Flytting av intern harddisk i G4

Diskusjon rundt Apples iMac

Flytting av intern harddisk i G4

Innleggav dakar » ons 02.03.2005 14:53

DØD G4 pm, går det an å flytte hardisken på denne inn i en annen g4 Pm samme modell? Begge er 400Mhz maskiner. Grunnen til at førstnevnte er død er at den ikke finner systemmappa, og vil ikke finne den uansett om jeg starter opp fra firewire (går ikke), trykker ned alt,c eller x under oppstart. Skulle gjerne få brukt harddisken i den andre maskinen sammen m eksisterende harddisk, og er det mulig uten å slette filer på den flyttende harddisk?
Noen tips?
medlem i 229 måneder
 

Innleggav desafio » ons 02.03.2005 14:57

har aldri prøvd dette på mac, men tror det skulle gå helt fint bare du har en ledig plass å sette harddisken i, samt plass på en kabel.

Det skulle hvertfall ikke skje noen skade på noen av diskene så vidt jeg kan forstå.

Alle gangene jeg har gjort dette på vanlige pc'er, har det gått helt strålende, så "you go girl ;)"

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav dakar » ons 02.03.2005 15:11

er ledig plass nederst i maskinen, og noen utganger på samma kabel som går til HD. Så det er bare å plugge inn og se hva som skjer???(puh).
Ja får prøve.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Jarand » ons 02.03.2005 15:14

Såvidt jeg vet har alle G4-maskiner standard IDE harddisker, så de kan flyttes rundt akuratt som på en PC. Også mellom maskiner. I min G4 450Mhz og andre G4-maskiner jeg har vært inni så er det vanligvis plass (og ferdig kabel) til 4 IDE-enheter. CD og standard harddisk tar to plasser, så stort sett vil det være 2 ledige IDE-tilkoblinger for ekstra harddisker.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav desafio » ons 02.03.2005 15:16

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan jumpersystemet funker på macs, men du må huske å sette "hoveddisken" som master, og den du skal sette inn nå, som slave. Hvis ikke blir det kollisjon mellom diskene, og da vil enten
- en av dem ikke dukke opp
- ingen vises
- maskina booter fra feil disk

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav dakar » ons 02.03.2005 15:19

mm. Skal jeg sette den nye på toppen av den gamle? det er både plass over og ved siden....tror best over? Jeg gir Startstasjonen nytt navn og velger den som startstasjon før installerer.? eller annen måte å definere "master" and slave på?Uansett burde gå greit hvis jeg velger alt tasten når starter opp?
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Jarand » ons 02.03.2005 15:34

Jumperene fungere på samme måten på Mac som på PC. Hva man kaller harddisken har ingen betydning. Det er kun et navn som vises i Finder. Maskinen gjenkjenner disken som utfra hvor den er tilkoblet og om den er slave/master. Veiledning for jumper-innstillingene skal normalt stå på harddisken.

Som nevnt tidligere må jumperene settes ulikt på de to diskene. Jeg er usikker på om G4en støtter "cable select"

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav desafio » ons 02.03.2005 15:43

Hvis du har to disker, er det uansett best å ha en som "master w/slave" og den andre som "slave". Cable select er tungvint, og man må planlegge hvordan ting skal se ut fysisk inni maskina om man skal bruke det.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav desafio » ons 02.03.2005 15:47

Hvis du ikke vet hva en jumper er, så er det forklart her

Her er et bilde av en jumper:
Bilde

Den blå saken der er jumperen

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Cable select

Innleggav hakon » ons 02.03.2005 16:39

Jeg bruker Cable Select på alle mine disker.. tilogmed G3 klarer å mestre det der! :wink:

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav dakar » tor 03.03.2005 15:54

takk for all hjelp. skal prøve nå. det derre jordingsgreiene høres skummelt ut. Hva er sjansen for å få støt?
medlem i 229 måneder
 

Støt

Innleggav hakon » tor 03.03.2005 16:38

Hvis det er jordingen ved å ta utenpå strømførsyningen du snakker om så kjenner du det ikke (medmindre du har ligget og gnidd deg på en trampoline :roll: ). Har selv 4 disker i min PM G4.. alle står på Cable select (utenom startup tror jeg)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]