Hvor stille er din iMac G5

Diskusjon rundt Apples iMac

Hvor stille er din iMac G5

Innleggav Jeever » tir 15.03.2005 1:47

Hvor mye hører du av din iMac G5?
Når jeg sitter foran maskinen og det er helt stille i rommet kan jeg høre "viftemotoren" ikke lyden av selve luften men av den roterende delen.
Er dette normalt. Har nettopp fått en ny p.g.a at den forrige bråket utrolig mye. Mulig at jeg er overfølsom men jeg vil ikke si at den er "silent as a whisper"

Maskinen det gjelder er en 17" 1,8 Ghz 768 RAM

Noen erfaringer?

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav mons » tir 15.03.2005 2:07

Det har muligens noe med siste oppdatering av osx (10.3.8 ) som av en eller annen grunn får viftene til å kjøre mye mer enn hva de gjorde før. Finnes noen andre tråder om dette rundt omkring. De som klager mest er gutta med de siste PowerMac'ene, men jeg merker det godt på min Powerbook også. De fleste sier at det kan hjelpe på ved å endre prosessorytelsen under Strømsparing. Still inn på noe annet enn det du har på nå. (For eksempel fra automatisk til høyest eller lavest) Merket egentlig ikke noen forskjell på min maskin, men kanskje du finner ut noe. Vi kan jo håpe at dette ordner seg ved neste oppdatering.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav åttitre » tir 15.03.2005 3:28

så den nyeste PB bråker mye mer? eller bare mer liksom? selv har jeg 1.5 PB og kan ikke klage på noen måte. upåklagelig:D liker litt lyd, vet jeg at alt er i orden enn når alt er dønn stille! hehe...
medlem i 239 måneder
 

Innleggav mons » tir 15.03.2005 14:44

Hehe. Nei, powerbook bråker på ingen måte mye. Man kan vel egentlig ikke snakke om bråk i det hele tatt. Bare en stille hvisling. Jeg har bare lagt merke til at vifta går mye mer nå enn hva den gjorde før. Og jeg snakker altså om før nyeste oppdatering av osx. Vifta i en iMac kan gå i forskjellige hastigheter. Kanskje vifta til Jeever går på en høyere hastighet enn hva den skulle. Av samme grunn som at vifta på min PB går mer/raskere enn hva den gjorde før.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Jeever » ons 16.03.2005 0:32

Det er ikke selve "luft" lyden som plager meg men mere at det høres ut som en roterende plast del, selve lyden av mekanikk.
Kan noen med en av disse iMac'ene gi meg en tilbakemelding på hvordan opplevelsen er når du sitter foran maskinen uten noen form for bakgrunnsstøy. Er det dønn stille eller hører du noe. Hørte på en 20" og den var helt musestille.
Hvis jeg skal beskrive lyden med ord må det bli Weeeeeeeeee........ og litt opp og ned i pitch avhengig av hvor tungt den jobber.

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav dusa » ons 16.03.2005 0:43

Har en 17" 1,8 med 768 ram på jobben som hveser endel. Den gasser opp endel mer når den jobber med tyngre oppgaver. Merket det best da jeg tok den med hjem til en stille leilighet, på jobben har jeg aircondition som bråker mer slik at jeg ikke hører maskinen i det hele tatt.........

Tror lyden din er såkalt normal på den boksen der. Du finner noen tråder på forumet som omhandler en "feil" i maskinen som gjør at den bråker ekstra mye, men det høres ikke ut som hverken du eller jeg er blant de som har denne feilen.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav angZt » ons 16.03.2005 0:48

Jeg sitter selv på en iMac G5, 768ram...
Den er "stille" stort sett hele tiden.. når jeg har kjørt den hardt så hender det at den "stønner" litt mere... men stort sett helt kurrant.. Man kan jo tross alt ikke forvente en lydløs maskin.. det er heavy shit du har mellom hendene..

Men igjen.. jeg har hørt rykter om at den siste oppdateringen til os x får maskinen til å bråke litt mere.. av en eller annen merkelig grunn.
Selv har jeg ikke installert den, jeg velger å "ta bort haken" ved spørsmål om oppgradering..

:twisted:
medlem i 229 måneder
 

Innleggav nemis » ons 16.03.2005 2:12

Jeg sitter på en mac-mini. Den er også ganske stille. Spesielt i dvale :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav macwerner » ons 16.03.2005 10:16

Jeg sitter med en 20" iMac G5. Den er ikke lydløs, men når jeg sitter foran den og det er stille i lager den ikke mye lyd.Det er en svak "summme" lyd og så vidt litt "luft"lyd. Med engang kjøleskapet på kjøkkenet bgynner å dure blander lydene seg og jeg må av og til legge hodet nærmere macen for å høre noe. Det høres ut som om støyen din er helt akseptabel ,men det må jo selvsagt du avgjøre ! = )

Det nest beste forumet på internett ( etter mac1.no, selvsagt ) er kanksje hos Apple. Gå hit : http://discussions.info.apple.com/
klikk deg fram etter hvilken maskin / program du trenger hjelp til ! Du må registrere deg for å stille spørsmål og sende svar men det er helt gratis

= )

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav steinmb » man 21.03.2005 4:27

En del har klaget over dårlige vifter på iMac. Søk litt rundt etter midplanes og vifter og du blir sikkert litt klokere. Apple skifter disse på garatien uten spørsmål om du klager. Min hører jeg og den irriterer meg så den blir byttet tirdag (håper jeg) Min bråker litt variabelt og det har ingenting med belastning eller spowersaving å gjøre. Ren mekansik ulyd.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav sindre » man 21.03.2005 10:16

Jeg fikk tilsendt nytt mid-plane (kort som inneholder hele innmaten bortsett fra harddisk, minne og strømforsyning) i forrige uke og byttet dette. Startet opp maskinen og alt var bare velstand i forhold til lydnivå. Jeg har en 17" 1.6 av den første produksjonen (altså produsert rundt lanseringen).

Nå skal det også sies at dette mid-planet var defekt slik at maskinen ikke startet opp etter første gang den gikk i dvale, men gutta på support (web chat) er kjekke å ha med å gjøre. Så de sender meg enda et nytt mid-plane med UPS i dag :-)

Anbefaler alle med problemer å prøve ut web chat supporten, du får svar etter maks noen få minutter og de er veldig greie å ha med å gjøre...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron