehuset og Officeline og spurt om dette, og de sier at garantien blir brutt.

Tror jeg kommer til å vente til garantien har utløpt før jeg fikler med min maskin. Er ikke i tvil om at jeg får det til, men jeg vil ikke stille garantien på risk.
Når ett år har gått vil jeg nok dytte inn en større og raskere HDD og 1Gig RAM (har bestilt Minien med 500Mb). :D
medlem i 230 måneder
 

Forrige

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron