Bråkete vifter etter oppdatering

Diskusjon rundt Apples iMac

Bråkete vifter etter oppdatering

Innleggav supah » fre 18.02.2005 2:54

Viftene uler som aldri før etter at jeg installerte oppdateringen. Utrolig irriterende. Jeg kan ikke åpne vg og mac1 uten at de går for fullt. Jeg har faktisk begynt å bruke den gamle maskina mi med xp, bare for å unngå viftene.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 18.02.2005 9:41

Det jeg må gjøre for å roe ned viftene mine, er så sette prosessorene til "Reduced". Da kan jeg scrolle som en gal i Safari uten at viftene går noe særlig opp i hastighet. Jeg ser du har postet på G5support.com. Jeg har ikke noen flere råd enn de som er gitt der. Det er en ganske lang tråd om dette i Apple Discussions også: http://discussions.info.apple.com/webx? ... @.68a64c17

Vi kan ikke gjøre stort annet enn å vente på at Apple tar seg sammen. Om viftene blir for irrterende, setter jeg bare prosessorene til "Reduced". Trenger jeg prosessorkraft, setter jeg dem til "Automatic" eller "Highest" for den tiden jeg trenger det.

Sailfish på G5support.com har fått tilbake stillheten ved å hente tilbake en 10.3.7-klonet harddisk. Dette er vel å merke på en Dual 2GHz G5.

Bare så det er sagt, med Dual 2.5GHz-modellen er det litt anderledes. Jeg har hatt slike viftelyder ved heftig scrolling i Safari før 10.3.8 også, men det ble værre etter 10.3.8 likevel. De fleste som har ringt AppleCare Support o.l. har bare fått beskjed om å resette PMU (eller SMU for de som ikke har PMU-knapp). Mange som har prøvd diverse tips Apple Support har gitt, men uten hell. Dessverre.

Hold ut supah! ;) Det ordner seg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav supah » fre 18.02.2005 11:52

Tilbake på macen nå. Takler ikke windows.
Får smøre meg med tålmodighet =)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 18.02.2005 16:09

supah skrev:Tilbake på macen nå. Takler ikke windows.
Får smøre meg med tålmodighet =)

Bare skru på litt høy musikk! :lol: Det gjør jeg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav polydude » tir 22.02.2005 12:33

er det virkelig ikke annet å gjøre enn å hente inn 10.3.7 eller sette prossessoren til 'reduced'...? eugh... ja,ja får bare måke opp volumet på itunes da. :(

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav polydude » tir 22.02.2005 13:24

orket ikke jobbe med dette bråket, så etter å ha lest gjennom tråden fra apples support site (ref. over) gjorde jeg følgende:

#1: satt prossessor ytelse til 'highest'

#2: skrudde av maskinen og trakk ut kontakten i 5 min.

ikke spør meg hvorfor, men bråket fra viften er borte. i tråden nevnes det at man ved å trekke ut kontakten nullstiller noen settinger, kan ikke gå god for det, men siden det funker gidder jeg ikke å stille spørsmål ved det.

vet ikke om det har noe å si, men jeg sitter på en G5 dual 1.8mhz, 2gb ram

håper dette trikset funker for dere andre også!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 22.02.2005 18:26

polydude: Hvilken Power Mac G5 har du?

Power Mac G5 (Late 2004) har fått byttet ut PMU-knappen med SMU.

Apple skrev:Unlike earlier models of Power Mac G5 or Power Mac G4 computers, the Power Mac G5 (Late 2004) does not have a PMU. This functionality has been replaced by the SMU.


Les mer om SMU her :)
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300341

Jeg har PMU-knapp på mitt hovedkort. Har skrudd av maskinen og trykket EN gang på den. Det hjalp litt, men viftene blåser opp på tunge sider i Safari når prosessorene er på "Automatic" og "Highest". Eneste som får viftene til å bli helt stille på, er å sette prosessorene til "Reduced".

Får håpe alle slike problemer blir borte når Mac OS X 10.4 Tiger (eller Panther 10.3.9) kommer 8)

En ting er i hvert fall sikkert. Power Mac G5 er en heftig maskin :D *vrom vrom* Ikke alle maskiner åpner 30 programmer på 12 sekunder :P

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav polydude » tir 22.02.2005 18:38

hei thomasb

jeg sitter på en dual 1.8 (early 2004), så ja, jeg har vel en PMU-knapp på mitt hovedkort. har ikke rørt den, men kun fulgt oppskriften over for å bli kvitt viftebråket.
det er fullt mulig dette kun dreier seg om tilfeldigheter, men funket gjorde det ihvertfall:)

enig med du ang. heftig maskin. etter å ha gått gradene via orig imac, pm G3, pb G4 og nå til sist pm G5 er det som jeg har beveget meg fra en landsens traktorvei til en 7-felts autobahn... denne maskinen ROCKER:D

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 22.02.2005 19:04

Jeg gikk selv fra en iMac DV SE 500MHz G3, til den maskinen jeg har nå. Følelsen var litt som denne :lol:

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav polydude » tir 22.02.2005 19:26

heh -true dat:D

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav joarek » tir 22.02.2005 19:33

Jeg sitter på en 17" 1.5GHz G4 PowerBook, og merker også at viftene har blitt litt "loco" av lett bruk. Ganske uvandt etter lang bruk av maskinen til tunge prosesser med lite viftebruk. Spesielt irriterende når jeg leker med garageband og tar opp med den innebygde mikrofonen, de viftene høres godt i opptak osv... Men jeg håper Apple kommer med en fiks på dette snart...

*Apple, blåser fletta av deg* (om du har en da ;) )

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Stian D » ons 09.03.2005 17:53

Noen som har funnet ut hvordan man kan få av viften etter oppdatering?
Jeg sitter på en splitter ny 15" powerbook og oppdaterte osx (tross advarsler om vifte problemene) etter det sviver viften hele tiden. Meget stille gående ,men alikevel....

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere