Kopiere defekt harddisk?

Diskusjon rundt Apples iMac

Kopiere defekt harddisk?

Innleggav Roberts » ons 29.12.2010 19:23

Harddisken i min tre år gamle imac 24 sa plutselig takk for seg.

Den starter opp fra installasjons CD èn og ved å kjøre diskverktøy derfra, så kommer meldingen:
Diskverktøy avslutter reparering av «imac.disk»
Diskverktøy kan ikke rearere denne disken.
Sikkerhetskopier så mange av filene som mulig.
Formater hardisken på nytt, og gjenopprett de sikkerhetskopierte filene.

Så er spørsmålet: Hvordan kopiere filene når jeg ikke har tilgang til disken?
medlem i 207 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav clinq » ons 29.12.2010 21:13

koble imacen til en annen mac, med firewire.

start opp maskinen i target-mode (hold t-tasten inne under oppstart).

så ser du at det kommer et firewire-ikon på skjermen.

harddisken vil komme opp som et eget volum på skrivebordet på macen du har koblet til.

lykke til! :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav Uggelfuggel » ons 29.12.2010 22:00

Eller så kan du boote fra en såkalt live-CD med en variant av Linux på, f.eks. Knoppix (ganske sikker på at denne distroen leser Mac-disker). Da kjører man fra CD i stedet for fra harddisken og kan kopiere ut filer fra harddisken.

http://www.knoppix.net/

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav Roberts » tor 30.12.2010 0:34

Takk for gode råd, skal la høre fra meg hvordan det går. :-)
medlem i 207 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav danibo77 » tor 30.12.2010 0:59

Diskwarrior er også bra. Du starter opp fra platen og programmet leter etter alle filer som enda kan reddes. Har brukt dette med hell et par ganger.
Søk på Google eller TPB.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav AnneB » tir 10.03.2015 21:39

Jeg forsøker å kopiere fra defekt harddisk på MacBookPro til annen bærbar Mac men jeg får ikke opp ikon på "annen bærbar" når jeg kjører target mode på Pro. Har kjørt omstart på "annen bærbar" også. Bruker thunderbolt mot thunderbolt... Noen som har tanker eller tips? Mvh AnneB

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav jerry.c.bush » tir 10.03.2015 23:19

Jeg kan tenke meg at det er pga at den ikke finner disken. Og det nettopp pga at den er defekt. Det er i alle fall det første som slår meg.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav Helge Hafstad » tir 10.03.2015 23:33

Programmet Datarescue kan også være aktuelt. Men da må disken kanskje over i et ekstern kabinett eller på en SATA til USB-kabel.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav AnneB » tir 10.03.2015 23:48

Jeg finner den på diskverktøy på "annen bærbar". Så det er en eller annen form for kontakt... Men kan jeg kopiere på noen måte derfra?

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav Helge Hafstad » ons 11.03.2015 10:10

Det er litt uklart både i tips og ditt svar hvilken maskin du kjører diskmodus på. Det skal være iMac - start den opp med T-tast inne og du skal få et FireWire/Thunderbolt-symbol opp på iMac. Når du kobler til mot den andre maskinen så skal den dukke opp som en ekstern disk på Skrivebordet der - hvis du har krysset av i Finder at eksterne disker skal vises slik. Du kan også sjekke i sidepanelet på hvilket som helst Finder-vindu - om du ser den. I motsatt fall må du sjekke med Diskverktøy og ev aktivere den for å få den frem på Skrivebordet. Kjør ev «Reparer disk» om du får tilgang på det.

For å kopiere så kan du enten gjøre dette ved dra-og-slipp eller bruke et program som SuperDuper! til å klone disken over på en annen. Da må du ha en tredje disk tilgjengelig og når du kloner så blir alt innhold på denne slettet og erstattet med en eksakt kopi av problemdisken.

Men det er heller ikke sikkert at dette går. Da må du ev kjøre et program som DiskWarrior for å se om den kan reparere såpass at du kan kopiere eller klone etterpå. DW finner du hos Alsoft.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav AnneB » ons 11.03.2015 10:58

Takk for svar! :-) Skjønner at det blir rotete... Jeg skal prøve å forklare.

Min MacBookPro er "død" , jeg får opp meldingen: "Diskverktøy kan ikke reparere denne disken. Sikkerhetskopier så mange av filene som mulig, formater disken på nytt og gjenopprett de sikkerhetskopierte filene."

Jeg har lånt en MacBook (ikke iMac, jeg rotet meg inn i dettte forumet via google og oppdaget ikke at det var iMac før jeg hadde stilt spørsmål...) av ei venninne for å sikkerhetskopiere til hennes maskin via Thunderbolt-kabel. Men jeg får ikke opp symbolet for min HD på hennes skrivebord. Jeg har krysset av at det skal vises.

Jeg har kontakt mellom maskinene siden jeg ser min HD i Diskverktøy på hennes maskin. Så da lurer jeg egentlig bare på hvorfor jeg ikke ser min HD på skrivebordet... og om jeg kan finne den noe annet sted.

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav Helge Hafstad » ons 11.03.2015 11:06

Hvis ikke problemdisken dukker opp på Skrivebordet så er det nettopp fordi det er problemer med den. Du kan prøve «Reparer disk» med Diskverktøy, men det er begrenset hva dette programmet kan gjøre. Da må du ev forsøke med et program som DiskWarrior. Disken vil mest sannsynlig bli tilgjengelig etter dette og du vil kunne kopiere/klone.

Datarescue som jeg også nevnte er et program som gjenoppretter slettete filer. Det er aktuelt om du fx ved uhell har reformattert disken eller slettet filer som du ikke skulle. Det virker ikke som det er aktuelt i første omgang, men kan ev forsøkes om du ikke finner data på disken etter at du har kjørt DiskWarrior.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav AnneB » ons 11.03.2015 12:10

Jeg må sikkert bite i det litt sure eplet og investere i DiskWarrior... Takk for hjelp!

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav mnp » lør 11.04.2015 22:53

Fant du ut av det, eller fikk du det til?

Jeg har samme problemet..
medlem i 107 måneder
 

Re: Kopiere defekt harddisk?

Innleggav Morse » søn 12.04.2015 4:27

Diskwarrior er noe av det mest fornuftige man kan investere i. Har ikke tall på hvor mange disker jeg har bragt til sans og samling med dette i årenes løp...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere