Min første Mac er på vei!

Diskusjon rundt Apples iMac

Min første Mac er på vei!

Innleggav Garf » man 14.03.2005 22:26

Jeg er PC-bruker siden IBM PC XT. Har kjørt Windows 1.0. Har til og med kjørt Windows 386, hvis noen kan huske så langt tilbake.

Windows var jo bedre enn DOS, og det var alltid spennende med nye funksjoner i nye versjoner av Windows. Støtte for lyd! Skalerbare fonter! Bedre utnyttelse av minnet! Jeg var betatester for Windows 3.1 (lastet ned disk images via CompuServe) og skrøt fælt til alle om hvor fint det kom til å bli.

Nå har jeg fått nok. Windows XP er overlesset med unødvendige funksjoner, det idiotiske registryet, filer man ikke vet hva er (eller om man trenger), virus og perler som Internet Explorer og Outlook Express. Uforklarlige heng, installasjoner som feiler, blue screens etc. Feilene skyldes ikke nødvendigvis Windows eller Microsoft, men bunner i at det er så mange forskjellige firmaer som produserer hardware, drivere og applikasjoner.

Jeg jobber med IT daglig og har IT og gadgets som hobby, men Apple har alltid vært for dyrt for privat bruk og ikke aktuelle i jobbsammenheng, fordi jeg jobber som konsulent og må tilpasse meg det kundene har.

Jeg må bruke en PC med Windows i jobbsammenheng, men nå har jeg bestilt en Mac Mini som jeg skal ha hjemme. Hvorfor?

* Fordi den er liten og ser fin ut og kona kommer til å like den.
* Fordi den er billig nok - rundt 8.000 med alle nødvendige tillegg. Skjerm har jeg fra før.
* Fordi jeg har en iPod og er fornøyd med både den og iTunes - Myten om "The halo effect" er så absolutt sann.
* Fordi den kommer med akkurat den typen software som en hjemmecomputer trenger.
* Jeg har lurket på forumet her og andre steder, lest hvilke opplevelser andre har hatt, og har etter hvert blitt overbevist om at jeg ikke kommer til å bli skuffet.
* Trenger ikke spill. Har en Nintendo Gamecube fordi jeg har en 5 år gammel sønn.
* Jeg har etter hvert blitt såpass gammel at jeg vil bruke tiden min til å gjøre noe fornuftig med en datamaskin fremfor å mekke på innstillinger og laste ned de siste driverne etc.

Nå følger jeg spent med på Apple Stores leverings-info-side for å se hvor maskinen er. I øyeblikket er den i Luxemburg, så da må den vel dukke opp før påske. Håper det!
medlem i 228 måneder
 

Re: Min første Mac er på vei!

Innleggav kolby » man 14.03.2005 22:33

Garf skrev:Windows var jo bedre enn DOS, og det var alltid spennende med nye funksjoner i nye versjoner av Windows. Støtte for lyd! Skalerbare fonter! Bedre utnyttelse av minnet!

Og Macintosh har vært slik i 21 år.

Velkommen i klubben! Om det skulle være noe så er det bare å spørre her på forumet eller søke deg etter svar fra tidligere tråder.
Lykke til med Macen, du har gjort et smart valg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav admin » man 14.03.2005 22:38

Gratulerer med et GODT valg - du blir nok ikke skuffet!

Hygg deg her på forumet, noen vil alltid hjelpe deg og ingen spørsmål er for dumme!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav dagga » man 14.03.2005 22:40

Gratulerer og velkommen til familien :D

k-

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav appleman » man 14.03.2005 22:50

Blir spennende å lese dine (første)inntrykk når Mac minien er i hus :D

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sjo » man 14.03.2005 22:50

gratulerer... du har en fin tid forran deg... du kommer neppe til å angre.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav netromac » man 14.03.2005 22:58

Gratulerer. Du får rapportere dine tanker rundt minien når den kommer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Macaroni » man 14.03.2005 22:58

Grattis
Jeg er kjent med 386 og har gode minner fra den tid.
Byttet til mac for 2 år siden og har aldri angret.
Mac os er rett å slett knallbra.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav dusa » man 14.03.2005 23:02

Gratulerer og velkommen etter ;-) Har hatt min i 75 dager nå og angrer ikke på overgangen. Kan godt kjenne meg igjen i historikken din, been there, done that !

Få macene ut til folket før de blir sprøe av virus, spioner og sikkerhetsoppdateringer !!

Har også en mini på vei et eller annet sted.... venter i spenning på vegne av min kjære ;-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav strawberry » man 14.03.2005 23:26

Gratulerer så mye, Garf - og jeg er sikkert like spent som Appleman på å få høre om dine første erfaringer!

Mvh. Strawberry, som også bruker PC i jobbsammenheng. (Jobben skal jo ikke være hobby heller! :lol: :lol: :lol:)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Varm velkomst!

Innleggav Garf » man 14.03.2005 23:42

Hjelpe meg - det var mange svar på en times tid. Tusen takk for velkomsten!

Før jeg handlet undersøkte jeg hva som var av diskusjonsforumer rundt omkring og oppdaget dette. Tror nok jeg finner svaret på de fleste nybegynner-spørsmålene her bare ved å søke.

Sitter her og trykker refresh-tasten på Apples "Shipment status"-side. Kom igjen da! Når går flyet?

Omtrent som bitte bitte lille julaften.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav netromac » man 14.03.2005 23:58

Kjenner til følelsen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere