Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Diskusjon rundt Apples iMac

Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Innleggav jc-g » lør 30.01.2010 12:52

Hei!
Jeg har en ny iMac 27". Fikk den rett før jul. De siste ukene har jeg derimot opplevd problemer etter at maskinen har gått i dvale. Når jeg skal vekke den igjen, så hører jeg at hardisken begynner å spinne, men skjermen går aldri på. Jeg må da holde inne av/på-knappen i 4 sek. for å slå den av, og så på igjen. Da fungerer alt.

Feilen oppstår ikke hver gang maskinen går i dvale, men kanskje 40% av tiden. Noen andre som opplever dette?
medlem i 193 måneder
 

Re: Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Innleggav Edwi » lør 30.01.2010 19:33

Her er to ting du skal gjøre aller først. 1) Stopp maskinen og koble av alle ledninger inn i maskinen, også strømledningen. Deretter trykker du og holder inne slåpå-knappen i 10 sek.
2) Så kobler du til ledningene igjen og starter maskinen mens du holder inne 4 følgende taster: alt + cmd + P + R Hold tastene inne til du har hørt oppstart-lyden 4 ganger. Så slipper du. Kanskje lurt å ta en omstart nå. Hvis det nå fungerer greit, så er saken løst. Hvis ikke, så gjør du ting nr. 3: Sett inn den DVD en som fulgte med maskinen der det står programmer/applications. (Ikke installasjonsplaten). Når den kommer opp så tar du omstart mend du holder nede D-tasten. Da kommer det opp en boks der du kan ta en hardware-test. Ta den, men ikke kryss av utvidet test. Tar du utvidet test, tar dette et par timer. Det kan du eventuelt gjøre hvis en eventuell feil ikke er funnet på hurtigtesten.
NB: Du må koble fra alle ledninger bortsett fra tastatur og mus når du tar testen. Og du bør helst koble til en USB-mus. Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Innleggav Jokerman » søn 27.10.2013 19:08

Tar opp igjen denne tråden i steden for å lage en ny.

Har en sent 2009-modell iMac 27" 3.06 GHz Intel Core Duo som ikke vil våkne fra dvale, hjelper ikke å trykke inn på-knappen, ei heller å trykke på mus eller tastatur (trådløst). Kan høre at maskinen er i gang men den reagerer ikke.

Installerte 8 gb ram her om dagen (har nå 12 totalt), og senere samme dag installerte jeg Mavericks, det er etter dette at problemet oppstod. Maskinen gikk i dvale og våknet opp igjen fint etter ram-oppgraderingen, så det er etter Mavericks at det begynte.

Har også fått ny ekstern harddisk, men maskinen går i "endeløs" dvale uten denne tilkoblet, så det er ikke den som er problemet.

Har prøvd som poster over å resette Pram med alt+cmd+P+R, men jeg får kun oppstartslyden 2 ganger (trykker på på knappen, holder inne tastene, første oppstartslyd, så andre oppstartslyd og så starter macen opp i "velg startdisk, etc"-modus. Andre gangen jeg prøvde dette så kom det opp icon for å pare tastatur og mus når den startet opp i modus, og måtte slå av og på mus/tastatur for å få disse til å virke.

Noen som har gode råd?
medlem i 230 måneder
 

Re: Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Innleggav jerry.c.bush » søn 27.10.2013 21:58

Ta ut den nye RAM som du satte inn og forsøk starte maskinen da. Om det da fungerer så kan det være RAM det er noe galt med.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Innleggav Jokerman » tir 29.10.2013 23:14

Tok ut Ram'en og da fungerer sleep mode som vanlig igjen...

Er det bare iMacen som er kresen (ramen fungerer jo ellers ok) eller er det noe jeg bør reklamere på? RAMen blir jo reklamert å være for iMac/MacBook...
medlem i 230 måneder
 

Re: Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Innleggav jerry.c.bush » ons 30.10.2013 0:50

Her er nok noe galt med RAMen du har fått. Forsøk å sette inn en og en for å finne ut hvilken av de, eller om det er begge to det er noe galt med.
Jeg ville forresten også testet å sette inn bare de nye RAM-brikkene for en test om det fungerer som det skal da.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Ny iMac 27" våkner ikke fra dvale

Innleggav Jokerman » søn 24.11.2013 12:42

Fikk ny ram gratis av Dustinhome.no (god kundeservice må jeg si), men dette løste ikke problemene, nå har jeg testet alle disse komboene:

(2+2 original) + (4 + 4 ny) = macen våkner ikke fra dvale

(2 orginal + 4 ny) + (4 + 4 ny) = macen våkner ikke fra dvale

(4 + 4 ny) + (4 ny + tom slot) = macen våkner ikke fra dvale

(4 + 4 ny) + (4 + 4 ny) = macen våkner ikke fra dvale

(2 + 2 original) + (4 ny + tom slot) = macen funker

(4 + 4 ny) + ( tom slot + tom slot) = macen funker

Macen våkner når den ikke har vært i dvale så lenge, men står den et par timer eller natten over så høres det ut som den våkner, men skjermen forblir svart, i andre tilfeller kommer det ikke noe "våkne-lyd" i det hele tatt, og maskinen er helt uten respons.

Noen som har teorier?
medlem i 230 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron