Mac Mini og 256MB RAM...

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac Mini og 256MB RAM...

Innleggav sarping » ons 09.02.2005 12:03

Stakk en tur nedom Apple Center i Oslo i går ettermiddag for å titte på Minien. Skal si jeg ble skuffet over responsen i maskinen som sto der.

De hadde satt opp den billigste varianten med kun 256 MB RAM. Mitt inntrykk av denne maskinen var at instruksene fra og til prosessor/Minne måtte gjennom en tunnel fylt av tjukk sirup før de kom frem.

Sannsynligvis fordi maskinen har alt for lite minne, men allikevel... Dette er jo en maskin som skal omvende PC-brukere. Tror ikke våre venner på den andre siden vil bli særlig imponert over ytelsen.

Poenget mitt er: Apple selv må ha sett dette i tester. Hvorfor i all verden lansere den billige modellen da ? Dette parret med at de promoterer OS X som verdens mest avanserte operativsystem frister hvertfall ikke muttern. Hvem vil vel sloss mot noe så komplisert ??

Andre som har erfaringer med Minien ?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sarping » ons 09.02.2005 12:10

Skal imidlertid legge til noe positivt om Minien før dere begynner å svinge sablene over innlegget mitt:

Ja - den er utrolig liten
Ja - Det er Drømmemaskinen for alle som vil ha noe rimelig
Ja - Softwaren som følger med er selvfølgelig best
Ja - OS X er verdens mest brukervennlige operativsystem

Ja - jeg er selvfølgelig svoren Apple-fan og

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav nemis » ons 09.02.2005 21:26

Er vant til å jobbe med 1 gig ram på PC. Jeg bestilte min mac mini med 512 MB ram, men jeg er redd det også vil gå tregt. Nå er det sikkert noe forskjell på Mac og PC når det gjelder bruk av ram.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Snowjog » ons 09.02.2005 21:41

Var senest igår innom Officeline Ullevål, og Officeline Vika, som begge har utstilt en Mac mini. Var først på Ullevål, som etter åpningen av Vika-butikken har svært få besøkende, og der var det en maskin med samme konfig som trådstarter prøvde...ble mektig imponert over hvor rask den var stort sett uansett hvor mye jeg slet den. Men da jeg kom til Vika og forsøkte en identisk maskin var opplevelsen en ganske annen. Den var, som trådstarter sa, litt sirupaktig, og ikke så imponerende. Så her på forumet at jeg ikke var den eneste som hadde vært innom for å sette maskinene på en liten prøve. Så min konklusjon er at den som for tiden står på Vika antakeligvis har hatt en del prøvelser siden den ble stilt ut, og at det er derfor den nå er litt "småtreg". Vil anta at en nybootet Mac mini, selv med laveste konfigurasjon, vil være imponerende nok for selv den mest kritiske Wintel-fan. Det ble ihvertfall jeg.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav dusa » ons 09.02.2005 22:31

Var og testet mini'n på lørdag og ble veldig imponert over hastighet og det hele :-)
Var der i dag og opplevde en helt annen maskin :-(

Finnes det ikke et opplegge for fullstendig rekonfigurasjon av maskinene om natta hos Officeline da? Det hadde kanskje løst denne problematikken.

Ellers må jeg si at de hadde tjent litt på å dytte inn litt mer ram på utstillingsmodellene. Det er jo tross alt slik vi kommer til å oppleve dem selv etter en stund.

Ikkje spar dokker til fant!

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav sarping » man 21.02.2005 13:40

:-)

Var nede en tur i dag også i et annet ærende. Prøvde den samme maskinen, og den oppførte seg på en helt annen måte.

Nå er jeg blid !

Gisle

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav appleman » man 21.02.2005 13:50

Har fått Mac mini (1,42 GHz), fikk en rørlegger til å installere 512 MB RAM og maskinen går "som ei kule" med iPhoto, iMovie, Battlefield 1942.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav kanskje-mac » tir 01.03.2005 0:33

Kort sagt sier dere altså at OS på Mac Mini må bootes daglig for å ikke spise opp minnet, og at dette er bedre enn windows.

Spøker dere !

Jeg har som gammel windows og linuxbruker tenkt å kjøpe meg en Mac Mini for å teste deres fantastiske verden. Ut fra diskusjonene her virker det som om dere synes jeg skal droppe det.

Mac eller ikke Mac....
medlem i 228 måneder
 

Innleggav eckmann » tir 01.03.2005 1:54

Om du satser på noe mer enn 256 mb ram så burde det vel gå greit. OSX er vel egentlig ganske så glad i ram den òg. Min 1, 25 Ghz med 1 gb ram fungerer hellt utmerket og har ikke vært slått av på en uke eller to. Fungerer helt fint enda.

Når det gjelder maskinene hos Officeline var også min oppfatning at den på Ullevål var raskere. Den i Vika virket veldig treg til tider, mens den på Ullevål ikke gjorde det.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 01.03.2005 9:14

"Gi meg RAM - RAAAAAAM!"
OSX - er like grådig på RAM som en politmann i smulteringbutikken. OS'et er jo på mange områder det mest avanserte du kan få tak i per i dag, ikke minst benytter GUI'et en del teknologier som ingen andre OS. Dette kommer selvfølgelig til en pris og prisen er RAM.

Det virker på meg som om 512 MB er et smertepunkt og at det meste ser ut til å flyte greit når man har såpass med RAM (eller mer). Selv har jeg fyllt min gamle gode burk med alt det minne den kunne spise (1,5GB) selvfølgelig er det ikke nødvendig å slå av maskinen hver kveld. Som regel går det minst et par måneder mellom hver reboot for min del...

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron