Absolutt nykommer

Diskusjon rundt Apples iMac

Absolutt nykommer

Innleggav BjornE » tor 03.02.2005 9:51

Hei!

Har akkurat fått min nye Mac Mini i hus. Fantastisk opplevelse - alt fungerte umiddelbart, nettverk, kameratilkobling, video etc. Nå lurer jeg bare på noen småting:

Kan ikke iTunes spille av .WMA filer, de som Windows mediaplayer lager?
Hva bruker man av fotoredigeringsprogrammer utover det som ligger i iLife?
Drivere for skrivere etc. trenger et slags Unzip program, hvor lastes dette fra?

Håper på svar, jeg har hatt PC fra DOS 1.0, Windows 3.1, Windows 95 etc.. Har derfor endel spørsmål. Fantastisk så kort tid som skulle til for å glemme scrollehjul på musa forresten :D .

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Cybbe » tor 03.02.2005 10:00

iTunes kan nok ikke spille av .wma-filer, har du mange slike musikkfiler kan det kanskje bli et lite problem, ville fått dem konvertert til et støttet format da. Men Windows MediaPlayer spiller dem helt sikkert, og sikkert noen andre programmer også.

Unzip-program skal du ha, det heter Stuffit Expander, og pakker automatisk opp zip-filer om du dobbeltklikker på dem.

Og angående mus, så fungerer en multiknapp-mus med scrollehjul finfint på mac, om du skulle føle trangen.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 03.02.2005 10:04

Gratulerer med ny Mac og velkommen til forumet! ;)

iTunes kan ikke spille av wma-filer. Til det må du bruke VLC eller Mplayer OSX. Prøv et søk på http://www.versiontracker.com eller http://www.macupdate.com

Photoshop er det desidert beste Photoredigeringsprogrammet for Mac. Ta også en titt på GraphicConverter.

Det siste spørsmålet må du konkretisere litt, skjønner ikke hva du mener. Det følger forøverig med "unzip"-programmer i Mac OS X.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Funkaholic » tor 03.02.2005 10:23

Gratulerer med en flunkende ny mini!

Hva med å ta et bilde av oppsettet ditt og la oss få se
hvordan herligheta ser ut? :)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav admin » tor 03.02.2005 10:47

Gratulerer med Mac, og gratulerer med et klokt valg om å bytte fra Windows til vår platform. Du vil ikke angre.

iTunes KAN konvertere .WMA filer, men kun de som ikke er beskyttet med DRM. Av en eller annen idiotisk grunn så er alle filer laget med Windows MediaPlayer beskyttet med DRM (kopibeskyttelse) som standard. Disse kan iTunes ikke lese. Anbefaler deg å kopiere inn dine CDer på nytt i AAC enkoding. Da får du best lyd i forhold til fil størrelse. Også hendig hvis du planlegger å kjøpe iPod.

Som Åsmund nevnte er GraphicConverter et meget bra shareware bilderedigeringsprogram. Du finner det og alle andre programmer på http://macupdate.com

Mac OS X har innebygd drivere for de aller fleste skrivere som standard. Skulle printeren din ikke være støttet som standard bør du ta en titt på produsentens nettside. Hvilken skriver er det snakk om?

Mac OS X kan åpne ZIP filer ut noen form for programvare. Bare å dobbeltklikke på en fil. For å pakke sammen en fil, CTRL klikker du på filen og velger "Create Archive". Skulle ikke Mac OS X greie å åpne filen har du et program som heter StuffitExpander i Verktøy mappen din (under programmer/applications). Den tar de fleste filer. For RAR filer trenger du UnRARX, finner du på macupdate.com

Macupdate.com er et meget bra sted for programvare til alle formål.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav hansi » tor 03.02.2005 11:18

et gratis bilderedigerings program: Gimp
http://www.gimp.org/macintosh/

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Haaland » tor 03.02.2005 12:05

admin skrev: For RAR filer trenger du UnRARX, finner du på macupdate.com


Funker ikke stuffitExpander på .rar også da? Jeg mener bestemt at jeg bare drar .rar- filene over på stuffIt, og så åpnes de. Stemmer ikke dette, eller er jeg på tur?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav hansi » tor 03.02.2005 12:08

stuffit skal klare det meste, det er det eneste jeg har hverfall

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 03.02.2005 13:36

Haaland skrev:
admin skrev: For RAR filer trenger du UnRARX, finner du på macupdate.com


Funker ikke stuffitExpander på .rar også da? Jeg mener bestemt at jeg bare drar .rar- filene over på stuffIt, og så åpnes de. Stemmer ikke dette, eller er jeg på tur?

Stuffit tar rar også ja, så UnRar er litt meningsløst spør du meg.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav homiebrotha » tor 03.02.2005 13:49

Nå er mac minien min også på tur. Får den om 4-5 dager :D Dette blir stort! Min første mac! Da blir det sikkert noen spørsmål fra meg også.. :P
medlem i 230 måneder
 

Innleggav BjornE » tor 03.02.2005 17:31

Hei!

Nå fungerer det meste, men DivX? Jeg får lastet inn spilleren fra DivX.com, unstuffet, men installasjonen resulterer ikke i noe brukbart, Hva skjer? Noen som har forsøkt?

mvh
Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav MacPhisto » tor 03.02.2005 17:37

BjornE skrev:Hei!

Nå fungerer det meste, men DivX? Jeg får lastet inn spilleren fra DivX.com, unstuffet, men installasjonen resulterer ikke i noe brukbart, Hva skjer? Noen som har forsøkt?

mvh
Bjørn


Bruk VLC i stede, den finner du her...

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14738

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav cherubrock » tor 03.02.2005 17:38

BjornE skrev:Hei!

Nå fungerer det meste, men DivX? Jeg får lastet inn spilleren fra DivX.com, unstuffet, men installasjonen resulterer ikke i noe brukbart, Hva skjer? Noen som har forsøkt?

mvh
Bjørn


Glem divx...bruk vlc (videolan connect)
medlem i 230 måneder
 

Innleggav macrules » tor 03.02.2005 17:39

Bruk vlc eller mplayer for divx. :wink:

Kjappe folk det er her da.... :?
Sist endret av macrules den tor 03.02.2005 17:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Glibster » tor 03.02.2005 17:39

>iTunes KAN konvertere .WMA filer, men kun de som ikke er beskyttet med >DRM. Av en eller annen idiotisk grunn så er alle filer laget med Windows >MediaPlayer beskyttet med DRM (kopibeskyttelse) som standard. Disse kan >iTunes ikke lese. Anbefaler deg å kopiere inn dine CDer på nytt i AAC >enkoding. Da får du best lyd i forhold til fil størrelse. Også hendig hvis du >planlegger å kjøpe iPod.

Er vel også kanskje greit å merke seg at det bare er iTunes for Windows som kan konvertere .WMA-filer.
medlem i 237 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]