Boote fra USB 2 på mac mini

Diskusjon rundt Apples iMac

Boote fra USB 2 på mac mini

Innleggav mp2k » fre 25.02.2005 16:05

Hei.

Vurderer å kjøpe et harddiskkabinett til den harddisken jeg brukte i min gamle g3 og bruke denne som oppstartsdisk på mini macen min. Fant to på komplett.no som virket greie, og jeg sparer 100 penger på å kjøpe alternativet med kun usb 2.0 og ingen firewire. Spørsmålet er da: Kan minien starte opp fra usb-disker eller kun fra firewire?

regner også med å få litt bedre ytelse i forhold til den innebygde 2.5 tommers disken, men jeg lurer litt på om jeg får enda bedre ytelse ved å kjøpe en vanlig firewire (eller usb2) disk.

på forhånd takk

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav andemann » fre 25.02.2005 17:07

Hva er tekniske data på hden fra g3en?

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav mp2k » fre 25.02.2005 22:23

WD caviar 120 gb, ATA 100, 7200 RPM. Xbench påstår den er tre ganger raskere enn mini harddisken

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Froggen » fre 25.02.2005 23:25

mp2k skrev:WD caviar 120 gb, ATA 100, 7200 RPM. Xbench påstår den er tre ganger raskere enn mini harddisken


USB2 er dessverre ikke så hurtig som spesifikasjonene antyder. Kjøp et kabinett med Firewire i tillegg.
Du får uansett ikke utnyttet harddisken fullt ut, men du får nok noe bedre ytelse enn med den interne 2.5" disken i mac mini'n.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav magnus » fre 25.02.2005 23:42

Det beste er jo å bytte ut den interne mac mini harddisken med en på 7200rpm.
medlem i 243 måneder
 

Innleggav dark » fre 25.02.2005 23:51

Altså, jeg har ikke greie på mac av den enkle grunn at jeg kjøper den om 78 dager. Men jeg vil tro at om du kjøper firewire/usb ekstern harddiskkabinett, så tror jeg ikke du kan boote fra den. Jeg regner med de trenger egen driver? som lastes av OSet? Eller er jeg helt på gjordet?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Rev » lør 26.02.2005 0:35

dark skrev:Altså, jeg har ikke greie på mac av den enkle grunn at jeg kjøper den om 78 dager. Men jeg vil tro at om du kjøper firewire/usb ekstern harddiskkabinett, så tror jeg ikke du kan boote fra den. Jeg regner med de trenger egen driver? som lastes av OSet? Eller er jeg helt på gjordet?


Så lenge du har OS X lagt inn på den eksterne harddisken, kan du fint boote fra den (da vil man som regel ha hjemmeområdet på den eksterne disken, hvis man ikke pæler litt). Husk at dette fører til at man ikke kan koble til og fra noen av diskene, siden den som er eksternt tilkoblet kjører hele systemet.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav josteinsen » lør 26.02.2005 1:13

Hvis man booter fra en ekstern disk så vil vel ytelsen være mindre enn om man bruker den interne vil den ikke det da? Selv om disken i seg selv er raskere så er vel hastigheten på fw/usb2 være lavere enn den koblingen som brukes mellom HK og den interne 4200rpm disken.... eller er jeg helt på jordet?

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]