hjelp fra eksperter

Diskusjon rundt Apples iMac

hjelp fra eksperter

Innleggav magenta » tir 15.03.2005 20:05

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en Mac. Jeg har vært PC bruker i over 10 år, og har startet mitt eget firma innenfor webteknologi. Jeg bruker maskinen til design, grafikk og administrative oppgaver, og er veldig imponert over brukergrensesnittet til OS X.

Hvilken maskin er god nok for meg? Er det nok med en iMac 20" m/512 MB RAM, eller burde jeg gå for en PowerMac G5?

Angående G5, så er jeg litt usikker på hvilken kombinasjon av busshastighet, minne, disk og antall prossessorer som er velegnet for mitt formål. Er det å skyte spurv med kanon (til mitt formål) ved å kjøpe seg en G5 (2x1,8 Ghz) m/20" skjerm?

Noen synspunkter?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav hansi » tir 15.03.2005 20:20

powermac'en er lettest å oppgradere senere...

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav appleman » tir 15.03.2005 20:27

Hvilke programmer ønsker du å kjøre?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav magenta » tir 15.03.2005 20:29

appleman,
tenkte Adobe Photoshop/Illustrator/InDesign CS, Macromedia Studio MX, MS Office ... ja, det burde vel være de fleste

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav eirik1 » tir 15.03.2005 20:37

Du burde nok gått for en Power Mac G5. Mac OS X elsker RAM, så du trenger nok mer enn 512MB ;)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Macaroni » tir 15.03.2005 20:38

Du bør ha mere en 512ram, Applestore er svinedyr på ram så søk litt her i forumet så finner du bedre priser
medlem i 229 måneder
 

Innleggav magenta » tir 15.03.2005 20:47

enkel eller dobbel prosessor?
Nok med en 1,8 Ghz?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Magnuc » tir 15.03.2005 20:49

Bare gjøre oppmerksom på at Macromedia Flash funker mye bedre på Windows enn det gjør på Mac. Så om dette er ditt hovedverktøy ville jeg hold meg til Windows.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav magenta » tir 15.03.2005 20:50

Magnuc,
nei, det er ikke hovedverktøyet, kommer til å bruke Dreamweaver MX mest

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav NyZeta » tir 15.03.2005 20:56

Jeg sysler med en Powerbook 12" til ditt formål jeg. Er ikke akkurat proffesjonel, men koser meg litt på si. Har da ekstern skjerm til.

Hvis du er mye ute og farter så er jo en Powerbook genialt.
Når det gjelder å skyte spurv med kanon eller kanskje rakettkaster.. så vet jeg jammen meg ikke jeg. Du kunne kanskje klart deg med en mac-mini, men så er det dette med at mye vil ha mer. Det går jo en hårfin balanse mellom det å kjøpe hva man har brukt for og det å optimalisere hastighet.

Generelt så er mest mulig ram, størst mulig systembus og raskest mulig prosessor et godt råd. Skal du ha mest for pengene tror jeg nok en PowerMac er det lureste. Powerbooken er jo liten og det er det man betaler for der skulle jeg tro. Du sier du har lyst på 2xG5 prosessorer. Det er jo temmelig heftig. Jeg anbefaler deg å gå for 2xG5 når du først skal ha PowerMac. Skal du sitte og sysle litt med ting ellers også (feks video) så er det jo alltid kjekt å ha prosessorkraft.

Når det gjelder ram så er Apple veldig dyre. PowerMacen tar vanlig PCram, så her er det bare å besøke en webshop eller en dataforretning og hente med seg ram til 1/3 av prisen.

Harddisker kan man også bruke vanlige PCharddisker. Kanskje ikke så morro at man må koble til selv osv, men bestiller du med 1x250gb sata disk feks, så er det ikke vanskelig å plugge inn en til ved en senere annledning.

Når det gjelder skjerm, så er jo Apples skjermer flotte å se til. Designmessig overlegne, men desverre også prismessig underlegne.

Komplett selger 21" NEC sync master for 7500. Det er 1200 kr billigere og 1 tomme større. Designet er kanskje ikke så fint, men den gjør virkelig nytten.

Det du også kan vurdere er å bli medlem av ADC
http://developer.apple.com/membership/

Da får du en klekkelig rabatt på et kjøp pr år så vidt jeg vet. Mener å huske at det står en del om det her i forumet. Er 20-25% så vidt jeg husker. Og siden du skal fleske til med en slik maskin så er jo dette værdt det. Medlemskapet ligger på rundt 1000kr året.

Men min oppskrift ville definitivt vært:
Standard 2x1,8GHZ
minus: modem
pluss: bluetooth
pluss: ATI skjermkort (ett hakk dyrere)
18110,-

Fra Komplett:
Nec Syncmaster 21" skjerm 7495,-
2x512 Twinmos (pakke) 1049,-
(alternativt 2x512 Kingston HyperX 1759,-)

Man sparer kanskje ikke så mye på å kjøpe ram andre plasser, men 1050 ekstra for å ha 1280 isteden for å betale 1800 for å ha 1024 er vel kanskje værd det. Jeg synes hvertfall det.

Totalsum blir da : 26.654,-

Hos Apple blir det : 28.960,-

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav tactus » tir 15.03.2005 21:00

Ville fulgt med http://buyersguide.macrumors.com/ før ett innkjøp. Doble prosessorer er virkelig å anbefale da det er en av de tingene som virkelig utnyttes veldig bra på Mac, men man må jo se det litt i ann økonomisk også.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Freshy » tir 15.03.2005 21:04

Hva med en 15,4" Powerbook, gjør jo jobben den også.. Mva får du tilbake uansett... Da er du mobil i tillegg..

Driver selv et et firma, jeg har Powerbook... eehhmm 12"
medlem i 228 måneder
 

Innleggav appleman » tir 15.03.2005 21:29

Du har skjerm fra før? Hvis ikke, er jo iMac G5 et meget godt alternativ. En dyrere Mac er (selvsagt) en Mac med flere funksjoner, men man kan kjøpe mye "godis" for pengene man sparer på å velge iMac foran PowerMac.
Men uansett, du bør nok ha min. 1 GB RAM.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav anderstangen » tir 15.03.2005 22:02

magenta skrev:Magnuc,
nei, det er ikke hovedverktøyet, kommer til å bruke Dreamweaver MX mest

Macromedia slapp for ikke lenge siden en update som gjorde dreamweaver MYE sprekere :)

Jeg kjører alle programmene du nevner btw, og de kjører glatt på en iBook 12" med 768MB RAM.. Jeg har riktignok en stasjonær maskin i tillegg, ettersom at 12" blir slitsomt å jobbe på når man er hjemme.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron