Max 8Gb oppstartsvolum på gammel iMac og 10.2

Diskusjon rundt Apples iMac

Max 8Gb oppstartsvolum på gammel iMac og 10.2

Innleggav Fiskepudding » fre 01.04.2005 12:27

Har en gammel iMac (266mhz) med 10.1 som er installert på en partisjon på 8Gb. Alt funerer såre vel, men når jeg forsøker å oppdatere til 10.2 liker ikke installeringsprogrammet dette. Må tydeligvis installere på et volum mindre enn 8Gb, men ser jo at maskinen fungerer helt fint med størrelsen jeg har nå.

Er det en måte å "lure" installeringsprogrammet slik at jeg slipper ta bacup av hele harddisken og formatere disken? (160Gb disk med ca 100Gb på..)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav mp2k » søn 03.04.2005 1:47

mener å huske at mac os x på de eldre imacene ligge innenfor de første 8 gb av harddisken din. er rimelig sikker på at det er hardware-begrensninger som gjør dette, siden det kun gjelder et par modeller. det du kan gjøre, er å gjøre ledig litt plass på den andre partisjonen (men hvordan du skal finne ut hvilke filer som ligger i begynnelsen aner jeg ikke) og installerere 10.2 der.

men jeg må jo inrømme at dette kanskje ikke er mer enn noen lunde kvalifisert gjetting

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » søn 03.04.2005 11:27

Jeg vet at OSX må ligge innenfor de 8 første Gb, i diskverktøy viser det hvilken partisjon som er først (Den øverste), problemet var at i 10.1 goddtok installeringsprogrammet at en partisjon på 8gb ikke var for stor, men i 10.2 (og 10.3) er den plutselig for stor.

Jeg har nå løst dette, flyttet iMacen til en 100mbs router for å få opp farten (stod på en 10mbs før) og kopierte over på ledig harddsikplas på 2 andre maskiner jeg har, og formaterte disken på nytt. Kopierte deretter tilbake alt (CarbonCopyCloner på systemet) Oppdaterte så til 10.2 og alle instillinger ol ble beholdt, men det tok jo litt tid.

Men lurer jo litt på hvorfor det var sånt da.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Magnuc » søn 03.04.2005 22:52

Ta et søt på http://www.macosxhints.com
Har sett en løsning på problemet der tidligere..

iPartition lar deg vel også lage partitioner uten å måtte formatere disken.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]