Kjøpe iMac eller Power Mac?

Diskusjon rundt Apples iMac

Kjøpe iMac eller Power Mac?

Innleggav thimic » tir 01.03.2005 20:12

Fikk ADC-startpakken i dag og ble inspirert til å igangsette planene om å selge windows-maskinen og kjøpe en G5. Sitter nå med to muligheter. Selge PC'en, Geforce 6800GT AGP-kortet og de to 17" lcd-skjermene og kjøpe en iMac 20", eller å kun selge PC'en og kjøpe den billigste PowerMacen med single prosessor og sette Geforce-kortet inn i denne.

Argumenter jeg ser for iMac:
- tøff å se på
- får en helstøpt apple-maskin uten stygge 3. parts komponenter
- tar liten plass
- med bluetooth og 802.11g er det kun strømkabel som er nødvendig tilkobling
- jeg spiller kun WoW, og iMacen burde takle dette
- jeg kommer ikke til å installere mer enn 1 GB ram i den
- 250GB HD + de eksterne harddiskene + iPoden holder i lange baner
- bedre med 20" widescreen enn 2x 17" 4:3 med 5cm mellomrom i mellom
- mer stillegående enn PowerMac?

Argumenter jeg ser for Powermac:
- jeg får beholde grafikkortet
- får 20% rabatt, mot 10% på iMac
- større oppgraderingsmuligheter
- kraftigere maskin
- slipper å selge to lcd-skjermer og sende i posten (har ikke bil og langt til postkontoret :))
- høyere total oppløsning på skjermene

Noen som har noen ide om hva jeg bør velge? Vil også gjerne høre erfaringer med iMac G5 og WoW.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ask » tir 01.03.2005 20:15

Har du sjekket at grafikkortet kan brukes med Macen?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav thimic » tir 01.03.2005 20:23

I grunnen ikke, bare regnet med det.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav thimic » tir 01.03.2005 20:39

Finnes det en oversikt over hvilke grafikkort som passer i en PowerMac G5 noe sted?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Pleinar » tir 01.03.2005 20:43

Jeg er egentlig ganske skuffet over den første generasjonen med iMac G5. Det er mulig det er en "mandagsmaskin" jeg har prøvd, men jeg fikk mer ut av eMac G4 1,25 enn en iMac G5. Begge maskinene hadde 512mb ram, så det er ikke der problemet ligger. Xbench-testen var også faretruende svak på iMac G5.

Jeg ville ha valgt en PowerMac fremfor en iMac! Men her blir det et spørsmål om penger for de aller fleste regner jeg med.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav dusa » tir 01.03.2005 21:08

Har en 17" iMac G5 på jobben, men kan ikke si at den har overbevist når det gjelder tyngere oppgaver. Min PB kjører råtta av den maskinen.

Ville klart valgt en PowerMac om jeg hadde vært i dine sko.
...uten tvil !

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Avhengig av bruk...

Innleggav macwerner » tir 01.03.2005 21:45

Hva skal du bruke maskina til ? Sitter sjølv på en iMac 20" med 768mb RAM. Den er rett og slett nydelig. Bruker hele CS pakka til Adobe, iLife 05 og Soundtrack + Garageband. I tillegg leker jeg av og til med Ableton Live 4.0 og det har hittil ikke vært et eneste problem. Når iMacen blir pressa på prosessoren blåser viftene litt kraftigere, men det blir du vant til pluss at de3 roer seg så fort oppaven er løst. Sønnen spiller WoW og er veldig fornøyd.

Skal du derimot jobbe med video er PowerMac det beste alternativet, da kan du oså kjøpe billige kjappe FW 800 disker og f.eks. Raide disse. iMac greier ikke så kjappe disker.

Uansett er det bra at du bytter ut windows med mac !!!

:D

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav magnus » tir 01.03.2005 22:04

Har du råd til en Power Mac ville jeg ha kjøpt en Power Mac, en haug med mere krefter i powermaskinene enn hav det er i i-maskinene. Ellers er det jo 4 ganger mer ram, bedre opgraderingsmuligheter osv.
medlem i 243 måneder
 

Skjermkort fra PC for bruk i Macitosh

Innleggav Powerman » ons 02.03.2005 17:05

Det er ikke mulig å benytte PC Skjermkort direkte i en Macintosh. Det er noe med firmware ( Programvaren i ROM ) som ikke lar seg bruke uten videre. ATI og NVidia har egne utgaver av sine skjermkort spesielt for Mac og disse passer heller ikke i PC, selv om de bruker samme kontakt AGP osv.

Selv løste jeg problemet med å velge mellom PowerMac og iMac ved at jeg kjøpte en av hver, selv om lommeboka skriker ennå av denne avgjørelsen.

På mange måter er det iMac'en som jeg har som favoritt. Alt innebygget i skjermen er utrolig effektivt og tar lite plass. Den har hedersplass på stua, mens PowerMac'en er på datarommet.
medlem i 228 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere