Der var minien endelig på plass!!

Diskusjon rundt Apples iMac

Der var minien endelig på plass!!

Innleggav chrstein » fre 04.03.2005 15:57

Fikk endelig minien min igår ettermiddag! :D 1,42G, 80Gig, 512Mb.
Har nå endelig fått tak i et tastatur med usb-plugg og startet den opp. Hæi, dette er mitt første mac1-inlegg skrevet med mac. Dette er egentlig det første noenting jeg har skrevet på en mac! :D

Må si minien ser bra ut! Og den er enda mindre enn jeg så for meg faktisk!
Har ikke testet hastigheten på den no serli ennå, har bare lekt meg med systeminnstillinger og slikt. Har kommet til safari (det første prog fra venstre på docken :wink: )
Gleder meg til å fyre opp Adobe Creative Suite og ser hvordan det går!
Jeg skal bestille en skjerm som støtter DVI også, ser at bildet som adapteret produserer ikke er helt optimalt, i alle fall ikke i forhold til tekst. Det hjalp forresten betraktelig å skifte til sRGB fargeprofil.

En ting som jeg lurer på nå, hvor i svarte funker ikke de 6 home/end osv-knappene på tastaturet mitt? Må jeg eneable dette på et vis? Plagsomt å skrive tekst uten disse. Har et Logitech tastatur.

Jah, nå gidder jeg ikke skrive mer :P kommer helst sikkert mer siden, har aldri tatt i en mac før! :roll:
medlem i 229 måneder
 

Innleggav netromac » fre 04.03.2005 16:01

Gratulerer!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav josteinsen » fre 04.03.2005 16:04

gratulerer!

du får legge ut noen bilder til oss :)

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Kristoffer89 » fre 04.03.2005 16:06

Grattis! :D
Ta bilder for f*en! :P
medlem i 229 måneder
 

Innleggav eckmann » fre 04.03.2005 16:24

Hei gratulerer så meget. Og til tastene dine:

http://gnufoo.org/ucontrol/ucontrol.html

http://doublecommand.sourceforge.net/

Gratulerer igjen. Hvor bestilte du fra?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav chrstein » fre 04.03.2005 16:34

Takker

Der var jeg tilbake igjen. Har kjørt gjennom alle programmer nå, men uten noe innhold på maskinen så hadde det litt for seg!
Sliter hår for å klare å skrive alfakrøll, utrolig hvor mange plasser man er nødt til å skrive det dumme tegnet.

Jeg skal teste programmene du linket til eckmann, takk for tipset!

Kan godt legge ut noen bilder, men alt er bare et rot her forløpig
medlem i 229 måneder
 

Innleggav eckmann » fre 04.03.2005 16:38

Alfrakrøll ligger jo til ventrse for Æ. Om du ikke bytter plasser. Selv har jeg byttet plasser, og selv har jeg et Logitech-tastatur. :) Ta noen bilder etter at du har fått ryddet opp da.

Kom forresten over dette ganske morsomme bildet her (alle har sikkert sett det før, men allikevel):

http://www.tomshardware.com/howto/20050 ... rosse1.jpg

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Der var minien endelig på plass!!

Innleggav Gole » fre 04.03.2005 16:38

chrstein skrev:En ting som jeg lurer på nå, hvor i svarte funker ikke de 6 home/end osv-knappene på tastaturet mitt? Må jeg eneable dette på et vis? Plagsomt å skrive tekst uten disse. Har et Logitech tastatur.


Se om ikke du finner noen mac-drivere på sidene til Logitech.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav TheX » fre 04.03.2005 16:47

Det er bare å innstallere Driveren til Logitech for at tastene skal funke. Hvis du har en F-tastlås sak, så anbefaler jeg deg ikke å innstallere, da du må trykke på denne F-tastlås tasten for at Exposé og annet skal fungere med F9, F19, F11(hvis du ikke vet hva Exposé er, så åpne mange vinduer i Finder og Safari, og trykk på tastene over!)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav tactus » fre 04.03.2005 16:47

Du kan gå systemvalg, internasjonalt, tastaturmeny og få fram tastaturvisning så du blir kjent med tastaturet. Tror det skal fungere riktig med ikke-Apple tastaturer, men jeg tør ikke si sikkert.

Var ikke Tastatur visning ett eget program under 10.2? I allefall var enkelte løsninger mer logisk der..

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav eckmann » fre 04.03.2005 16:49

Har ikke klart å finne drivere til mitt diNovo tastatur for mac jeg :) Om noen gjør det, så vær så snill å si ifra.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Otsego » fre 04.03.2005 16:51

Gratulerer med mac'en, venter selv på en PowerMac G5. Problemet er at jeg ikke klarer å vente :P

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Lillewill » fre 04.03.2005 21:26

Grattis med macen!
Hvor lang tid tok det fra du bestilte til du fikk den?
Har selv ventet i 4 uker...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav chrstein » søn 06.03.2005 17:30

takk for hjelpen alle sammen! Har ennå ikke fått helt kontroll på knappene her, men er på vei!

Jeg bestilte Minien den 14.februar. Så det tok ca. 3 uker. Pakken var plutselig på døra, uten at apple sine sider varslet meg om det. Så jeg måtte få pakken kjørt ut igjen dagen etterpå. Greit nok, men kjedelig å vente, hehe! TNT har forresten stort sett bedriftkunder, så di gadd ikke ringe meg før levering, det spurte jeg de om. "Men Apple er en stor kunde ja" sa den hyggelige dama hos TNT. Så da synes jeg de burde ta hensyn til at Apple sine kunder ofte er privatkunder.. menmen, fikk nå pakken i alle fall!
medlem i 229 måneder
 

Innleggav CreeVal » søn 06.03.2005 18:07

Gratulerer med ny Mini, håper det blir noen bilder snart :D
Har faktisk vurdert å anskaffe meg en selv, men jeg tror det må vente til neste gang jeg skal gjøre stor innkjøp av datamaskin.

Jeg fikk min Mac med posten, men det er fordi jeg bor i Kristiansand da... De kjørte den ut, men selvsagt var jo ikke jeg hjemme.
Så jeg ringte TNT og fikk sendingsnummer og hentet Macen...
Problemet med dette var at TNT sendte dem i 3 separate pakker/kolli, så når jeg hentet Macen fikk jeg bare macen og ikke bæreveska og musa, det måtte jeg hente med kollinummeret dagen etterpå fordi Posten ikke hadde registrert alle 3 kolliene men bare den ene...
Men det gikk helt fint egentlig.

Tror jeg egentlig bare skal være glad for at det var posten, jeg er nemlig stamkunde på postkontoret her(bestiller mye til PCen :P )

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]