Bredbånd mot Mac og PC

Diskusjon rundt Apples iMac

Bredbånd mot Mac og PC

Innleggav elga » man 21.02.2005 15:22

Kan hende dette blir liggende på feil sted, men da blir det vel flyttet :wink:
Problemet mitt er følgende:
Vi har en Mac og en PC (etterhvert to) som står på forskjellige steder i huset. Telefoninntaket står et helt annet sted.
Vi vil ha bredbånd som funker for alle og det bør vel være trådløst.
Finnes det trådløse routere som funker både mot Mac og PC?
USB eller noe annet?
Føler meg helt grønn her (også) :oops:
medlem i 236 måneder
 

Innleggav TheX » man 21.02.2005 15:28

Jada, det funker helt fint. Kort som brukes i pc kan også brukes i Mac. En helt vanlig Trådløs router, og to trådløse kort gjør susen. Da kan du velge mellom USB eller PCI(tror det er det det heter) kort. Sistnevnte er mest brukt.

Du kan jo forresten kjøpe et Apple Airport kort til Macen. Det funker med de fleste trådløse routere. (Det fungerer med 802.11g standarden.)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Bonna » man 21.02.2005 15:39

Om du skal stå mellom valget usb og pci, så velg for ALL del pci! ALDRI velg usb-dongle dersom du har mulighet til å velge pci! USB detter ofte ut! Om du har mulighet til det så velg airportkort fra apple, som jeg personlig har hatt gode erfaringer med. Har fungert hvor enn en går. Koster vel 699,- på applestore og eplehuset om ikke jeg husker feil. Eplehuset hjelper deg også med å sette inn om du er usikker på hvordan det gjøres, men det er overaskende enkelt... Du kan også velge den tråløse basestasjonen til apple. Skal fungere greit til pc den også. Om du liker musikk er jp airport ekspress med airtunes ypperlig! Sjekk ut under tråløst på tilbehør på apple.no. Mye finfint der! :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav elga » man 21.02.2005 15:47

Vil det da kunne si at jeg kan bruke Airport til Macén, gubben med sin PC (nei jeg får ikke omvendt han...) kan bruke PCI kort og poden på PC en USB-løsning (som gjør at jeg lettere kan styre når han har tilgang til internett, ja, jeg vet jeg er streng) :twisted:
Alt dette gjennom en trådløs router et annet sted i huset?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav KDN » man 21.02.2005 15:51

elga skrev:Vil det da kunne si at jeg kan bruke Airport til Macén, gubben med sin PC (nei jeg får ikke omvendt han...) kan bruke PCI kort og poden på PC en USB-løsning (som gjør at jeg lettere kan styre når han har tilgang til internett, ja, jeg vet jeg er streng) :twisted:
Alt dette gjennom en trådløs router et annet sted i huset?

JA, tilgengen kan begrenses på basestasjoner som støtter det (nesten alle) på både USB kort, PCMCIA kort, PCI kort og Airport kort (er ikke også dette PCMCIA?)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Bonna » man 21.02.2005 15:56

poden, vil det si guttongen eller lignende? Tok ikke helt den. Men joda det kan du. Vil fremdeles ikke anbefale USBløsningen. Heller la poden (hva enn det er) også få seg et pci-kort, og heller åpne og stenge tilgangen hannes alt ettersom når han kan bruke internett. USB er ikke noe god løsning, og om poden er utolmodig og ikke liker at der er problemer, så kan det bli mye skriking... :P Men ja det stemmer nok det du tolket det til ja. Ruteren kan være enten airport basestasjon eller hvilken som helst basestasjon med 802.11g standaren (har så og si alle!)
Så ja det funker fint det! Men USB vil jeg si er en kriseløsning! Har hørt mye om problemer med USB!
medlem i 244 måneder
 

Innleggav admin » man 21.02.2005 15:57

Følgende router har jeg benyttet til akkurat det du sier :

<a href="http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=15215&a=854773&g=0&url=http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=25713" target="_blank">DLink 54+ Mbps Trådløst Internet Gateway</a>

Koster 624 kr hos MPX. Støtter både B og G standarden. Funker med andre ord både med Airport Extreme og vanlig Airport.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav KDN » man 21.02.2005 16:00

admin skrev:Følgende router har jeg benyttet til akkurat det du sier :

<a href="http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=15215&a=854773&g=0&url=http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=25713" target="_blank">DLink 54+ Mbps Trådløst Internet Gateway</a>

Koster 624 kr hos MPX. Støtter både B og G standarden. Funker med andre ord både med Airport Extreme og vanlig Airport.


Må virkelig anmbefale å kjøpe noe annet en D-Link. Har vært borti noen slike basestasjoner nå, og det har vært generelt mye trøbbel med de.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav admin » man 21.02.2005 16:03

Har som sagt akkurat den over. Fungert som en drøm, og det har alle andre DLink produkter jeg har hatt også.

Selvfølgelig er Airport basestasjonen fra Apple å anbefale, men den er en god del dyrere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav KDN » man 21.02.2005 16:13

admin skrev:Har som sagt akkurat den over. Fungert som en drøm, og det har alle andre DLink produkter jeg har hatt også.

Selvfølgelig er Airport basestasjonen fra Apple å anbefale, men den er en god del dyrere.

Jeg jobber i en IT bedrift og vi har en del store kunder som har kjøpt en del Trådløse rutere av oss. Vi solgte en del D-link bokser fordi de er så billige, men i den senere tid så har vi kuttet det helt ut. Masse problemer! 10-20% prosent av alle basestasjoner vi har solgt har ikke fungert tilfredstillende, og det er en ganske stor feilmasgin.

Hvis du ikke har lyst til å punge ut for en Airport basestasjon så er 3COM eller Linksys basestasjoner veldig bra alternativer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ponke » man 21.02.2005 16:16

Dessverre er jeg enig i at mange av D-link sine produkter er mangelfullt oppfulgt og faktisk rent svake på firmware-siden fra start også. Sky dem som ilden tils dem får et bedre rykte.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav elga » man 21.02.2005 16:30

Takker for mange informative svar.
Har egentlig hatt på følelsen (uten at jeg har sjekket) at det med bredbånd hos oss ble litt problematisk.... :roll:
Kjempefint at dette kan løses på en ganske enkel måte.

poden, vil det si guttongen eller lignende?


Ja, han er 11 år, og jeg vil gjerne ha styring på hvor mye tid han bruker på internett, og hvor han er...
medlem i 236 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]