farlig å kutte strøm når Minien dvaler?

Diskusjon rundt Apples iMac

farlig å kutte strøm når Minien dvaler?

Innleggav epifant » tir 25.01.2005 14:10

Er det noen som vet om det kan bli noe slags "krøll" om man kutter strømtilførselen til en Mini som har gått i dvale? Er det noen komponenter som kan ta skade, programmer som kan slå seg vrange etc.?

(nei, jeg har ikke kjøpt en. Jeg bare lurer) :wink:

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav annern » tir 25.01.2005 14:21

Jeg vet jo ikke, men det høres ikke særlig sunt ut. Hvorfor vil du gjøre det egentlig?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav epifant » tir 25.01.2005 14:27

Fordi jeg har postet her på forumet før om å bruke Mac i bilen til musikk, navigasjon og dvd. Og nå har jaggu Herr Jobs lansert en maskin som er nesten nøyaktig like stor som en vanlig bil-cdspiller.

Det eneste som gjenstår er å løse problemet med at Minien må ha konstant strøm selv når den er i dvale, ettersom den bruker suspend to ram og ikke suspend to disk (etter hva jeg har forstått). Dette trekker riktignok ikke allverdens strøm, men nok til å tappe et vanlig bilbatteri etter noen dager.

Den foreløpige løsningen er å la maskinen gå i dvale i et forutbestemt antall minutter/timer for så å kutte strømmen helt. Om dette på noen som helst måte skader maskinvaren er dette ikke en løsning, og man må finne på noe annet smart...

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav andemann » tir 25.01.2005 14:36

Er det ikke mulig å få OS X til å ta en autoshutdown etter x antall minutter med dvale?

BTW: hvor stor er en standard bilstereo vs mac mini?

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Bonna » tir 25.01.2005 14:37

hva med å lage en kjapp måte å skru AV minien på da? en hurtigtast i menyen? Da er det jo bare å skru av der. Men klart, litt tungvindt, men likevell
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Magnuc » tir 25.01.2005 14:40

Går den i dvale så og du drar ut kontakten så vil jo ikke maskinen fortsatt være i dvale når den får strøm igjen.

Å dra ut pluggen når den er i dvale er vel akkurat det samme som å gjøre det når den står og går som vanlig.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav andemann » tir 25.01.2005 14:58

Det er en fordel med å dra ut pluggen når den er i dvale, vs er i drift. Du har ingen diskaktivitet under dvale og risikerer ikke å skade data.

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav epifant » tir 25.01.2005 15:02

Andemann: å gjøre noe slikt via OS X ville nok vært det beste og enkleste ja. Det er noe slikt jeg håper på. Vet du om det fungerer?

En Mac Mini er like stor som en bilstereospiller, det skiller kun noen få mm. Det eneste som kan utgjøre et problem, er dybden. Man skal jo helst få plass til skjermkontakt baki der...

Bonna: det vi prøver å få til er å ha maskina mest mulig i dvale. Å få den til å våkne fra dvale tar uendelig mye mindre tid enn en full oppstart.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » tir 25.01.2005 15:44

Det er vel plass til et MC batteri i motorommet en eller annen plass. Setter du inn et rele på ladekursen til dette som går på tenningenvil ikke hovedbatteriet tappes. Kan da bare la den gå i dvale.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav epifant » tir 25.01.2005 15:54

Et batteri nr. 2 er en god løsning for ikke å tappe startbatteriet, men Minien bruker mellom 150mA og 210mA i dvale, noe som vil tappe batteriet i løpet av noen dager. De aller fleste bruker jo bilen minst en gang om dagen eller mer, så det bør egentlig ikke utgjøre noe stort problem. Uansett ville en shutdown-forsinkelse være godt å ha, om ikke annet enn for batterilevetiden.

Kanskje litt flisespikkeri, men om det er en enkel løsning på problemet er det bedre å implementere den enn å la være :wink:

EDIT: uansett hadde det jo vært greit om man ikke var tvunget til å installere nok et batteri i bilen. Jo enklere, jo bedre.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav magnus » tir 25.01.2005 16:35

Påknappen er jo bak så det blir jævlig å få startet den igjen etter avslutning :P

Elers ville jeg heller ha innstalert et ekstra batteri i bilen som minien kun hadde brukt.

Eller bare slå av minien om du ikke skal bruke bilen noe mer. En iBook i dvale, ligger ca. en uke etter at batteri er "tomt" og den har gått i dvale av seg selv, så så mye strøm tar det nok ikke :)
medlem i 245 måneder
 

Innleggav energyst » tir 25.01.2005 17:25

Jeg sier meg enig at et batteri nr 2 er et "must" til et sånt prosjekt.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav epifant » søn 30.01.2005 16:09

magnus skrev:Påknappen er jo bak så det blir jævlig å få startet den igjen etter avslutning :P


Kan man ikke bare bruke Salling Clicker/Romeo til det da? Vil jo tro det bør være fullt mulig å slippe å måtte BAK maskina hver gang. Skal den brukes i et vanlig DIN-uttak er det jo de færreste som har mulighet til å komme til bak uttaket.

EDIT: ellers kunne det jo også være praktisk å ha en slags "wake on bluetooth"-funksjon, slik at Minien våkna bare man satt seg inn i bilen ;)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav jervi » søn 30.01.2005 16:44

Kult konsept :) Skulle gjerne hatt en Mac integrert i bilen!

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 30.01.2005 16:46

...jeg har et vagt minne om en som nevnte det med å ha powerknappen forran på mac minien (...). Men som vi alle vet er det jo ingen som ville ha bruk for det...

At det så litt stygt ut er jeg med på, men jeg vil aldri si at det ville vært dumt.
Sist endret av smacmac den søn 30.01.2005 17:05, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron