Switch: Hjelp med Power Mac

Diskusjon rundt Apples iMac

Switch: Hjelp med Power Mac

Innleggav maghus » lør 19.03.2005 20:50

Jeg har nå fått min förste Mac (let me hear some Haleluhja!!).

Som alle andre fikk jeg opp öynene ved lanseringen av Mac Mini, men fant ut at jeg heller ville ofre designet, og få mulighetene en Power Mac tilbyr.
Kjöpte en brukt PM her i Sverige: G5 1*1,8 Ghtz, 512 RAM (8 slots, max 8 gig), bluetooth, Superdrive og 160Gb HD. Betalte ca 9500 NOK for denne, som var i topp stand med alt av programvare instalert. Sammenlignet med hva jeg hadde fått i en Mini til samme pris, er jeg veldig fornöyd.

Har allerede satt inn Airport Extreme, og bestillt 1 Gig ram fra Crusial.

Konverteringen har gått glatt, bortsett fra to ting:

Har et headsett av merket Sennheiser som jeg gjerne vil bruke. Har forstått det slik at PM ikke har noen mic-in, bare lyd inn. Er det noen som vet om en billig adapter, på feks Clas Olsson el no, som kan löse problemet og la meg bruke headsettet? (Har sett at man kan bruke imic fra Griffin, men denne koster jo 500 Kr, og ser ut som noe HP har laget....)

Da jeg kjöpte maskina fikk jeg ikke med noen Airport antenne til å sette bak. Leveres denne fortsatt med PM, eller er dette for gamle modeller?
Jeg har elendig rekkevidde på nettverket, og måtte flytte maskina til samme rom som routeren. Antennekabelen som ligger i kabinettet har jeg koblet til kortet.

Takk for hjelpen

/M

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 19.03.2005 20:55

Kan svare på spørsmålet om AirPort. Kjøpte en PowerMac G5 2.5 GHz og fikk med både antenner til AirPort og Bluetooth. Gratulerer med ny mac!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav maghus » lør 19.03.2005 20:57

Takk, takk!
Har du prövd å kjöre airport uten antennen? Noen vestentlig forskjell på signalstyrke, eller skal det fungere uten?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 19.03.2005 20:59

Er ganske stor forskjell her ja, er nok hele meningen at du skal plugge inn denne antennen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav maghus » lør 19.03.2005 21:08

takk poznix, da er det problemet löst. Pratet med han som solgte meg maskina. Han hadde helt glemt antennen, så jeg skal hente den i morgen. Mikrofonproblemet gjenstår, noen som vet noe?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav åttitre » lør 19.03.2005 21:27

jeg mente power mac'n hadde lyd inngang jeg... burde da ha det!

http://www.apple.com/no/powermac/specs.html eller stemmer ikke dette?... står ihvertfall det under lyd delen...
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Magnuc » lør 19.03.2005 21:36

PM skal ha både digital lyd inn og ut. Trodde jeg hvertfall..
Mic inn og lyd inn må da være det samme..

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav netromac » lør 19.03.2005 21:44

Optisk digital lyd-inn, optisk digital lyd-ut, analog lyd-inn, analog lyd-ut, hodetelefonutgang foran og høyttaler

Har både digital og analog inn og ut.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav åttitre » lør 19.03.2005 21:52

han har kanskje bare sett forran? for er vel bak inn inngangene er...
medlem i 240 måneder
 

Innleggav maghus » lør 19.03.2005 22:03

Jeg har selvfölgelig sett bak.

I tråder jeg har lest i andre forum sies det at lyd-inn og mic-inn er to forskjellige ting. En lyd-inn (analog), som er stereo på G5, må ha en mikrofon med egen strömforsyning, minst 1v.

Magnuc: Den digitale inngangen er optisk, så skal du koble noe i den må dette väre digitalt, og sende signaler med optikk (lys). Mitt headset som kostet 300 kr har dessverre ikke denne funksjonen :)

Noen som har en billig lösning??

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav darwin » lør 19.03.2005 23:10

har du <i>prøvd</i> å koble headsettet ditt til linje-inn?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav åttitre » lør 19.03.2005 23:23

mente line-in og mic-in er et fett :D
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 19.03.2005 23:25


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]