iMac G5 fusker plutselig

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac G5 fusker plutselig

Innleggav kevin » fre 04.03.2005 0:05

Har vært en fornøyd eier av en iMac G5 17" (+ bluetooth, airport extreme og 512mb (original) ram) siden oktober i fjor. I den siste tiden har den plutselig begynt å fuske.

Disse "fuskene" innebærer:
- program avbrytes plutselig og lukkes på et blunk.
- vanlige program blir trege, spesielt de som har flere vinduer (som f.eks amsn). Skjer ofte på iTunes. Video på Quicktime går ofte treigt. Alt i ett har systemet blitt mye tregere.
- noen sjeldne ganger får jeg en grå boks hvor det på forskjellige språk står at jeg må restarte maskinen. Dette skjer helt tilfeldig virker det som.
- dette skjer veldig ofte ved oppstart, som ofte bare den første gangen etter den har vært avslått en stund.
- av og til ved oppstart kjører vifta på MEGAfart (skikkelig høyt, og da mener jeg skikkelig).

Jeg har prøvd å (uten hell):
- tatt ut aiport extreme-kortet og den hver av minne-brikkene og ekstern harddisk.
- kjørt apple hardware test flere ganger (ingen error).
- kjørt reparering av disk-rettigheter.
- kjørt onyx.

Jeg har i de siste ukene ikke:
- lagt inn noe vesentlig program som krever admin-passord
- slettet filer som jeg selv ikke har lagt til
- ringt apple support (eller eplehuset hvor jeg kjøpte den). Vil helst prøve å unngå det siden jeg bruker denne som et arbeidsverktøy og er teeeeemmelig hjelpeløs (og ikke minst fattig etter en stund) uten den.

Dessuten er det over 35GB igjen på disken.

Noen forslag?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav TheX » fre 04.03.2005 0:10

Send en mail til Apple om temaet. Høres ut som noe veldig galt med maskinen.

Har du AppleCare blir det enda lettere, men uansett får du den reparert, oppstår det problemer underveis, er Apple ofte så snille at de "tilfeldigvis" gir deg en ny maskin. :-D

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav magnus » fre 04.03.2005 0:14

Den gråe boksen er en "Kernel Panic", det er den verste feilmedlingen du kan få på mac, og den kommer som regel av hardware feil. Men har du innstalert noe spesiell programvare id et siste?, issåfall fjern den. Ville også ha forsøkt meg på en formaterring og reinnstallasjon.

Prøv å start opp uten AirPort-kort, med kun en av de to minnebrikkene, om det samme skjer tar du ut den minnebrikken og setter i den andre, om den fortsatt ikke funker somd en skal er det nok noe er alvorlig :(
medlem i 243 måneder
 

Innleggav kevin » fre 04.03.2005 0:17

Hadde bare 3 måneder gratis support hos Applecare. Har ikke installert spesiell programvare heller, kun små ting som jeg har fjernet. Har ikke prøvd formatering ennå, men kan være en utvei i tilfelle.

Hva er mailadressen til de jeg skal sende til hos Apple?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav prosch » fre 04.03.2005 0:41

Du har uansett to års reklamasjonsrett, og den er det ikke apple som utsteder den er det norsk forbrukerkjøpslov som "utsteder", så lenge du ikke har gjort noe klandreverdig med maskinen trenger du ikke å fortvile. Si ifra hvis du trenger hjelp til å krangle, jeg begynner å bli erfaren... :o
medlem i 241 måneder
 

Innleggav kevin » fre 04.03.2005 16:39

Har vært i kontakt med Eplehuset i Trondheim og de mente det kunne være Mid-plane som er defekt. Høres det riktig ut? Har temmelig god kunnskap om hardware på PC, men på Mac er jeg temmelig fersk.

Er visst bare å dra på Support på Apple.com og kjøre gjennom en troubleshooting, og dermed får jeg tilsendt ny mid-plane kostnadsfritt som jeg kan skifte selv hjemme i min egen stue. Flotte saker.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere