Mini Mac og Photoshop?!

Diskusjon rundt Apples iMac

Mini Mac og Photoshop?!

Innleggav chrstein » fre 11.02.2005 13:53

Jeg er en av den ulykksalige mengde som hele mitt liv har levd i Microsoft-helvetet. Nå er jeg veldig lei av gjentatte ominstalleringer, virus og reklame som spretter opp i alle retninger. (Sist jeg installerte XP brukte jeg en hel søndag, det var da begeret ble for fullt....)

Så jeg har lyst å prøve OSX ved å kjøpe den rimelige Minien.
Det jeg lurer fælt på er hvordan spesifikasjonene på Minien kan sammenliknes med dem på en Win-PC.
Jeg tenker da spes på cpu-kraft, Miniens cpu kjører lavere hastighet enn en Win-PC til tilsvarende pris. Hva kan så en G4 sammenliknes med på PC-fronten?

Men så tenker jeg at om man tar vekk belastningen fra all dritten i Windows, så burde jo en mindre cpu yte like bra, eller?!...

Det tyngste jeg jobber med er råfiler fra digital speilreflekskamera. Min nåværende pc begynner å bli i treigeste laget (AthlonXP2500+1G 266MHz RAM).
Så jeg lure da fælt på om en Mini vil gjøre noe stor forskjell for meg?! Det sies jo at Mac er kjappere på grafikk, men det vet jeg fint lite om..

Har noen testet "litt" tunge operasjoner i Photoshop på Minien, så hadde det vært fint om dere kunne fortalt om opplevelsen.

Ellers er jo Minien helt genial, utrolig stilig sak! Enorm "må-bare-ha-faktor" der ja!

Takker og bukker for svar! :P
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Rev » fre 11.02.2005 14:05

Med 256 Mb ram tror jeg det blir i minste laget for deg. Prosessoren klarer seg fint, men skal du drive mye med PS, ville jeg vurdert PowerMac, hvis du har råd. Evt. iMac. Når det er sagt, vil du nok ellers oppleve at du er minst like produktiv pga. all den dritten du slipper med os x kontra xp

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav KDN » fre 11.02.2005 14:49

Mac mini med en 512MB eller 1GB brikke holder vel for de fleste hobby Photoshop brukere.

Jeg sjekket den minne guiden til crusial som er linet til under mac1.no/ram for litt siden og fant ut at de har lakt til minnebrikker som skal passe til Mac mini. Slik det ser ut av diverse guider på nettet så skal det å sette inn mer ram (bytte ut den som står der) være en enkel oppgave.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Magnuc » fre 11.02.2005 15:05

En Mac mini med 4200 rpm HD og en ganske gammel cpu vil nok gå farlig treigt med RAW filer... Det vil nok langt ifra gå noe fortere enn med den PC'n du har nå.

Om du ikke vil ha masse dritt på PC'n din så er det jo bare å installere Firefox (http://www.mozilla.org) og MS sin nye spyware tool.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Kristian » fre 11.02.2005 15:08

Jeg sier bare: GO AHEAD! Du vil ikke bli skuffet over minien. Den holder til Photoshop også, bare du putter i en anelse ram
medlem i 233 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 11.02.2005 15:27

Noe som vil gjøre Photoshop-opplevelsen en del raskere på en Mac mini, er å jobbe fra en 7200rpm ekstern harddisk. 4200rpm fungerer det også, men åpning/lagring av filer vil nok oppleves noe tregere da.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Giltvedt » fre 11.02.2005 15:40

Jeg har jo jobbet med å behandle RAW bilder
på min PowerBook 550 Mhz i 3 år og synes den
gjør jobben mer enn bra. Har ikke gått høyere
enn 256 MB ram på den og jeg burde egentlig
bedt om å få mer enn det.

Det eneste jeg vil anbefale er:
- Mer RAM!
- Kjøp ekstern harddisk!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav mons » fre 11.02.2005 15:44

Jobbet for noen uker siden med filer på 400 mb i photoshop på min PB 1,33 GHz 512 4200. Det fungerte overraskende bra. Maskinen brukte riktignok flere minutter på å starte opp filene og enda lengre tid for å lagre, men under arbeidet fungerte det upåklagelig. Tror det var hd og ram som begrenset mest. Prosessoren virket bra. Anbefaler å kjøpe den største ram-brikken du har råd til!

I forbindelse med konvertering av noen aac filer har jeg sett at min pb er raskere enn min fars amd sempron 3000 ett eller annet (2 GHz). Det gir iallefall en pekepinn på effektiviteten.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav chrstein » fre 11.02.2005 19:53

Takker for reponsen folkens!

Da er det til nå 6 av 7 som mener Minien burde holde for mitt bruk,
og det teller da ikke i favør av en students lommebok! :)
Tror nok jeg må ha en sånn ja!

Så kjøper jeg nok 1Gig RAM-brikke når jeg først er igang, så er jeg i alle fall på den sikre siden.
Kan tenke meg at det er mengden RAM og hastigheten på HDD som holder igjen, så får jeg håpe at G4'en er så super som den høres ut (frekvensen tatt i betraktning).

Jeppz, da var det bare å svi av noen laken! :?
Blir gøy å prøve OSX!

Tenker jeg bestiller hos Apple sin nettbutikk, det virker billigst.. også har de studentrabatt har jeg hørt.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » fre 11.02.2005 20:28

Ikke kjøp minnet på Applestore, da. Kjøp det på komplett og betal halvparten. :o) Tror forøvrig ikke du trenger mer enn 768 RAM. Har 1,2Gb RAM på PowerBooken min, men det meste jeg har fått den til å bruke er 900...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 11.02.2005 20:30

Jeg vil bare gjøre folk oppmerksom på at ram ikke kan byttes selv på Mac mini. Dette må gjøres av et Apple-autorisert servicesenter, hvis du ikke vil bryte garantien.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav hansi » fre 11.02.2005 20:48

thomasb skrev:Jeg vil bare gjøre folk oppmerksom på at ram ikke kan byttes selv på Mac mini. Dette må gjøres av et Apple-autorisert servicesenter, hvis du ikke vil bryte garantien.


kødder du ikke? så hvis jeg kjøper en mini og vil ha mer ram senere må jeg ta den med til officeline butikken for å ikke bryte garantien? uhørt

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 11.02.2005 20:51

http://www.apple.com/macmini/specs.html
Apple skrev:Memory, AirPort Extreme and internal Bluetooth upgrades must be performed by an Apple Authorized Service provider; fees may apply.

Jeg hadde ikke tipset om dette hvis det ikke var sant :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Kamelen » fre 11.02.2005 20:57

godsnakk litt med noen på eplehuset, kom med ram og mini, og få dem til å bytte.. burde ikke det gå?
medlem i 234 måneder
 

Innleggav KDN » man 14.02.2005 9:12

Det er vel ingen sann taip som man må kutte for å åpne mini'en? Hvis ikke det er det så er det jo bare å åpne kassa å bytte RAM. Så lenge det ikke er noen synlige merker på kassen så kan ikke Apple si noe på det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]